וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה בקשת המדינה: הריסת גבעת האולפנה - תוך 60 יום

גלעד גרוסמן ויהושע בריינר

7.5.2012 / 18:05

בקשת המדינה לדיון נוסף בעניין הבתים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית ובניגוד לחוק נדחתה. הנשיא גרוניס: "כל פעם שתבחן מחדש מדיניות תבקש המדינה לפתוח הליך שהסתיים?!"

הרכב שופטי בג"ץ בראשות הנשיא אשר גרוניס דחה הערב (שני) את עתירת המדינה לדון מחדש בפסק הדין שניתן לפינוי 5 בתים שנבנו בגבעת האולפנה בהתנחלות בית אל, שנבנו על קרקע פרטית של פלסטינים. עם זאת, העניקו השופטים ארכה למדינה של 60 יום להריסת הבתים. המדינה הייתה אמורה להרוס את הבתים עד ה-1 במאי, בהוראת בג"ץ - אך לא עשתה כן עד כה.

דיון בבג"צ על גבעת האולפנה. מגד גוזני
העניקו למדינה ארכה. שופטי בג"ץ בעתירה/מגד גוזני

למרות הארכה, הנשיא גרוניס תקף את המדינה, ובין היתר אמר כי טענות המתיישבים כאילו רכשו את האדמה הייתה ידועה עוד בטרם ניתן פסק הדין. גרוניס אמר כי פתיחה מחדש של הליך שהסתיים עשויה להוביל לתוצאות קשות. "האם בכל פעם שתיבחן מחדש מדיניות כלשהי תבקש המדינה לפתוח הליכים שהסתיימו בפסק דין?!" (הפיסוק הכתוב במקור). עוד כתב גרוניס: "הסמכות לפתוח מחדש הליך שהסתיים שמורה למצבים חריגים ולנסיבות יוצאות דופן. נסיבות כאלה לא הוצגו במקרה שלפנינו גם אם הוא מעורר שאלות מדיניות, ציבוריות וחברתיות שאינן פשוטות".

החלטת בג"ץ מכניסה את המדינה למצב לא פשוט שבו זמן קצר לפני הבחירות, תיאלץ ממשלת נתניהו לפנות הן את השכונה בבית אל, וחודש לאחר מכן, גם את המאחז הבלתי חוקי מגרון. בנוסף לכך, צפויה המדינה להשיב על הדרישה לפנות את המאחז גבעת אסף הסמוך לבית אל, שם אמורה המדינה להודיע על תוצאות משא ומתן מול המתנחלים עד ה-1 ביולי, מועד הפינוי הצפוי של גבעת האולפנה.

אתמול מתחו שופטי בג"ץ ביקורת חריפה על המדינה עך כל שלא הרסה את הבתים. כבר בתחילת הדיון, תקפו השופטים עוזי פוגלמן וסלים ג'ובראן את נציגת הפרקליטות, אשר ביקשה לקבל דחייה של 60 יום בהריסת המבנים. "אני לא מבין את המסגרת המשפטית של הבקשה, יש לזה תקדים?", תמה השופט פוגלמן. "אני לא מכיר דוגמה שבה פותחים מחדש תיק עם פסק דין. הרי התחייבתם לפנות את המבנים, זו לא הייתה התחייבות וולונטרית. התיק נסגר. האם עכשיו בכל פסק דין תבוא המדינה ותגיד שהמדיניות השתנתה ותבקש לפתוח את התיק? לאן זה יוביל?"

השופט ג'ובראן היה תקיף הרבה יותר בתגובתו לבקשה: "מה עשיתם בשנה האחרונה שבה התחייבתם לפנות את המבנים?", שאל במהלך הדיון. "אלא אם כן לא התכוונתם ליישם את ההתחייבות. קשה לי לחיות עם טענות כאלה".

לפני כשנה הודיעה המדינה, במסגרת עתירה שהגישו בעלי הקרקע הפלסטינים באמצעות ארגון "יש דין", כי בכוונתה להרוס את חמשת הבתים עד יום שלישי שעבר. בעקבות ההודעה ניתן פסק דין בעתירה. אולם, מספר ימים לפני המועד האחרון ביקשה המדינה לפתוח את התיק מחדש, כדי לבחון את אופן יישום מדיניות הריסת בתים בלתי חוקיים בשטחי יהודה ושומרון. זאת לאיחר שראש הממשלה כינס ישיבה בהשתתפות שרים בכירים, היועץ המשפטי לממשלה וגורמים רלוונטיים נוספים, בה הוחלט לבקש דחייה של 90 יום לבחון מחדש את הנושא.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

בפסק הדין היום כתב הנשיא אשר גרוניס כי אין לקבל את הבקשה מכמה סיבות, בהן סופיות הדיון והעיקרון הבסיסי של קיום פסקי דין."עיקרון יסודי זה מבטיח שההליך השיפוטי לא יהא הליך סרק, אלא שתוצאתו תמומש הלכה למעשה, ותוך פרק הזמן שנקבע על ידי בית המשפט. ללא מרכיב יסודי זה, יושם לאל ההליך המשפטי. ובמיוחד הדברים אמורים שעה שעל ביצוע פסק הדין אמונה המדינה", כתב.

נשיא בית המשפט העליון הבהיר כי דווקא בהליכים בפני בג"ץ יש חשיבות מיוחדת לקיום ההתחייבות של המדינה ולשמירה על עקרון סופיות הדיון. "קבלת עמדת המדינה, לפיה הרצון לבחון מחדש את המדיניות מהווה עילה לפתיחת הליך שהסתיים, עשויה להוביל לתוצאות קשות. מדיניות, מטבע הדברים, אינה עניין סטטי.

שכונת האולפנה כוללת 14 בניינים, בהם מתגוררות 84 משפחות. סלע המחלוקת הוא חמישה בניינים מתוכם, הכוללים 30 דירות, בהן מתגוררים 60 בוגרים ו-160 ילדים, שנבנו על קרקע פרטית של פלסטיני.

עו"ד מיכאל ספרד, היועץ המשפטי של ארגון "יש דין" שייצג את העותרים הפלסטינים, אמר בעקבות החלטת בג"ץ שלא לדון מחדש בהריסת הבתים בגבעת האולפנה בבית אל, כי "משעה שהמדינה הגישה את בקשתה חסרת התקדים, זה הפך למאבק רחב יותר מזה של בעלי הדין, על נורמות בסיסיות של משטר המבוסס על שלטון החוק. בית המשפט אמר את דברו, ועתה החברה הישראלית נמצאת בשעת מבחן על דמותה וערכיה. כולי תקווה שפסק הדין יבוצע עתה ללא כל התחכמויות".

עוד על שערוריית גבעת האולפנה
שופטי בג”ץ: ”למה אחרי שנה טרם פינו גבעת האולפנה?”
בגבעת האולפנה מרוצים: ”לא הורסים שכונה שלמה”
המדינה תבקש לדחות הפינוי בבית אל, בגין: ”להימנע ממחיר הטעות”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully