וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו, כשסרקוזי איננו: טורקיה שוב בדרך לאיחוד?

עם סיום דרכו של נשיא צרפת היוצא, שגרס כי "טורקיה אינה חלק מאירופה", נפתחות מחדש שיחות על צירופה לאיחוד - בימים בהם יריבתה הגדולה, יוון, מצויה בסכנת נשירה ממנו

בעוד יריבתה ההיסטורית, יוון, מתויגית כ"כבשה השחורה" של האיחוד האירופי ועלולה לנשור בקרוב מגוש האירו לנוכח התוהו ובוהו הכלכלי-פוליטי בו היא שרויה, טורקיה דווקא מחדשת את מאמציה להתקבל לאיחוד. שיחות בין הצדדים בנושא צפויות להתחדש היום (חמישי), לאחר שידעו עליות ומורדות בשנים האחרונות, והוקפאו הלכה למעשה בשל הביקורת הנרחבת באירופה על העדר הרפורמות הפוליטיות במדינה ומצב זכויות האדם הרעוע בה. במסגרת השיחות, יגיע הנציב הממונה על התרחבות האיחוד, סטפן פול, לביקור באנקרה, ויכריז על פתיחת שיחות וטכניות לא רשמיות בשמונה תחומי מדיניות.

כמה כלי תקשורת בעולם, בהם סוכנות AP וה"וול סטריט ג'ורנל", מדווחים כי בימים האחרונים התקבלו מספר איתותים מאנקרה בדבר רצונה להתניע מחדש את הליכי הקבלה לאיחוד, כשהמניע העיקרי לכך הוא חילופי השלטון בצרפת, שנשיאה היוצא, ניקולא סרקוזי, היה מגדולים המתנגדים למהלך. סרקוזי טען כי טורקיה "אינה חלק מאירופה", ודגל ביצירת "שותפות מיוחדת" בין הצדדים, אך ללא חברות מלאה - הצעה שאנקרה דחתה.

במסגרת זאת, בין היתר, הגישה השבוע ממשלת טורקיה לפרלמנט שורת הצעות חוק לשיפור מצב זכויות האדם במדינה. לצד זאת, באיחוד הסובל ממשבר כלכלי עמוק, מתרשמים מכלכלתה המשגשגת של טורקיה, המציגה בשנים האחרונות צמיחה בקצב מהגבוהים בעולם (8.5% בשנת 2011).

הבוקר: טורקיה טוענת כי כלי טיס ישראלי חדר לתחום קפריסין הטורקית

טקס ההשבעה של פרנסואה הולנד לנשיא צרפת, ארמון האליזה, פריז, 15 במאי 2012. רויטרס
מעט מאוד ידוע על עמדותיו בנושא. פרנסואה הולנד, השבוע בטקס השבעתו בפריז/רויטרס

"עם עלייתו לשלטון של פרנסואה הולנד, אנחנו מצפים שנתיב חדש ביחסי טורקיה עם האיחוד ייפתח ויצבור מומנטום", אמר ביום שני השבוע שר החוץ הטורקי, אחמט דאווט אולו, במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו הגרמני, גידו וסטרוולה. יש לציין כי מעט מאוד ידוע כיום על עמדתו של הולנד בנושא. בהתייחסות יחידה לנושא, לפני כחודש, אמר הנשיא הצרפתי החדש כי הוא מקבל עקרונית את רעיון הצטרפותה של טורקיה לאיחוד, אולם להערכתו "התנאים לכך לא יבשילו" בשנים הקרובות.

טורקיה פתחה רשמית בהליכי קבלה לאיחוד בשנת 2005, אולם התהליך כמעט ולא התקדם מאז, בין היתר גם בשל הסכסוך ארוך השנים שלה עם קפריסין, החברה באיחוד, סביב השליטה בחלקו הצפוני של האי, שם שוכנת זה 30 שנה מדינה עצמאית המוכרת אך ורק על ידי טורקיה. בשנה שעברה אף איימה טורקיה להקפיא את היחסים עם האיחוד אם קפריסין תמונה ביולי הקרוב, כמתוכנן, לנשיאה התורנית של האיחוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully