וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המבחן הגדול ביותר ליחסי ארה"ב-סין זה 23 שנה"

אף שארה"ב לא אישרה כי מתנגד המשטר העיוור הנמלט, צ'ן גואנגצ'נג, מסתתר בשגרירותה - שליח מטעמה יצא תחת מעטה חשאיות לשיחות בהולות בבייג'ינג. מחר תצטרף הילרי קלינטון

האם אנו עומדים בפתחו של משבר דיפלומטי חדש ועמוק בין ארצות הברית לסין? שלושה ימים לאחר בריחתו הנועזת של פעיל זכויות האדם העיוור שהיה כלוא במעצר בית בבייג'ינג, צ'ן גואנגצ'נג, בארה"ב טרם אישרו רשמית את הטענות לפיהן הוא מצא מקלט בשגרירות האמריקאית בבירה הסינית. עם זאת, בצעד שמשמעותו כמעט כהודאה באשמה, שיגר הממשל דיפלומט בכיר לשיחות בהולות בבייג'ינג.

השליח, עוזר מזכירת המדינה והממונה במחלקת המדינה על מזרח אסיה, קורט קמבל, נחת בבייג'ינג אמש, תחת מעטה סודיות גדול. במחלקת המדינה אף סירבו לאשר כי הוא נמצא בסין - אף שהוא צולם במלון "מריוט" בעיר. עם זאת, לפי דיווחים של גורמים בממשל ל"ניו יורק טיימס", קמבל אכן שם, ומטרת שליחותו היא "לדון בגורלו של צ'ן, ולמנוע מהפרשה להעיב על מאמצי הממשל לשפר את היחסים הכלכליים והביטחוניים עם סין".

קורט קמבל, עוזר מזכירת המדינה של ארה"ב והממונה במחלקת המדינה על מזרח אסיה, מגיע למלון "מריוט" בבירת סין, בייג'ינג, 29 באפריל 2012. Ng Han Guan, AP
במחלקת המדינה סירבו לאשר כי הוא נמצא בסין. השליח קמבל מגיע אתמול למלון "מריוט" בבייג'ינג/AP, Ng Han Guan

המאמצים הדיפלומטיים צפויים להתגבר, עם צאתם הלילה של שני "תותחים כבדים" לבייג'ינג - מזכירת המדינה עצמה, הילרי קלינטון, ולצדה שר האוצר, טימותי גייתנר. מדובר בשיחות שתוכננו זמן רב מראש במסגרת "הדיאלוג האסטרטגי-כלכלי" בין שתי מעצמות-העל, אחד המרכיבים המרכזיים במאמציה של ארה"ב לנווט את יחסיה המורכבים עם סין - אולם ברור כעת, כי הן יתנהלו בצל הפרשה הנפיצה. יש לציין כי בארגון זכויות האדם האמריקאי ChinaAid, המלווה את הפרשה מתחילתה, אומרים כבר כמה ימים כי מגעים רמי דרג מתנהלים בין ארה"ב לסין בפרשה, וכי הצדדים שואפים להגיע להסכם עוד לפני הגעתה של קלינטון.

לקראת הפגישות רמות הדרג, התכנסו אתמול ראשי הממשל הסיני לגיבוש עמדתה של בייג'ינג. "הם מנסים להבין מה הם יגידו להילרי", הסביר בכיר בממשל ל"ניו יורק טיימס". ההתייחסות הרשמית היחידה לפרשה מכיוון הממשל הגיעה במפתיע מיועצו של אובמה למלחמה בטרור, ג'ון ברנן, שהתארח אתמול באולפן רשת "פוקס" וסירב להשיב לשאלות בנושא מיקומו של צ'ן - אך הסכים לומר כי "אנחנו עובדים בצמוד לגורמים המעורבים בעניין". עוד הוסיף כי "הנשיא מנסה לאזן בין המחויבות שלנו לזכויות אדם, ליחסים טובים עם מדינות מפתח מעבר לים".

מחוץ לשגרירות ארה"ב בבירת סין, בייג'ינג, 28 באפריל 2012. רויטרס
האם הוא שם? פטרול של משטרת בייג'ינג, אתמול מחוץ לשגרירות האמריקאית המבוצרת/רויטרס

"זהו המבחן הגדול ביותר ליחסים בין ארה"ב לסין זה שנים, ייתכן אף מאז 1989 (שנת מהומות הסטודנטים בכיכר טיין אן-מן)", טען בשיחה עם ה"טיימס" כריסטופר ג'ונסון, ששימש עד לאחרונה אנליסט בכיר בנושא סין בסוכנות הביון המרכזית, CIA. הדברים מתחדדים אף יותר לנוכח הבחירות הקרובות בארה"ב, בעוד המועמד הרפובליקני, מיט רומני, דוחק בממשל לא להיכנע לסינים. "מדיניות רצינית כלפי סין חייבת להתעמת עם שלילת חירויות הפרט בידי הממשל הסיני", אמר אתמול רומני, בהתייחסות ראשונה לפרשה.

קרוביו ומכריו של צ'ן נעצרו

במקביל למערכה הדיפלומטית, החלו הרשויות הסיניות לפעול גם בשטח, ופתחו בגל מעצרים בקרב בני משפחתו ומכריו של צ'ן בן ה-40 - המכונה "עורך הדין היחף", ונודע בזכות פעילותו ארוכת השנים נגד מדיניות "הילד האחד" של ממשלת סין, ומלחמתו בהפלות ועיקורים שנכפו על נשים בעטיו. לפי דיווח ה-BBC, כמה ממקורביו של צ'ן נעצרו או "נעלמו" בימים האחרונים. לפחות שלושה מהם, ככל הידוע, אכן סייעו באופן פעיל לבריחתו הנועזת בשבוע שעבר - בהם אישה שהסיעה אותו מרחק של כ-500 קילומטרים ממעונו הכפרי לבייג'ינג, ואדם נוסף שהודה כי אירח אותו בבית בעיר הבירה.

מפגש בין פעיל זכויות האדם הסיני הו ג'יה (מימין) לעמיתו, צ'ן גואנגצ'נג, לאחר בריחתו של האחרון ממעצר בית, בייג'ינג בירת סין, סוף אפריל 2012. Courtesy of Hu Jia, AP
גם הוא נעצר. הו ג'יה/AP, Courtesy of Hu Jia

הבריחה, לפי עדויות שונות, אירעה כבר ביום ראשןו שעבר, אולם הרשויות גילו אותה רק ביום חמישי - עובדה שהיכתה את הרשויות הסיניות בתדהמה, לנוכח הקלות בה הצליח להערים על השמירה ההדוקה על ביתו ולהתנהל במדינה במשך ימים מבלי שיאותר, כנראה תוך הסתייעות ב"רשת מחתרתית" של מתנגדי משטר. "הבריחה הזו היא לא פחות מנס", אמר ל"ניו יורק טיימס" זנג ג'יינן, פעיל זכויות אדם שנפגש עם צ'ן במהלך ימי מנוסתו. פעיל זכויות אדם ידוע נוסף - הו ג'יה, הידוע בפעילותו למען חולי איידס במדינה ושוחרר בשנה שעברה מהכלא - נעצר גם הוא אתמול לאחר שפירסם תמונה המתעדת פגישה שלו עם צ'ן מהימים האחרונים.

בינתיים נמשכות השמועות לגבי מקום הימצאו של צ'ן - בין אם מדובר בשגרירות האמריקאית עצמה, או ב"דירה דיפלומטית" כלשהי בעיר. בכיר בממשל האמריקאי הסביר היום בעילום ל"ניו יורק טיימס" כי אי-בהירות גדולה עדיין שוררת סביב הפרשה ולא ברור כיצד יתמודדו הרשויות הסיניות עם המבוכה הגדולה. דבר אחד, לדבריו, בטוח - "זו לא סוגייה שתיפתר בזרירות".

סין, ארה"ב וזכויות אדם - עוד כותרות:
ארה"ב: מצב זכויות האדם בסין פוגע ביחסינו עמה
גם בסין דורשים צדק חברתי: הכפר שהעז למרוד
יוני האחרון: עוד מתנגד משטר בולט שוחרר מהכלא
האמן הבינלאומי איי וויי-וויי נעצר - ושחרר בערבות
פרס נובל לשלום: כיסא ריק ייצג את הזוכה, ליו שיאובו

הפגנה מול נציגות סין בהונג קונג במחאה על מעצרו של פעיל זכויות האדם צ'ן גואנגצ'נג, 30 באפריל 2012. רויטרס
תומכיו של צ'ן, חמושים במשקפי שמש, הפגינו השבוע מול נציגות סין בהונג קונג/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully