וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריוויק מעיד במשפטו: "הייתי עושה זאת שוב"

עדות המחבל הנורבגי אינה מועברת בשידור חי כדי למנוע ממנו לנצלה לתעמולה. כמו אתמול, הוא נכנס לאולם בחיוך - והצדיע באגרוף קמוץ. "הוצאתי לפועל התקפה ספקטקולרית", התגאה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

יום לאחר פתיחת משפטו, עלה הבוקר (שלישי) אנדרס ברינג בריוויק, המחבל שרצח 77 בני אדם במתקפת טרור בנורבגיה בקיץ האחרון, לראשונה לדוכן העדים. כמו אתמול, עם כניסתו לבית המשפט חייך בריוויק והצדיע באגרוף קמוץ, הצדעה המקובלת בתנועות ימין קיצוני, ולאחר מכן הכריז: "אני עומד כאן, כמייצג של תנועת ההתנגדות האירופית והנורבגית".

"הוצאתי לפועל את ההתקפה הפוליטית המתוחכמת והספקטקולרית ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה", התגאה בריוויק בעדותו היום, בהודעה שהקריא מהכתב. "הנורבגים מסתכנים בהפיכה למיעוט במדינתם בעתיד. "כן, בהחלט הייתי עושה זאת שוב, משום שהעבירות שנעשות נגד בני עמי הן חמורות עשרות מונים".

בניגוד לחלקים אחרים מהמשפט, עדותו של בריוויק אינה מועברת בשידור חי - החלטה מודעת שקיבלו הרשויות כדי למנוע ממנו לנצל את העדות להפצת אידאולוגיה של שנאה ולפגוע ברגשות משפחות הקורבנות. גם עדויותיהם של הניצולים מהפיגועים לא יועברו בשידור חי, מתוך דאגה לפרטיותם.

המחבל אנדרס ברינג בריוויק בדיון במשפטו בבירת נורבגיה, אוסלו, 16 באפריל 2012. רויטרס
"אני עומד כאן, כמייצג של תנועת ההתנגדות האירופית והנורבגית". בריוויק בדיון אתמול/רויטרס

במהלך העדות, שאמורה לארוך מספר ימים (המשפט כולו מתוכנן להימשך עשרה שבועות), צפוי בריוויק לשטוח לראשונה באופן מסודר את טיעוניו המרכזיים - לפיהם הוא "חייל", שביצע את מתקפת הטרור במסגרת חברותו במחתרת הנלחמת נגד השתלטות האיסלם על אירופה. למרות שהנושא עדיין נתון במחלוקת משפטית, בריוויק ממשיך לטעון בתוקף כי הוא שפוי לחלוטין.

נותר אדיש למשמע העדויות - אך הזיל דמעה פעם אחת

הדיון היום נפתח בהליך מינהלתי קצר, שבמסגרתו הודח אחד משלושת "השופטים החובבניים" בתיק - אזרחים פרטיים שמצורפים לשופטים המקצועיים, כמקובל על פי החוק הנורבגי. "השופט החובבן" תומאס אינדרבו נפסל לאחר שהתברר כי לאחר הפיגועים כתב בפייסבוק שיש לגזור על הרוצח עונש מוות.

תומאס אינדרבו, "שופט חובבן" במשפטו של המחבל אנדרס ברינג בריוויק, בדיון בו הודח מהתפקיד בגלל דברים שכתב בפייסבוק, אוסלו, 17 באפריל 2012. רויטרס
"השופט החובבן" תומאס אינדרבו נפסל מהמשפט לאחר שהתברר כי לאחר הפיגועים כתב בפייסבוק שיש לגזור על הרוצח עונש מוות/רויטרס

אתמול, התמקד יום הדיונים הראשון במשפט בהשמעת האישומים לפרטיהם בידי התביעה, שמנתה קורבן אחר קורבן ותיארה כיצד מצא את מותו כל אחד מה-77. בריוויק נותר חסר הבעה לאורך העדויות כולן - בין היתר כשהושמעה הקלטה מחרידה, המתעדת שיחת טלפון שערכה אחת הניצולות בזמן הטבח, בה היא מתארת בזמן אמת כיצד היא מתחבאת בשירותים, כשברקע נשמעות היריות וזעקות הקורבנות. בזמן השמעת ההקלטה הופסק השידור החי מבית המשפט, משום שנמצא כי היא מזעזעת מדי להאזנה - אולם בריוויק עצמו האזין לה באדישות.

רק פעם אחת לאורך הדיון כולו אתמול ניכר רגש כלשהו על פניו של הרוצח, והוא אף הזיל דמעה - כשבאולם הוקרן הסרטון האנטי-איסלמי בן ה-12 דקות שהוא עצמו העלה לרשת ביום הטבח. פרקליטו, גיר ליפסטאד, נשאל בהמשך בעניין, והסביר כי מרשו בכה בשל תחושתו כי ההתקפות שביצע היו "אכזריות, אך נחוצות להצלתה של אירופה ממלחמה מתמשכת".

לקריאה נוספת:
אתמול: בריוויק הצדיע בפתיחת משפטו וטען ל"הגנה עצמית"
המחבל מאוסלו עומד לדין, ועמו גם סוגיית ההגירה
האם בריוויק תכנן להתנקש גם בנשיא אובמה?
אהובתו לשעבר של הרוצח: "הוא נהג להתאפר"
בריוויק מתגאה: "אתם צריכים להעניק לי מדליה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully