וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן: "הפינוי בבית אל - גזירה שאי אפשר לעמוד בה"

הלחץ מצד שרי הליכוד על ראש הממשלה למנוע פינוי מבנים בשכונת האולפנה נמשך, וארדן קרא להעביר את הסמכויות בתחום ההתיישבות מברק לצוות שרים. שמחון: "אף אחד לא מעל החוק"

הסערה סביב פינוי חמישה מבנים בשכונת האולפנה בבית אל, שבג"ץ קבע כי על הממשלה לפנותם עד ה-1 במאי, לא פוסקת. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן הבהיר הבוקר (ראשון) כי המהלך לא ייצא לפועל. "פינוי שכונת האולפנה זו גזירה שאי אפשר לעמוד בה. זה לא יבוצע", אמר ארדן בראיון לקול ישראל.

על רקע הלחץ הכבד שמפעילים שרי הליכוד בנושא תתקיים היום ישיבה של השרים, שצפויה להיות סוערת במיוחד. הערב אף יתקיים במקום כנס תמיכה של חברי מרכז ופעילי ליכוד, בו צפויים להשתתף בין היתר גם יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין ויו"ר הקואליציה, זאב אלקין, זאת לאחר שהשר ישראל כץ ביקר גם הוא במקום בסוף השבוע. במקביל, צפויה היום הממשלה לאשר את שלושת היישובים סנסנא, ברוכים ורחלים.

בראיון התייחס ארדן לדבריו של השר משה (בוגי) יעלון אתמול, שתקף את התנהלותו של שר הביטחון, אהוד ברק, בנושא וציין כי "אם הריסה של גבעת האולפנה תחייב התפרקות של הממשלה, אז שתהיה התפרקות של הממשלה". ארדן אמר כי יעלון ביטא תחושה שקיימת אצל שרים בממשלה ובליכוד. "אנחנו צריכים לזכור שאותם אזרחי מדינת ישראל, מתיישבים שקנו בשכונת האולפנא דירות ולקחו משכנתאות בחסות המדינה, באים אליהם אחרי 10 שנים, כשיש להם חיים שם וילדים קטנים ואומרים להם, אתם תאלצו להתפנות. השר יעלון עשה סדר ואמר שהחיים שלהם לא פחות חשובים".

השר ארדן ציין כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים על הנושא דיונים בחול המועד. "ההתעקשות המשפטית היא גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה. אם ברמת אביב היינו מגלים שמישהו בנה בניין על קרקע של מישהו אחר אחרי 15 שנה, היה עולה על הדעת להרוס?", תהה ארדן. "הפיצוי היה ניתן בכסף כפי שהחלטות התקבלו בעבר בבתי המשפט. צריך לעכב את ההריסה כי יש עתירה שמתבררת מי בכלל הבעלים". השר הציע לגבש מדיניות אחרת, לפיה בחלוף זמן מסוים, ניתן יהיה לפצות בכסף את הבעלים ולא לפנות את הנכסים.

"תומך שהסמכויות יועברו לצוות שרים לענייני התיישבות"

ארדן ציין כי המהלך לגבי שכונת האולפנה לא נעשה על דעתו של ראש הממשלה. "בעבודה השוטפת משרד הביטחון לא מביא כל נושא לפני ראש הממשלה. שר הביטחון הוא כידוע איש פוליטי", אמר ארדן, והביע תקווה כי לא ברק לא מערב שיקולים פוליטיים עם החלטות מקצועיות. "אפשר לפרש את הדין החל בנושא של מאחזים בכמה וכמה צורות. משום מה שר הביטחון עם אנשי משרד הביטחון מפרשים לחומרה". עם זאת, הדגיש ארדן כי "צריך לעשות את הדברים בצורה ששומרת על שילטון החוק".

השר הביע בראיון תמיכה בהפקעת הסמכויות מברק בנוגע להתיישבות. "כשמתקבלות החלטות עם משמעותיות פוליטיות היה ראוי שיעבוד צוות שרים ואני תומך שהסמכויות יועברו לצוות שרים לענייני התיישבות", הבהיר השר.

מנגד השר שלום שמחון, חבר סיעתו של שר הביטחון, דחה את הביקורת על התנהלותו של ברק, והתייחס לאיום על יציבות הקואליציה. "אנחנו לא מתכוונים לייצר משבר מלאכותי, אבל מה יעלון אמר – להפקיע נושאים רגישים משר הביטחון, מה זה רגיש? שמירה על גבולות ישראל?".

שמחון הוסיף כי "ככל שימצא פתרון חוקי לאנשים שנמצאים בשכונה, נשמח לקדם אותו, אבל אנחנו לא מעל החוק. שר הביטחון לא מסתובב ועושה מה שהוא רוצה. אף אחד מאתנו לא נמצא מעל לחוק. ברק ידוע כשומר על החוק כלשונו. מי שינסה לצפצף על החוק ולמצוא את האשם אצל שר הביטחון כי הוא מנסה למלא את הוראות החוק – תהיה לנו בעיה איתו".

שמחון טען כי שר הביטחון עבד בתיאום עם ראש הממשלה ומתח ביקורת על שרי הליכוד. "אנחנו מגיעם לאבסורד שכדי לייצר אג'נדה אישית אתה תוקף מישהו אחר. שרי הליכוד צריכים להסתכל על עצמם במראה ולשאול אם היה חוסר אימון בין ראש הממשלה לשר הביטחון – מעולם לא היה. אין ספק שלשר ליעלון יש אג'נדה אישית – אני מבין אותו אבל אני לא יכול לקבל את הדרך שלו לאג'נדה אישית".

כאמור, בשבועות האחרונים, בעקבות פסיקת בג"ץ, הפעילו שרי הליכוד לחץ גדול על ראש הממשלה למנוע את הפינוי. בתחילת החודש הורה נתניהו למצוא פתרון חוקי למניעת הריסת המבנים בשכונה. מדובר בחמישה מבני קבע, אשר הוקמו לפני 12 שנים באישור הממשלה, ומתגוררות בהם 30 משפחות. לאחר שנדמה היה שהמתנחלים רכשו את האדמות מבעליהם, התברר כי מסמכי הרכישה היו מזויפים, ובפועל הבעלים המקורי עדיין מחזיק בשטח.

עוד בנושא
ברק תוקף: "יעלון וכץ לוקים ב'פייגליניזם' קשה"
יעלון נגד ברק: "הרס שכונת האולפנה יפרק הממשלה"
נתניהו הורה לווינשטיין: מנע הריסת שכונה בבית אל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully