וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי שכונת האולפנה: "חשש מהסיכונים בממשלת אחדות"

יהושע בריינר

8.5.2012 / 15:00

תושבי השכונה, שאתמול עוד קיוו לחקיקה שתעקוף את החלטת בג"ץ ותמנע הריסת בתיהם, מנסים להבין כיצד ישפיע עליהם המהלך הפוליטי המפתיע. "חוששים שנתניהו ישכח את הבטחותיו"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: טל רזניק)

שעות ספורות לאחר הודעת בג"ץ כי שכונת האולפנה בבית אל תפונה בתוך 60 יום, מצאו עצמם הבוקר (שלישי) תושבי השכונה השלווה בהתנחלות מופתעים ובעיקר מבולבלים מאוד מההודעה הדרמטית על הקמת ממשלת האחדות. על אף ההתבטאויות הרבות מצד חברי כנסת ובכירים פוליטיים אתמול, לפיהן ינסו לפעול לחקיקת חוק שיעקוף את ההחלטה על ההריסה, חבירתם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר קדימה, שאול מופז, הוסיפה לחשש הכבד והמתגבר של התושבים כי איום הפינוי הוא ממשי.

מהמרפסת של משפחת פתאל בבניין 2012 בשכונה, אחד המבנים המיועדים לפינוי, ניסו יואל ורעייתו יסכה לנתח את המצב המורכב. "לא אשקר לך ואגיד שהכל רגוע", אומר פתאל לוואלה! חדשות, "החשש הכבד הוא שראש הממשלה ישכח את ההבטחות שלו שהשכונה כאן לא תפונה ושזוהי גזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה. אני חושב שהתושבים כאן עדיין לא עיכלו את המשמעויות של ממשלת האחדות, אבל אנחנו מבינים היטב את הסיכונים הטמונים בממשלה הזאת וזה בהחלט דורש חשיבה מחודשת".

מופז ונתניהו לחצו ידיים: "מהלך היסטורי למען מדינת ישראל". באדיבות ערוץ הכנסת, צילום מסך
"אנחנו מבינים היטב את הסיכונים הטמונים בממשלה הזאת וזה בהחלט דורש חשיבה מחודשת". נתניהו ומופז בהצגת ההסכם הקואליציוני, היום/צילום מסך, באדיבות ערוץ הכנסת

עיקר החשש בקרב המתנחלים הוא שכעת, כשאין בחירות באופק, ראש הממשלה לא יחשוש עוד כי פינוי הבתים בשכונה יוביל לפגיעה בקולות הימין. מעבר לכך, אם עד אתמול עוד קיוו בבית אל שהממשלה תנסה להעביר את "חוק ההסדרה" שאולי יוכל להציל את חמשת הבניינים בהם מתגוררות 30 משפחות, כעת, עם קואליציה רחבה, לא ברור כיצד חוק שכזה יעבור. הערב תתכנס מועצת יש"ע לכנס חירום בבית אל על מנת לנסות גם הם למצוא פתרון. "למרות הודעת בג"ץ, אני לא מסוגל לדמיין שיהרסו כאן את המבנה", אומר פתאל, "תסתכל על הבניינים האלה. אנחנו בלב שכונה בבית אל, והרי כולם יודעים שהשכונה הזו היא אבן דומינו, ושאם היא תפונה, עתיד ההתיישבות כולה בסכנה".

לדבריה של יסכה, החשש מפינוי קרוב קיים, אולם הם עדיין מאמינים שחוק ההסדרה יעבור. "נכון שקיים לחץ, אבל אנחנו מנסים להיות ריאלים. שתבין, אנחנו לא אנשי עימותים אבל אין מה לדבר על פינוי מרצון. אנחנו לא סתם בית על איזושהי גבעה. הממשלה שלחה אותנו לכאן, יישבה אותנו, נתנה לנו מענקים. אנחנו לא רוצים להתייאש, למרות המצב המסובך אנחנו מאמינים שיש עוד סיכוי".

"נכון שעכשיו אין בחירות - אבל עוד שנה יהיו"

יסכה הייתה ביום ראשון האחרון בוועידת הליכוד בגני התערוכה בתל אביב, לשם הגיעה כחברת מרכז המפלגה. "אני לא חושבת שמה שהיה ביום ראשון הוביל את נתניהו לצעד שביצע עם מופז", אמרה. "להיפך, דווקא העובדה שאנחנו במרכז מחזקת את האפשרות לחוק שיסדיר את המצב. הממשלה שלחה אותנו והיא צריכה לפתור את הבעיה". יש לציין כי בחודשים האחרונים זכו תושבי שכונת האולפנה לגיבוי גם מחברי כנסת מטעם קדימה, כמו עתניאל שנלר וזאב ביילסקי, אולם לאור החלטת בג"ץ מאתמול, ספק אם עמדה זו עדיין עומדת בעינה.

דייר השכונה, דידי דיקשטיין, חושש אף הוא לעתיד השכונה נוכח הממשלה החדשה. "באמת שאין לנו מושג לאן הדברים הולכים, אבל החשש הוא גדול", הוא מודה, "לצערנו הרב נעשה לנו עוול גדול על ידי הממשלה, שאחרי 12 שנים בהן עודדה אותנו לגור כאן, נכנעה לארגוני השמאל". לדברי דיקשטיין, "ייתכן שבעקבות המצב הפוליטי החדש מצבנו הורע, אבל גם עכשיו אנחנו דורשים מהממשלה שתלך לחקיקה שתפתור את הבעיה. שלא יטיפו לי על כך שיש כאן פסק דין חלוט. גם רוצחי הורי, יוסף וחנה, שנהרגו בפיגוע ב-2002, שוחררו בעסקת שליט על אף שנתנו להם חמישה מאסרי עולם. זה לא רק האולפנה, אלא גם מגרון וגבעת אסף, אז נכון שעכשיו אין בחירות, אבל עוד שנה יהיו".

גבעת האולפנה צילום אווירי. שלום עכשיו, ספק 500
"נמשיך לדרוש מהממשלה שתלך לחקיקה לפתרון הבעיה". שכונת האולפנה/ספק 500, שלום עכשיו

אחד הפתרונות שהוצעו בעבר על ידי משרד הביטחון לבעיית שכונת האולפנה היה מעבר לשטח אחר בבית אל, המוגדר כאדמת מדינה. המתנחלים כמובן דחו את ההצעה על הסף, אולם כעת משהעניין הוכרע בבג"ץ מתברר כי גם האופציה הזו אינה ריאלית. גורמים במערכת הביטחון אומרים כי בכל מקרה, בלוח הזמנים שהעניק בג"ץ לפינוי השכונה אין כל אפשרות להעביר למקום סמוך את התושבים, מה גם שהדבר דורש עמידה בהליכי התכנון במנהל האזרחי וכי בתוך חודשיים הדבר איננו אפשרי. במשרד הביטחון צפויים להתכנס לישיבה בנושא בשבוע הקרוב.

בינתיים, ממשיכים פועלים פלסטינים מהכפר יטא בעבודות הפיתוח הקדחתניות סמוך ל"יקב פסגות", לשם אמורים תושבי המאחז מגרון הסמוכה לעבור. על פי החלטת בג"ץ, חודש אחרי פינוי גבעת האולפנה, על המדינה לפנות גם את מגרון. כמו כן, ברקע צפוי להתקיים גם פינוי של המאחז גבעת אסף הסמוך, שם מתגוררות כשלושים משפחות. המאחז אמור היה להיות מפונה כבר לפני חצי שנה, אולם המדינה ביקשה ארכה לצורך מגעים מול תושבי גבעת אסף על פינוי מרצון. המשא ומתן הזה, אגב, אינו מתקדם. הממשלה החדשה, אומרים גורמים בכירים בהתיישבות, עלולה רק לחזק את נתניהו לבצע את הפינויים. "אם ציבור המתיישבים לא יהיה עם ביבי הוא יודע שהוא לא יהיה ראש הממשלה", אומר ראש מועצת בית אל משה רוזנבוים, "אין תקדים שכזה להריסת מבנים ויישובים, אף אחד לא נהנה ממהומות ועימותים".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully