וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש גובר ממלחמה: נשיא סודן קרא "לשחרר" הדרום

לאחר ההסלמה בשטח, מגיעות מהלומות מילוליות: עומאר אל-באשיר קרא "להיפטר מהמחלה" ו"לשחרר את אזרחי הדרום ממפלגת השלטון". לדבריו, המתיחות לא תיפסק עד להפלת המשטר בדרום

לאחר כמה ימים של קרבות בשטח, מגיעה הצהרה לוחמנית ביותר של נשיא סודן, עומאר אל-באשיר, כלפי דרום סודן - המדינה הצעירה שרק בשנה שעברה שזכתה לעצמאותה. אל-באשיר אמר אתמול 0רביעי) כי על צבא סודן "לשחרר את אזרחי הדרום ממפלגת השלטון האימתנית" - דברים שהתפרשו בכמה דיווחים בעולם כהכרזת מלחמה לכל דבר. במקביל, דווח כי בעימותים בין חיילי שתי המדינות באזור הגבול המשותף נהרגו אתמול 22 חיילים.

בנאום לחברי המפלגה השלטת, התייחס אל-באשיר לתנועת שחרור העם הסודני (SPLM), השולטת בדרום סודן, כאל "חרקים", במשחק מילים על שמם הערבי. "אנו טוענים שמדובר במחלה, מחלה עבורנו ועבור אזרחי דרום סודן. מטרתנו העיקרית היא לשחרר את אזרחי הדרום ממפלגת השלטון ולהיפטר ממנה אחת ולתמיד", אמר באשיר. "זו מחויבותנו לאנשי הדרום".

עומאר אל באשיר נשיא סודן מכריז מלחמה על הדרום. רויטרס
באשיר בכינוס מפלגתו אמש/רויטרס

הוא המשיך וצפה ל"חדשות טובות" מאזור סכסוך הגבול הנקרא הגליג, "בתוך שעות ספורות", אך גם טען כי המתיחות לא תיפסק עד להתמוטטות המשטר בדרום. "הסיפור החל בהגליג, אך הוא יסתיים בחרטום או בג'ובה", הוסיף נשיא סודן, בהתייחסו לשתי ערי הבירה. זמן קצר לאחר הנאום הגיב דובר המפלגה השלטת בדרום SPLM ואמר שכוחות הדרום הדפו "התקפה גדולה מאוד" על הגליג, שנקראת בדרום פנתאו.

מפלס האלימות בגבול בין המדינות עלה בשבועות האחרונים, לאחר פלישת כוחות הדרום לאזור הגליג העשיר בנפט, ששתי המדינות טוענות לבעלות עליו. גורמים בינלאומיים ניסו ללא הצלחה לדחוק בשני הצדדים לדון בסיום הלחימה. סודן חזרה ואיימה כי היא תקדם את כוחותיה לעבר הדרום ותעצור את השיחות עם ממשלת הדרום על תשלומי הנפט ומחלוקות אחרות. ממשלת הדרום מסרה כי עשתה זאת במטרה לשים סוף לתקיפות מצפון. "חייב להיות מנגנון שיפסיק את התקפות הצפון", ציטט שר ההסברה את נשיא המדינה, סלבה קייר.

ביום שני השבוע הכריזה ממשלת סודן על דרום סודן כעל "אויב", בתגובה להשתלטות על שדה הנפט. "אחרי הפשיטה בהגליג – אנחנו יודעים מי האויב האמיתי", אמר אחד היועצים במשרד ההסברה בסודן ל-BBC. "אלו לא האנשים שבדרום סודן, אלא הממשלה שאשמה ואנחנו יודעים איך להתעמת איתה".

לפני שבוע דיווחו גורמים רשמיים בדרום סודן דיווחו כי מטוסי קרב סודנים הפילו שש פצצות על אזור ייצור הנפט בעיר בניטו. בהתקפה נהרג חייל של צבא דרום סודן. הייתה זו התקיפה הראשונה של מטוסי קרב על עיר גדולה בדרום סודן, מאז הכרזת עצמאותה בחודש יולי האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully