וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה הפגיזה בלבנון; אנאן: הסורים קיבלו תכניתי

ניר יהב

27.3.2012 / 13:10

לראשונה בהתקוממות: חיילים סורים חצו הגבול במרדף אחר מורדים, והשמידו מבנים. שליח האו"ם: הסורים קיבלו "תכנית 6 הנקודות" - כעת נראה אם יישמו אותה. אסד ביקר בבאבא עמרו

העימות בין שלטונות סוריה למורדים ממשיך לגלוש מחוץ לגבולות המדינה: עשרות אלפי פליטים כבר נמלטו בחודשים האחרונים מסוריה והתרכזו במחנות בלבנון ובטורקיה (שם גם מתרכזת הנהגת המורדים), אולם היום (שלישי) חצו לראשונה חיילים של צבא סוריה גבול בינלאומי - ונכנסו לשטח צפון לבנון, במהלך מרדף אחרי מורדים.

"יותר מ-30 חיילים סורים חצו את הגבול והחלו להשמיד בתים", דיווח לסוכנות רויטרס אבו-אחמד, תושב אזור הבקעה הלבנונית המתגורר סמוך לגבול. רשת הטלוויזיה הלבנונית MTV דיווחה כי הכוחות הסורים יורים פגזים ומשמידים בנייני מגורים ומבנים חקלאיים באזור, והתושבים מתחבאים בפחד בבתיהם. עדי ראייה נוספים דיווחו על חילופי אש כבדים ושימוש ברימונים. זו הפעם הראשונה מתחילת ההתקוממות, לפני למעלה משנה, שצבא סוריה פועל בשטח של מדינה ריבונית אחרת.

ההתקוממות בסוריה - עדכונים אחרונים:
דיווח לא מאומת: "אסד יכריז בקרוב על הפסקת ההתקפות"
המהומות מתקרבות גם לגבול ישראל: כוח האו"ם ברמה תודרך
רוסיה משנה כיוון? "על אסד להסיג כוחותיו מהערים"

פליטים סורים נמלטים ללבנון מרץ 2012. רויטרס
פליטים שנמלטו מסוריה בשטח לבנון, בתחילת החודש/רויטרס

מנגד, סוכנות הידיעות הלבנונית הממלכתית הכחישה בתוקף את הדיווחים על כניסת צבא סוריה לתחום לבנון. הסוכנות דיווחה היום כי גדודים של צבא לבנון פרושים בכוחות מתוגברים לאורך הגבול עם סוריה, וכי האירוע החריג היחיד היה פציעתו של אזרח לבנוני מכדור תועה שנורה מהצד הסורי של הגבול. גם גורמי ביטחון לבנוניים ששוחחו עם אתר החדשות "Now Lebanon" ציינו כי "העימותים מתנהלים בצד הסורי של הגבול. הצבא לא נכנס לתוך שטחי לבנון ואינו מפגיז בלבנון". עם זאת, לדברי גורמים אחרים בלבנון שהתראיינו לאתר, בית בעיירה ערסאל שבאזור אל-ג'ורה דווקא נפגע מירי הפגזים סורים.

111 הרוגים ברחבי סוריה מאתמול

במקביל, דיווחו היום גורמי אופוזיציה סוריים כי כבר בשעות הבוקר היום נהרגו לפחות 16 בני אדם ברחבי המדינה מאש כוחות הביטחון. אתמול, לפי דיווחי האופוזיציה, נהרגו ברחבי המדינה לפחות 95 בני אדם. עוד לטענת האופוזיציה, קצין צבא באזור אל-בוכמאל נהרג מאש מחתרת המורדים "הצבא הסורי החופשי" ושניים נוספים נפצעו, אחד מהם בדרגה המקבילה לאלוף-משנה. כלי התקשורת הממלכתיים בסוריה דיווחו מנגד כי חמישה חיילים סורים נורו אתמול למוות "על ידי חוליות טרור חמושות בעת שביצעו את משימתם הלאומית". החמישה הובאו למנוחות בטקס צבאי רשמי.

סוכנות הידיעות הסורית הממלכתית SANA דיווחה היום בשעות הצהריים על ביקור שעורך הנשיא בשאר אסד בשכונת באבא עמרו שבעיר חומס, שהופגזה קשות בחודשים האחרונים על ידי צבא סוריה, ובסופו של דבר הצליח הצבא להשתלט עליה, לאחר שהחריב אותה לחלוטין. לא נמסרו פרטים נוספים על הביקור.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

אנאן בסין: "אני זקוק לעזרה"

בד בבד, נמשכים המאמצים הבינלאומיים להביא לסיום המשבר בסוריה בדרכי שלום, בהובלתו של השליח המיוחד מטעם האו"ם והליגה הערבית, מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן. היום בצהריים הודיע דוברו של אנאן, אחמד פאוזי, כי סוריה קיבלה את "תכנית שש הנקודות" שהכין אנאן. לדברי פאוזי, קבלת התכנית להפסקת האלימות, שכבר אושרה על ידי מועצת הביטחון של האו"ם בשבוע שעבר, היא "צעד ראשוני משמעותי" - אולם כעת "חשוב לוודא כי תיושם". כזכור, שלטונו של אסד כבר קיבל במהלך החודשים האחרונים באופן פומבי כמה תוכניות שונות של הליגה הערבית לסיום המשבר, אך לא עמד בסופו של דבר בהתחייבויותיו.

אנאן עצמו נחת הבוקר בבייג'ינג בירת סין, שם נפגש עם ראש הממשלה וון ג'יאבאו. בסיום הפגישה אמר אנאן כי הוא זקוק לעזרתה של סין בפתרון המשבר בסוריה. "לא אוכל לפתור את המצב בסוריה לבדי", אמר. "אני זקוק לעזרה, תמיכה ועצות ממדינות נוספות כמו סין. זו הסיבה שבגללה אני נמצא כאן". וון השיב כי החלטת האו"ם האחרונה, שעליה הסכימה גם מדינתו (לאחר שסיכלה יחד עם רוסיה יוזמות בינלאומיות קודמות בנושא סוריה), "מבטאת את הדאגה הרבה של הקהילה הבינלאומית סביב הסוגייה הסורית".

אנאן הגיע לבייג'ינג ממוסקבה, שם כבר הצליח לגייס את תמיכת שלטונות רוסיה בתוכניתו, המבוססת על הפסקת אש יומית לצרכים הומניטריים בחסות האו"ם, ומיסוד דיאלוג בין השלטון בדמשק למנהיגי האופוזיציה והמורדים. עד כה, הקפידו רוסיה וסין לגבות את שלטונו של בשאר אסד והכשילו כל תוכנית של האו"ם והליגה הערבית לסיום המשבר שכללה את הדחתו, אולם בשבועיים האחרונים מתחילה גם העמדה הרוסית להשתנות.

הרס ברחובות העיירה אל-קסיר שבמחוז חומס, בעקבות הפגזת צבא סוריה, מרץ 2012. רויטרס
הרס השבוע ברחובות העיירה אל-קסיר שבמחוז חומס, בעקבות הפגזתה על ידי הצבא/רויטרס

הלחץ הבינלאומי על סוריה נמשך גם הוא כל העת בצורת סנקציות שונות. אתמול הצטרפו גם טורקיה ונורבגיה לרשימה ההולכת ומתארכת של מדינות שסגרו את שגרירויותיהן בדמשק, והבוקר הודיעה חברת התעופה הלאומית של טורקיה, "טורקיש איירליינס" כי תבטל את כל הטיסות לסוריה החל מיום ראשון ועד להודעה חדשה, כחלק ממדיניות טורקיה נגד שפיכות הדמים שמוביל שלטונו של אסד.

שלטון אסד, מצדו, ממשיך בגזירות שונות על האוכלוסיה, ואתמול נודע כי אסר על כל הגברים בין גיל 18 ל-42 לעזוב את שטח סוריה ללא אישור כתוב מהשלטונות - כך לפי דיווחם של כלי תקשורת מקומיים במדינה. איסור כזה כבר היה קיים עוד קודם, אולם הוא חל עד כה רק על אנשים שלא מילאו את חובת השירות הצבאי בן השנתיים. על פי דיווח אתר החדשות והעסקים "אל-איקתיסאדי", באחרונה כבר מנעו ההנחיות החדשות את יציאתם ללבנון של כמה אנשי עסקים, הן במעבר הגבול היבשתי והן בשדה התעופה של חלב.

עדכון ראשון: 12:25

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully