וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלמה בסודן: מטוסי קרב מהצפון תקפו עיר בדרום

6 פצצות נפלו על העיר בניטו והביאו למותו של חייל צבא דרום סודן, בהתקפה ראשונה של סודן על עיר גדולה בדרום. שר ההסברה של הדרום: לא נעזוב את שדות הנפט עד הפסקת האיומים

תקיפה ראשונה של מטוסי קרב על עיר גדולה בדרום סודן, מאז הכרזת עצמאותה בחודש יולי האחרון: גורמים רשמיים בדרום סודן דיווחו כי מטוסי קרב סודנים הפילו שש פצצות על אזור ייצור הנפט בעיר בניטו. בהתקפה נהרג חייל של צבא דרום סודן.

ההסלמה באזור שהחלה ביום שלישי חוותה היום (חמישי) עליית מדרגה. שר ההסברה של דרום סודן, ברנבה מריאל בנג'מין, מסר כי כוחות צבא דרום סודן לא יעזבו את שדה הנפט החיוני לכלכלת הצפון, עד שייפסקו האיומים על הגבול. אתמול איימה סודן כי היא תקדם את כוחותיה לעבר הדרום ותעצור את השיחות עם ממשלת הדרום על תשלומי הנפט ומחלוקות אחרות. זאת לאחר שהדרום כבש את אזור הגבול שמכיל שדות נפט. ממשלת הדרום מסרה כי עשתה זאת במטרה לשים סוף לתקיפות מצפון. "חייב להיות מנגנון שיפסיק את התקפות הצפון", ציטט שר ההסברה את נשיא המדינה סאלבה קיר.

"סודן מעולם לא הכירה בעצמאותנו"

הפצצות בדרום סודן נפלו לפנות בוקר ופגעו בגשר בעיר בניטו הממוקמת כ-60 קילומטרים מהגבול. סגן שר ההסברה, אטם יאק אטם אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי "הם הפילו את הפצצות בבניטו – ככל הנראה הם כיוונו לפגוע בגשר". גורם בכיר נוסף אמר כי "האוכלוסייה נותרת במקומה, כשהמטוסים מגיעים הם שוכבים" והוסיף כי הכפר טוהאן הסמוך יותר לגבול עם סודן הופגז גם הוא.

ביום שלישי סודן תקפה את אזור ייצור הנפט בגבול בין המדינות עם מטוסי קרב וארטילריה כבדה. צבא דרום סודן דיווח כי העיר טשווין הותקפה בלילה שבין שני לשלישי. "העמדה שלנו היא לא לצאת למלחמה, אלא במקרה של הגנה עצמית", אמר אטם. "זה לא מפתיע אותנו, כיוון שהם (סודן) חיפשו תירוצים לצאת למלחמה. הם מעולם לא הכירו בעובדה שדרום סודן הפכה למדינה עצמאית. ההפגזות האלה הם הביטוי למרירות שלהם מכך שהדרום הולך בדרכו".

בחודש פברואר חתמו שתי הסודניות על הסכם ביטחוני המורה על אי-תוקפנות, במטרה להביא ליציבות האזור. המתווך הראשי במגעים בין שתי המדינות, נשיא דרום אפריקה לשעבר, תאבו מבקי, אמר כי שתי המדינות הסכימו לכבד את ריבונותן ההדדית. המתח בין שתי המדינות גובר לאור המחלוקת על רווחי הנפט הדרום סודני, והוא עלול להיגרר למלחמה בין שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully