וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המהנדס" של אל-קאעדה ניסה להכות בשלישית

אחרי "מחבל התחתונים" ב-2009 ו"מדפסות הנפץ" ב-2010, ממשיך הסניף התימני של הארגון במאמציו הכושלים לפוצץ מטוסים. הפעם, ללא מתכת, עלול היה המטען לחמוק בבידוק הבטחוני

רויטרס

מתברר כי גם למעלה מעשור אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, ובמלאות שנה לחיסולו של מנהיגו, אוסמה בן לאדן, ממשיך ארגון אל-קאעדה להיות ממוקד בניסיון להוציא לפועל פיגוע אווירי - זו המסקנה העיקרית מחשיפת המזימה החדשה לפוצץ מטוס, לרגל יום השנה לחיסול, שהלילה (שלישי) דיווחה סוכנות הביון המרכזית CIA על סיכולה. במהלך הבוקר ממשיכים להיחשף פרטים על המזימה החדשה - אם כי עדיין רב הנסתר הגלוי, וסימן השאלה המרכזי מרחף מעל זהותו ומקום הימצאו הנוכחי של המחבל המתאבד המיועד.

בארה"ב לא נחשפו בינתיים פרטים אודות האיש, ואפילו לא ברור אם הוא נעצר, או שמא נהרג. המטען עצמו, לעומת זאת, נתפס במיקום כלשהו מחוץ לארצות הברית וכעת נמצא בבחינה במעבדות הבולשת הפדרלית FBI - שם מדגישים כי "בשום שלב הוא לא היווה איום על שלום הציבור". למרות זאת, הדגיש הלילה גם שר ההגנה האמריקאי (ולשעבר ראש ה-CIA), ליאון פנטה, כי "המקרה הזה מבהיר לנו שעלינו להמשיך לעמוד על המשמר". הנשיא ברק אובמה, לפי הדיווחים, עודכן לגבי המזימה הנרקמת כבר בחודש שעבר, והורה למנגנוני הביטחון "לנקוט בכל הצעדים הדרושים" כדי לסכלה.

פארוק עבדול מוטלב, ניגרי. Mike Rimmer, AP
חקירתו הובילה לסיכול הנוכחי? "מחבל התחתונים", המקורי, עומאר פארוק עבד אל-מוטלב/AP, Mike Rimmer

מאז הדיווח הראשוני על הפרשה החדשה אתמול בסוכנות AP - והכחשתה בידי מחלקת המדינה - נפוץ הסיפור כבר בעוד כמה מכלי התקשורת האמריקאיים, המצטטים כולם מקורות ב-CIA. עם זאת, בשלב זה טרם הודלפו פרטים על מתווה הסיכול, ולא ברור היכן וכיצד אירע הדבר. בהעדר פרטים על המחבל ושולחיו, מתמקדים הדיווחים במטען עצמו, שאותר ונחשף עוד לפני שנבחרה מטרה או נקנו כרטיסי טיסה, והיה מיועד כנראה, כמו המקרה הדומה מ-2009, להיות מוחבא בתחתונים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

מכונות שיקוף גופני יוצבו בכל נמלי התעופה?

לפי הדיווחים, מדובר ב"שדרוג" של מטען החבלה הפלסטי שנשא "מחבל התחתונים" עומאר פארוק עבד אל-מוטלב, עליו נגזר באחרונה מאסר עולם בגין הניסיון הכושל לפוצצו בטיסה לעיר דטרויט, בערב חג המולד בדצמבר 2009. לפי כמה מההערכות, ייתכן שחקירתו של עבד אל-מוטלב הניגרי היא שסיפקה את המידע שאיפשר את סיכול הנוכחי. בזמנו, אכן דווח כי הוא "מסר מידע חיוני" בחקירה.

לפי הפרטים שנמסרו, שיפור מרכזי אחד ניכר במטען החדש לעומת המטען ההוא - אין בו כלל חלקי מתכת, ולכן היה סיכוי גדול שלא יתגלה בבידוק בטחוני בשדה תעופה. הגילוי הזה מעלה ביתר שאת למרכז סדר היום את נחיצותן של מכונות שיקוף גופניות בשדות תעופה, שביכולתן לזהות גם חומרים שאינם מתכתיים. מכונות כאלו כבר פועלות היום ב-170 נמלי תעופה בארה"ב, אך אין חוק המחייב את הימצאותן. מחוץ לארה"ב, הן נדירות.

מדפסות בהן הוטמנו מטעני נפץ. Dubai Police via Emirates News Agency, AP
אחת המדפסות בהן הוטמנו המטענים בנובמבר 2010/AP, Dubai Police via Emirates News Agency

לנוכח הדמיון למטען ההוא, ניתן להניח כי מאחוריו עומד אותו ארגון - "אל-קאעדה בחצי האי ערב", השלוחה של ארגון הטרור הבינלאומי בתימן, הנחשבת לענף הפעיל ביותר שלו בעולם בשנים האחרונות. הקרדיט לבניית שני המטענים נזקף לזכות פעיל המוכר כ"מהנדס" של הארגון, חסן אל-עסירי, העומד כנראה גם מאחורי ייצורם של שני מטעני חבלה נוספים שנחשפו בנובמבר 2010 בדרכם לארה"ב במטוס מטען, כשהם מוסלקים בתוך מחסניות דיו של מדפסות.

בעקבות החשיפה החדשה הדגיש הלילה מאט צ'נדלר ממחלקת בטחון המדינה האמריקאית, כי "אין כל מידע אמין ספציפי" לגבי מזימות טרור נוספות לפגיעה בארצות הברית, אולם היא בכל זאת מעמידה בקונטקסט מעט שונה את ההערכות שהתפרסמו בשבוע החולף, על רקע יום השנה לחיסולו של בן לאדן, לגבי מצבו העגום של הארגון וקשייו להמשיך לפעול. אל-קאעדה, כך נראה, לא ויתר על שאיפתו להוציא לפועל מתקפת טרור גדולה נוספת, כשקבלן הביצוע המרכזי הוא הסניף התימני של הארגון.

לקריאה נוספת:
"מכתבים מאבוטאבד": מאות כתבי בן לאדן עלו לרשת
העולם הנסתר של בן לאדן: שם חדש, מזימות בפורנו
שנה ללא בן לאדן: אל-קאעדה נחלש, הקרדיט לאובמה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully