וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין: עוד מתנגד משטר בולט שוחרר מהכלא

ימים ספורים אחרי שחרורו של האמן מתנגד המשטר איי וויי-וויי, שחררו השלטונות את פעיל זכויות האדם הו ג'י-יה, שנכלא לשלוש וחצי שנים בגלל ביקורת על השלטון. הוא ייוותר במעצר בית

ימים ספורים אחרי ששיחררו לביתו את איי וויי-וויי, האמן הבינלאומי ומתנגד המשטר, שהודה בהעלמת מס, שיחררו שלטונות מתנגד משטר בולט נוסף - הו ג'י-יה, שריצה שלוש וחצי שנים בכלא בגין "חתרנות". כך אישרה הבוקר (ראשון) אשתו לכלי התקשורת. עם זאת, ישנה עדיין נוכחות משטרתית מסיבית סביב ביתו בבייג'ינג, ונראה כי הוא עדיין נתון במעצר בית, ובדומה לאיי, גם הוא מנוע מיצירת מגע עם התקשורת. השחרור מתרחש בעוד ראש ממשלת סין, וון ג'יא-באו, עורך סיור באירופה - ונושא זכויות האדם צפוי לעלות בפגישותיו עם מנהיגים. היום אמור וון להיפגש עם ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון.

על השחרור בישרה לפנות בוקר אשתו של הו בן ה-37, זנג ג'ינג-יאן, בחשבון הטוויטר שלה. "אנחנו במצב טוב ושמחים", כתבה. "צריכים לנוח לזמן מה. תודה לכולם". בהמשך אמרה זנג לרויטרס כי בני הזוג אינם מתכוונים להתראיין בשלב זה, שכן "זה עלול ליצור בעיות". כמו במקרה של איי, הרשויות הסיניות שומרות על שתיקה, ולא פרסמו כל הודעה או תגובה בנושא.

הו, פעיל זכויות אדם הידוע גם בפעילותו למען חולי איידס ואיכות הסביבה, התפרסם לקראת המשחקים האולימפיים בבייג'ינג ב-2008, כשפירסם מכתב פתוח לרשויות הסיניות תחת הכותרת "סין האמיתית והאולימפיאדה", שקרא לשים קץ להפרת זכויות האדם במדינה. לכך נוספו מאמרים נוספים שפרסם וראיונות שהעניק, בהם ביקר את שלטונות סין, שבעקבותיהם נעצר, נשפט והורשע. לפי דיווחי התקשורת הסינית מאז, הוא "הפיץ שמועות זדוניות, לשון הרע והסתה".

מתנגד המשטר הסיני, הו ג'י-יה, נושא חולת איידס, מועד לא ידוע. רויטרס
הו פעל למען זכויות חולי איידס/רויטרס

רעייתו, זנג, היא שותפה מלאה בפועלו. כבר ב-2007 הושמו השניים במעצר בית לאחר שפירסמה סרט דוקומנטרי שתיעד את חייהם תחת מעקב משטרתי תמידי. בזמן שהו שהה בכלא, נמשך המעקב הקבוע אחריה, ולפי דיווחים שונים, השלטונות אף פעלו כדי שתפונה מביתה על ידי בעל הבית, ולחצו על מעסיקים פוטנציאליים לא לקחת אותה לעבודה. "לטיפול" דומה למדי זוכה גם ליו צ'י-יא, אשתו של פעיל זכויות האדם זוכה פרס הנובל, ליו שיאו-בו.

התנכלות שלטונות סין לכל מי שמשמיע ביקורת עליהם עומדת כל העת במוקד הביקורת של ארגוני זכויות האדם הבינלאומיים. בעקבות שחרורו של איי בשבוע שעבר, פירסם ארגון אמנסטי נתונים, לפיהם מאז חודש פברואר השנה, לפחות 130 פעילי זכויות אדם סינים "נעצרו 'הועלמו', הוטרדו או נכלאו בביתם". חלקם עדיין נעדרים ולא ברור היכן הם, ומכולם ללא יוצא מן הכלל נמנע ליצור קשר עם התקשורת.

עוד על זכויות אדם בסין:
פרס נובל לשלום: כיסא ריק ייצג את הזוכה, מתנגד משטר סיני
גוגל מאשימה: סין שוב ניסתה לפרוץ לחשבונות ג'ימייל
ארה"ב: מצב זכויות האדם בסין פוגע ביחסינו עמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully