וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז הרפובליקניים שבים, כשהמנצח כבר ידוע

לאחר פרישת סנטורום, צפוי מיט רומני לגרוף הלילה עוד 5 מדינות, בהן ניו יורק הגדולה, ולסלק מהדרך גם את גינגריץ' העקשן. לקראת ההתמודדות עם אובמה, האם יבחר היספני לסגן?

לאחר הפסקה של שבועיים במרוץ לקביעת מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית, שבמהלכם פרש ריק סנטורום ובעצם הותיר את הבמה לניצחון הכמעט-ודאי של מיט רומני, התחדשו אתמול (שלישי) הפריימריז בעוד חמש מדינות - ובהן גם ניו יורק הגדולה - שצפויות ככל הנראה לבחור כולן ברומני, ולקרב אותו עוד יותר אל הניצחון. למעלה מ-200 צירים בוועידת המפלגה יוענקו הלילה, הצפויים להביא את רומני אל מעל לקו ה-800, צעדים ספורים מה-1,144 הנחוצים להבטחת המועמדות, ולהתמודדות בבחירות ב-6 בנובמבר מול הנשיא הדמוקרטי המכהן, ברק אובמה - עמו הוא מתקוטט מילולית כבר זמן מה, מתוך הנחה שהמרוץ למעשה כבר החל.

מלבד ניו יורק, הצביעו אתמול חברי המפלגה בעוד ארבע מדינות בחוף המזרחי: פנסילבניה, קונטיקט, רוד איילנד ודלאוור. שני יריבו הנותרים במרוץ של רומני, מושל מסצ'וסטס לשעבר, הם יו"ר בית הנבחרים לשעבר מג'ורג'יה, ניוט גינגריץ', וחבר בית הנבחרים מטקסס, רון פול. האחרון, אף שלא ניצח עדיין באף מדינה, מתכוון בכל מקרה להמשיך עד הסוף - אולם עבור גינגריץ', זו תהיה כנראה סוף הדרך.

הבחירות בארה"ב - כותרות אחרונות:
אובמה נגד רומני: "לא יוכל לקנות את הנשיאות בכסף"
לפני שבועיים: "סוויפ" משולש לרומני, שהתחיל לסגור עניין
הקרקס נגמר, אך הקרקס האמיתי רק החל / אלון פנקס

המצב בפריימריז, ערב ההצבעה היום:

גינגריץ' - השמרן האחרון במרוץ - משליך את יהבו על ניצחון במדינת דלאוור הזעירה, בה ביקר בשבועיים האחרונים שמונה פעמים (לעומת פעם אחת קצרה של רומני, ואף לא אחת של פול). שלשום, בראיון לרשת NBC, הוא רמז כי עתיד הקמפיין שלו תלוי בתוצאות במדינה זו, שלפי תקנון המפלגה בה, המנצח הלילה יזכה בכל 17 הצירים שלה, ללא קשר לשיעור התמיכה בו. "נצטרך להתבונן היטב במה שאנחנו עושים", אמר. "אני מקווה שנוכל להשיג תוצאה טובה כאן - לנצח, או להתקרב לכך".

"יכול להיות שגינגריץ' לא יודע חשבון?"

הפרשנים הפוליטיים בארה"ב מתחרים ביניהם בלעג למלחמה הדון-קישוטית האבודה מראש שמנהל גינגריץ'. הפרשן אד מוריסי מהאתר "Hot Air", למשל, גיחך על קשייו של המועמד העקשן בהשלמה עם המתמטיקה הפשוטה: "בהנחה שרומני יגיע הלילה ל-850 צירים, הוא יצטרך עוד פחות מ-300 להבטיח את המועמדות. לצד טקסס, שם יאסוף לפחות 100 צירים גם אם יפסיד, יש עוד 292 צירים במדינות נוספות בהן הצירים מתחלקים פרופורציונלית לשיעור ההצבעה - ורומני יזכה בלפחות מחציתם, אם לא למעלה מכך. עם תוסיפו אליהן את המדינות בהן 'המנצח לוקח הכל' - קליפורניה (172 צירים), ניו ג'רזי (50) ויוטה (40), לגינגריץ' אין אפילו טעם לנסות להתפלל, גם אם ינצח בדלאוור. האנשים היחידים שלא מצליחים לעשות את החשבון הזה הם אנשי המטה של גינגריץ'".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ניוט גינגריץ, מתמודד רפובליקני על נשיאות ארה"ב, אפריל 2013. רויטרס
"מקווה לתוצאה טובה". ניוט גינגריץ נלחם בטחנות רוח בדלאוור, השבוע/רויטרס

רומני, בכל מקרה, היה שמח לראות את גינגריץ' פורש סופית הלילה, ולו כדי לחסוך לעצמו כאב ראש לקראת הקרב מול אובמה, לאחר חודשים ארוכים של התמודדות מול יריבו השמרנים מבית - מהם הוא יוצא חבול למדי. "אני זקוק לעזרתכם ב-6 בנובמבר", אמר אמש בנאום בפני תומכיו בסאות' פארק, פרבר של העיר פיטסבורג בפנסילבניה. "הצטרפו אלינו במאמץ".

כשהוא מדבר על "מאמץ", מתכוון רומני קודם כל לנסיונותיו לאחד גם את האגף השמרני במפלגה ואת אנשי "מסיבת התה" מאחוריו, ובמקביל להתחיל לחזק את כוחו במגזרים בהם תוצאותיו בסקרים עלובות למדי: נשים, צעירים והיספנים. לצד זאת, הוא החל כבר להרחיב את מטה הקמפיין שלו, ומנהל דיונים קדחתניים לקראת בחירת סגנו. שמות רבים הוזכרו כבר, ובימים האחרונים מתבלט שם אחד, שוודאי יסייע לו בגיוס תמיכה בקרב דוברי הספרדית - מרקו רוביו, סנאטור צעיר ממדינת פלורידה, שליווה את רומני שלשום במסעותיו בפנסילבניה.

מרקו רוביו, סנאטור רפובליקני ממדינת פלורידה, אוגוסט 2011. Jae C. Hong, AP
הסגן המיועד? הסנאטור מרקו רוביו/AP, Jae C. Hong

למרות הבעיות, רומני מתחיל בסופו של דבר את קמפיין הנשיאות בעמדה לא רעה בכלל: הסקרים האחרונים צופים קרב צמוד ביותר בינו לאובמה - שאומנם עדיין יותר אהוד ממנו ברמה האישית, אבל ממשיך לספוג אש על הטיפול הכושל בכלכלה, ובאחרונה בעיקר על העלייה במחירי הדלק, שהצליחה להשכיח את הירידה הנמשכת באבטלה.

(עדכון ראשון: 19:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully