וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת בוחרת נשיא: היום האחרון של סרקוזי בתפקיד?

6.5.2012 / 0:01

אחרי 17 שנים, הסוציאליסטים מקווים לשוב לארמון האליזה, אך הפער בין סרקוזי לפרנסואה הולנד, שעמד על 14 נקודות, הצטמצם ל-4%. הגירה? המצע הכלכלי יכריע בין המועמדים

רויטרס

(צילום רויטרס; עריכה אמיר קוטיגרו)

בצרפת יערכו היום (ראשון) הבחירות בסיבוב השני לנשיאות המדינה, שלושה שבועות אחרי שנערך בה הסיבוב הראשון ונופו ממנו שמונה מועמדים. הנשיא המכהן, ניקולא סרקוזי, ממפלגת הימין-מרכז, מתמודד מול פרנסואה הולנד, מהמפלגה הסוציאליסטית.

אחרי ארבעה חודשים שבהם הפער בין המועמדים היה דו-ספרתי לטובת הולנד, מסתמן שהקרב בסיבוב השני יהיה צמוד ביותר. לפי סקרים אחרונים שפורסמו בסוף השבוע, סרקוזי מפגר מאחורי יריבו בארבעה אחוזים בלבד. זאת, למרות שהולנד השיג בשבוע שעבר את תמיכתו של מועמד המרכז-ימין, פרנסואה ביירו, המסוגל לגייס בין חמישה לעשרה אחוזים מקולות המצביעים, ולמרות עימות טלוויזיוני מוצלח שבו הוכיח כי הוא אינו פקיד חסר ניסיון, אלא מועמד בקיא יחסית, וגם תקיף למדי.

הקלפיות הראשונות נפתחו בצהרי יום שבת במושבות של צרפת מעבר לים. בצרפת היבשתית, נפתחות הקלפיות בשעה שמונה בבוקר, והן ינעלו בשעה 18:00. בחלק מהערים הקטנות, הקלפיות ינעלו קודם לכן. החוק בצרפת אוסר על פרסום מקוון של מדגמים לפני השעה 20:00 (21:00 שעון ישראל). עם זאת, בסיבוב הראשון מדגמים רבים דלפו לרשת כבר בשעות אחר הצהריים המאוחרות, וסביר שגם הפעם יפורסמו תוצאות-לא רשמיות מהקלפיות הקטנות עוד לפני המדגמים של ערוצי החדשות.

פרנסואה הולנד, מועמד המפלגה הסוציאליסטית לנשיאות צרפת. AP
אם סרקוזי סלד מהפועלים, הולנד/AP

במכוני הסקרים, שעד לפני חודשיים לא העזו לחזות שהפער בין המועמדים יצטמצם למידה כזו, אינם ששים כעת אפילו לנדב הערכות לגבי אחוז המצביעים שיבוא לקלפיות. בסיבוב הראשון של הבחירות הייתה היענות גדולה מאוד בקרב הציבור, של כ-81% מהמצביעים. השאלה המסקרנת ביותר היא מה יהיה אחוז ההצבעה בקרב תומכי הימין הקיצוני. מנהיגת מפלגת "החזית הלאומית", מארין לה פן, שהשיגה הישג ניכר של כ-18 אחוזים מהקולות בסיבוב הראשון, ב-22 באפריל, הודיעה לפני כמה ימים כי תטיל בקלפי פתק לבן. היא קראה לכשישה מיליון תומכיה להצביע "לפי צו המצפון". סקרים שנערכו בחודש האחרון בקרב המפלגה הראו כי תומכיה אינם מתפלגים באופן עקבי בין סרקוזי להולנד. במערכות בחירות קודמות, רבים מהם כלל לא באו לקלפיות.

ממזכיר אישי למועמד לנשיאות

בימים האחרונים, הנשיא סרקוזי עשה מאמץ עליון לשכנע את בוחריו להציל אותו מתבוסה בקלפי בתום כהונה אחת בלבד. ביום שישי, בעצרת האחרונה שקיים לפני שנאסר על עריכת אסיפות פוליטיות טרם הבחירות, הבטיח "הפתעה" לבוחריו. עם זאת, אמר כי הוא מודע לאפשרות שיפסיד, והבהיר כי אם ידרש לכך, יעביר את השלטון "בצורה הוגנת". לדבריו, "הרפובליקה חזקה יותר ממי שעומד בראשה".

הולנד, חבר בתנועה הסוציאליסטית זה 30 שנה, היה מזכירו האישי של הנשיא המיתולוגי פרנסואה מיטראן, הסוציאליסט האחרון בארמון האליזה, ורואה בו מודל לחיקוי. אב לארבעה מזוגתו לשעבר, סגולן רויאל, כיום הוא מגדל את ילדיה של חברתו לחיים, העיתונאית ולרי טריירווילר. חרף היותו מוותיקי המפלגה, הולנד לעולם לא מונה לשר; הוא נע בין תפקיד המזכ"ל לממונה על האסיפות הכלליות בעיר קורז, חבל ארץ כפרי וזניח, ונחשב למי שנקלע במפתיע לתפקיד המועמד לנשיא. המועמד המוביל לתפקיד, ומי שלא זכה מעולם להכריז על התמודדותו מטעם המפלגה הסוציאליסטית, היה דומיניק שטראוס קאהן, שהסתבך בפלילים. עם הסתלקותו מהדרך, זכה הולנד במועמדות מן ההפקר.

בנאום מול תומכיו בסוף השבוע, אמר הולנד "אתם רוצים לזכות, אני מרגיש את זה, אך איני רוצה להיות משבית שמחות. אסור לנו לעשות משגה גורלי ולחשוב שהמשחק נגמר. אסור להיעדר מהקלפיות. אני חייב לומר לכם שאין לי ביטחון בדבר. הניצחון עדיין לא בטוח". בסיבוב הראשון בבחירות, קיבל הולנד 28.6 אחוזים מהקולות, 1.6% יותר מסרקוזי, אך פחות ממה שקיווה לקבל. השבוע, אפילו היומון השמאלי "ליברסיון" נאלץ להודות כי הניצחון שעד עתה היה מונח בכיסו של הולנד, כבר אינו מובטח. "הכל אפשרי ביום ראשון", קרא-הזהיר עמוד השער של העיתון. הלה-פיגרו, הנחשב לתומך בסרקוזי, קרא לבוחרים לבחור "בחירה היסטורית".

פרנסואה הולנד, מועמד המפלגה הסוציאליסטית לנשיאות צרפת. AP
הפקיד שהעביר 30 שנה במפלגה ולא מונה לשר. הולנד/AP

ניקולא סרקוזי נבחר לנשיא צרפת ב-2007. הוא הביס בבחירות את מועמדת הסוציאליסטים, סגולן רויאל, לשעבר זוגתו של פרנוסאה הולנד ואם ילדיו. עורך דין מבריק שהתמנה לתפקידי שר במשרדים בולטים, סרקוזי נחשב כיום בעיני רבים למי שביזה את מוסד הנשיאות, נטע בו סממנים אמריקנים והעדיף את חברת העשירים על פני זו של בני עמו. רבים מהצרפתים סולדים מסגנון החיים הראוותני של סרקוזי ושל אשתו, הדוגמנית קרלה ברוני, שבילו את חופשותיהם בחופים פרטיים מעבר לים. בבית, סרקוזי התעמת לעתים קרובות, ובמלים קשות, עם אזרחים שפנו אליו ברחוב. הוא הכריז מלחמה על העיתונות, ונחשב למגיש אובססיבי של תביעות דיבה. רק לאחרונה איים לתבוע עיתון שטען כי הוא קיבל שוחד ממועמר קדאפי.

רק 3% מוטרדים מההגירה המוסלמית

ואולם, סרקוזי מגיע לבחירות כשהפופולריות שלו בשיא של יותר משנה, אחרי הפסד של מפלגתו בבחירות לסנאט ולפני הפסד צפוי בבחירות לאסיפה הלאומית, בחודש יוני. הוא הכריז על התמודדות לתפקיד רק ב-15 בפברואר, כשהיה בטוח כי הוא מסוגל לכך, ואז הכחיש שמועות על כוונתו לפרוש מהפוליטיקה. למחרת, הודיע כי בכוונתו לקיים משאל-עם בנושא הגבלת ההגירה לצרפת. הייתה זו הסנונית הראשונה שבישרה את ההקצנה הימנית של סרקוזי במהלך הקמפיין, שהתמקד מאז כמעט אך ורק בנושאים של ביטחון וגבולות, ומלחמה באיסלם הקיצוני בתוך צרפת, מאמץ לחזר אחר קולות הימין הקיצוני.

סרקוזי לא הצליח להמריא בסקרים עד חודש מרץ. ב-1 במרץ, בביקור בבאיון שלמרגלות רכס הפירנאים, התקבל בשריקות בוז. מבאטחים שליוו אותו התעמתו עם קהל זועם. הטבח בבית הספר היהודי בטולוז, שבועיים לאחר מכן, נוסף על רציחתם של שלושה חיילים בדרום המדינה, הוא שהביא לחיזוק שחיפש במעמדו. התקריות האלימות בדרום גררו השעייה של קמפיין הבחירות מצד כל המועמדים, עשרה במספר דאז. אך למעשה, כבר באותו יום, סרקוזי ניצל את ההזדמנות כדי לצאת נגד המוסלמים בצרפת, והוביל את הקריאות הגזעניות נגד המהגרים. בין היתר, ערכה המשטרה שורה ארוכה של מעצרים מתוקשרים וסריקות אחר חשודים בהסתה איסלמית; סרקוזי הכחיש כי המעצרים, בהוראתו, היו חלק ממסע הבחירות שלו.

ועם זאת, סקרים מראים כי חרף העיסוק הגובר בסוגיית ההגירה בצרפת מצד המועמדים, רק שלושה אחוזים מהמצביעים חושבים כי זהו הנושא החשוב ביותר במערכת הבחירות הנוכחית. זאת, לעומת 22 אחוזים שאמרו כי הנושא הכלכלי הוא זה שמטריד אותם ביותר.

אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה. ברלין, 2012. GettyImages
האם הולנד יוכל להתמודד עם משבר כלכלי? "מרקוזי", מרקל וסרקוזי/GettyImages

למרות ביקורת קשה שהוטחה בו על מדיניותו הכלכלית, סרקוזי הצליח, במובנים רבים, למנוע מצרפת להדרדר למשבר כלכלי עמוק, וסייע לשמור על מעמדה - לצד גרמניה - כעמוד התווך של גוש האירו. מאמציו אלה עשויים להסביר את התמיכה שהוא זוכה לה. מנגד, הוא נתון לביקורת קשה בשל מאבקו באיגודי העובדים כדי להאריך את שבוע העבודה וכדי להעלות את גיל הפרישה, ובשל צעדי הצנע והקיצוצים בתקציב שנקט. האבטלה בימיו הגיעה לשיא של כמעט עשרה אחוזים. שיעור החוב של צרפת זינק ל-84% ודירוג האשראי המושלם של המדינה נחתך בדרגה אחת.

גרמניה הזהירה את הנשיא שעוד לא נבחר

ביסודה, הבטחת הבחירות של סרקוזי היא לשמור על המצב הקיים. לדבריו, אם יתאפשר לו, הוא יוריד את הגירעון בתוצר לשלושה אחוזים ובהמשך, ל-0% עד 2016. באירופה, זוהי בדיוק הבשורה שהמשקיעים מעוניינים לשמוע, משום שהולנד מציע את ההפך הגמור: לשבור, גם אם לא מיידית, את ההסכמים מול גוש האירו; להעלות מסים לעשירים ולחזק את המגזר הציבורי.

הולנד מתנגד בחריפות לרפורמות, ובבסיס המצע שלו העלאה קיצונית של מסים ללא כוונה לקצץ בהוצאות. בריאיון בסוף השבוע לרדיו אירופה-1, פנה סרקוזי לעם הצרפתי, והזהיר כי ניצחון של הולנד עלול לגרום לצרפת להדרדר לחובות ולחדלות פירעון. עד כה, הקנצלרית מרקל היא המנהיגה החשובה היחידה בעולם שהתערבה במערכת הבחירות בצרפת, כשהביעה תמיכה בסרקוזי. שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שובל, הזהיר את הולנד כבר בשבוע שעבר כי אם יבחר, עליו לשתף פעולה עם תכנית הצנע של מרקל.

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully