וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה נגד רומני: "לא יוכל לקנות את הנשיאות בכסף"

אחרי פרישתו של סנטורום מהמירוץ הרפובליקני, בחר נשיא ארה"ב להפנות את החצים אל המועמד שצפוי להתמודד מולו. רומני ציין כי לסנטורום ימשיך להיות תפקיד משמעותי במפלגה

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

המרוץ לנשיאות ארצות הברית עבר הילוך עם פרישתו של ריק סנטורום מהפריימריז במפלגה הרפובליקנית אמש, והתייצבותו של מיט רומני כמתמודד הבטוח מול הנשיא ברק אובמה בבחירות הקרובות. רומני התייחס הלילה (רביעי) להודעה על הפרישה, מול קהל תומכים שהתכנס בדלאוור. "היה זה יום טוב עבורי" הודה רומני וטען כי הופתע מהודעת הפרישה. "סנטורום היה קול חשוב", אמר רומני, וציין כי הוא מאמין שימשיך להיות לו תקפיד משמעותי במפלגה הרפובליקנית.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לעומת זאת, מיהר לתקוף את רומני, ורמז כי הוא "לא משלם את חלקו במסים", ולא יוכל "לקנות את הנשיאות בכסף". במטה הבחירות של אובמה פירסמו הלילה הודעה אשר התמקדה בביקורת על משנתו הכלכלית של רומני, והתעלמה לחלוטין מאיזכור שמו של סנטורום, שפרש. מנהל הקמפיין של אובמה, ג'ים מסינה, ציין כי "אין זה פלא שרומני שרד את ההתמודדות עד עתה, שכן הוא השתמש בתשדירים שליליים". בהתבטאות חריפה נוספת נאמר כי ככל שהעם האמריקאי רואה יותר את רומני, "כך הם אוהבים אותו פחות ובוטחים בו פחות".

נשיא ארה"ב ברק אובמה נואם בתחנת כיבוי בווירג'יניה, 3 בפברואר 2012. רויטרס
תקף את רומני, התעלם מסנטורום. אובמה/רויטרס

כאמור, מסינה התייחס לתשלום המסים של רומני, מולטי-מיליונר אשר מתנגד ל"הצעת חוק באפט" - הקובעת כי עשירים ישלמו רף מיסים גבוה יותר. "מיט רומני חושב שמיליונרים ומילארדרים צריכים להמשיך ולשלם שיעור מס נמוך ממשפחות המעמד הבינוני. למעשה, רומני בעצמו לא משלם את חלקו הראוי", לשון ההודעה.

"נמשיך להיאבק"

בנאום הפרישה שלו אמש בגטיסבורג שבפנסילבניה, הכריז סנטורום: "נמשיך להיאבק עבור האמריקאים הללו שהיו הרוח במפרשים שלנו. יש גדו?לה רבה במדינה הזאת". סנטורום, לשעבר סנאטור ממדינת פנסילבניה, הזכיר את הקשיים בחייו האישיים, בהם מצבה הבריאותי של בתו בת השלוש, בלה, שסובלת מהפרעה גנטית נדירה ומבקרת בתדירות גבוהה בבתי חולים. אולם נראה כי המניע העיקרי לפרישה היה סיכוייו ההולכים ומידלדלים לזכות במועמדות המפלגה, בעודו מתמודד עם קשיי מימון לקמפיין הבחירות היקר.

מיט רומני בעצרת פריימריז בעיר מילווקי, וויסקונסין, 3 באפריל 2012. רויטרס
"היה זה יום טוב עבורי". רומני/רויטרס

"הלכתי אחרי הניצחון באיווה ואמרתי 'גיים און'. עכשיו יגידו 'גיים אובר', אבל זה לא נפסק. אנחנו נמשיך להיאבק עד שננצח את ברק אובמה ולמען הערכים שהופכים אותנו לאמריקאים. תודה לכולם, ושיברככם האל", אמר סנטורום. כאמור, הוא הסביר כי מצבה של בתו היה אחד הגורמים שגרמו לו לשקול את המשך דרכו. "בתי בלה חולה מאוד, אבל היא לוחמת והיא עושה את זה מצוין. היא שוב עם המשפחה ואנחנו מחכים לבלות זמן איתה", אמר בנאומו. "זה הכריח אותנו לחשוב על התפקיד שלנו כהורים".

סנטורום נמנע מהודעת תמיכה במי מהמועמדים האחרים, אולם דוברו, הוגאן גידלי, כבר אמר אמש מהמטה של רומני פנו לסנטורום בעקבות הודעתו, כדי לקבוע פגישה שבה תידון שאלת התמיכה שלו.

הפער בין סנטורום לרומני הלך וגדל

הידיעה על פרישתו של סנטורום לא הייתה מפתיעה במיוחד לאור הצלחתו של רומני במרוץ, אולם היא הגיעה מוקדם מהצפוי. מעטים האמינו שהוא יפרוש עוד לפני הבחירות ב"מדינת הבית" שלו, פנסילבניה, שייערכו ב-24 באפריל.

סנטורום הצטרף למרוץ בשלב מאוחר יחסית, אך לאחר פרישתם של כמה מועמדים בולטים, הצליח לנצח בדצמבר כבר במדינה הראשונה בה התקיימו בחירות מקדימות - איווה. הניצחון הזה העניק לו תנופה, ועד מהרה הוא התבסס כמועמד המוביל המייצג את המחנה השמרני במפלגה, מול רומני המייצג את האגף הליברלי יחסית.

סנטורום נאלץ גם, בשל הצטרפותו המאוחרת למרוץ, להתמודד עם מצוקה כלכלית של הקמפיין שלו, אל מול הקמפיין המאורגן וממומן היטב של רומני, שהתבסס גם על עמותות תומכים עצמאיות (Super-PAC), שפיזרו מיליוני דולרים על תשדירי טלוויזיה שליליים וארסיים נגד סנטורום ויתר המועמדים.

בשבועות האחרונים, ובייחוד אחרי נצחונו של רומני בפער ניכר במדינת אילינוי הגדולה והמשמעותית בחודש שעבר, העריכו רוב הפרשנים בארה"ב שסיכוייו של סנטורום להמשיך ולהפתיע הולכים ונמוגים, בעוד הפער בינו לרומני במניין הצירים בוועידת המפלגה הלך וגדל.

עוד על המרוץ בארה"ב
הפריימריז הרפובליקניים בארה"ב: ריק סנטורום פורש
מתחיל לסגור עניין: עוד "סוויפ" משולש לרומני
סנטורום ניצח בלואיזיאינה: "כמו רונלד רייגן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully