וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין: אקטיביסט עיוור נמלט ממעצר בית ותקף השלטון

צ'ן גואנגצ'נג, המכונה "עורך הדין היחף", תיאר בסרטון שצילם ממקום מחבואו כיצד התעללו גורמי ממשל בו ובבני משפחתו. פעילי זכויות אדם: "הוא הוברח לשגרירות האמריקאית"

לאן נעלם צ'ן גואנגצ'נג? עורך הדין העיוור ופעיל זכויות האדם הסיני, ממתנגדי השלטון המוכרים במדינה, ברח השבוע ממעצר הבית השמור בו היה נתון זה שנתיים, ועקבותיו נעלמו. "עורך הדין היחף", כפי שמכונה צ'ן בן ה-40, נכלא בשנת 2006 לארבע שנים בגין "הפרת מגבלות תנועה וגרימת נזק לרכוש", ולאחר מכן נאסר עליו לצאת מביתו בעיר דונגשיגו, במחוז שנדונג במזרח המדינה, כשעל הבית הוצבה שמירה קפדנית.

לפי דיווחי פעילי זכויות אדם במדינה, צ'ן הוברח מביתו בליל ראשון, פצע בסכין כמה מהשומרים וכעת הוא מוסתר במקום בטוח בבייג'ינג, מרחק שמונה שעות נסיעה מדונגשיגו. לפי כמה מהדיווחים, צ'ן הוברח לתוך שגרירות ארצות הברית, שסירבה להגיב על הטענה, המגבירה את המתיחות בין שתי המדינות, כשברקע ביקורה הקרב של מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, בסין בעוד כשבוע. כך או כך, בריחתו מעלה שוב את הטענות בדבר דיכוי פעילי זכויות האדם בסין.

צפו: צ'ן גואנגצ'נג פונה לראש ממשלת סין ממקום מחבואו

לאחר מנוסתו של צ'ן, מדווחים הפעילים, עוכבו לחקירה אחיו ואחיינו, וגם פעילי זכויות אדם אחרים שאמרו כי סייעו לו. בתוך כך, היום (שישי) פורסם בבלוג של גולה סיני סרטון ובו מדבר צ'ן ממקום מחבואו ופונה לראש ממשלת סין וון ג'יהבאו. "אני אולי אהיה חופשי, אבל אני דואג למשפחתי. לאשתי, לבתי, לאמי", הוא אומר, "הן עדיין בידיהם המרושעות. אולי בגלל שעזבתי הם יהפכו להיות מטרה לאלימות אכזרית יותר". הוא עוד טען בסרטון שאנשי ממשל מקומיים אמרו לו כי "לא אכפת להם מהחוק" וכי "מאות בני אדם נשכרו כדי לסגור הרמטית את העיר".

"בעטו באשתי במשך שעות"

הוא המשיך ותיאר בסרטון את היחס הברוטלי לו זכו הוא ובני משפחתו במהלך מעצר הבית, ודרש שהאחראים לכך יעמדו לדין. "הם פרצו לביתי ויותר מתריסר בני אדם תקפו את אשתי. הם הניחו עליה שמיכה, הכו אותה ובעטו בה במשך שעות, ובאופן דומה תקפו גם אותי. ראש הממשלה וון, אתה חייב להסביר: האם זה מקרה פרטני מקומי או הוראות מלמעלה, מההנהגה העליונה של המדינה?", שאל. "אני מקווה שתענה לציבור באופן ברור בעתיד הקרוב".

צ'ן, שהתעוור בילדותו, קיים מאבק ארוך לחשיפת פשעי הדיכוי של המשטר הסיני, ובראשם האשמת גורמי הממשל בעיקור או בכפיית הפלות על כ-7,000 נשים במחוז מגוריו. בנוסף, הוא פעל רבות עבור זכויות הנכים במדינה.

(עדכון ראשון: 21:41)

עוד סיפורים מסין
למה אשת הפוליטיקאי רצחה אזרח בריטי?
המנהיג המקומי ש"מרד" מונה לראש הכפר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully