וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה משנה כיוון? "על אסד להסיג כוחותיו מהערים"

ניר יהב

23.3.2012 / 8:59

יו"ר ועדת החוץ בפרלמנט הרוסי קרא לנשיא סוריה לתקן טעויותיו ולאפשר העברת סיוע הומניטארי לערים שנפגעו. גם היום צפויות הפגנות המוניות תחת הכותרת "דמשק - אנחנו באים"

האם רוסיה מתחילה לסגת מעמדתה בעד סוריה? יו"ר ועדת החוץ בבית העליון של הפרלמנט הרוסי, מיכאל מרגלוב, אמר כי נשיא סוריה, בשאר אסד, חייב לעשות את הצעד הראשון, להסיג את כוחותיו מהערים הגדולות ולאפשר סיוע הומניטארי לערים שנפגעו בלחימה. זאת, לאחר שעד כה טענו במוסקבה כי כוחות השלטון צריכים לצאת מהערים הגדולות במקביל לעזיבת כוחות האופוזיציה. מדובר בהתבטאות חריפה מכיוון מוסקבה, שעד כה שמרה על קו המצדד בנשיא הטובח בעמו. "נשיא סוריה, בשאר אסד, צריך בדחיפות לתקן מספר טעויות שהוא עשה, על פי עמדתה הרשמית של רוסיה", אמר מרגלוב בדברים שצוטטו בסוכנויות הידיעות הרוסיות "RIA Novosti" ו-"ITar-Tass".

גם היום צפויות הפגנות המוניות בסוריה אחרי עוד שבוע של קרבות ושנה של דיכוי אלים. ההפגנות ייערכו תחת הכותרת "דמשק - אנחנו באים".

במקביל, סגן שר החוץ הרוסי, מיכאל בוגדנוב, אמר כי השליח המיוחד של האו"ם, קופי אנאן יבקר במוסקבה בימים הקרובים כדי לדון במשבר בסוריה. הוא ציין כי רוסיה מתכננת גם לארח משלחת של האופוזיציה הסורית במוסקבה.

"אנאן נחוש להביא לקץ שפיכות הדמים"

דוברו של מזכ"ל האו"ם לשעבר, אחמד פאוזי, הבהיר כי "אנאן מודאג מאוד ממה שקורה בשטח והוא נחוש להביא לקץ שפיכות הדמים". הוא ציין כי אכן אנאן מתכוון ביום ראשון להגיע לביקור במוסקבה, ולאחר מכן ימשיך למספר מדינות ערביות ומערביות.

שלשום אישרה מועצת הביטחון של האו"ם הצהרה המאשרת את המתווה שהציע אנאן להפסקת האלימות במדינה. לא מדובר בהצעת החלטה, ועל כן אין לה תוקף מחייב, אך לראשונה מאז אוגוסט 2011, הצליחה מועצת הביטחון להגיע לנוסח החלטה המבקר את הנשיא הסורי – ובתמיכת שתי המעצמות המצדדות בו, רוסיה וסין.

על פי תכנית אנאן, סוריה תתחייב לשתף פעולה ביצירת תכנית נרחבת "ליישום השאיפות והדאגות של העם הסורי", תתחייב להפסיק את האלימות (כמו גם האופוזיציה), ולהבטיח את יכולתם של גופים הומניטריים לספק שירותים בכלל רחבי המדינה. התכנית גם דורשת מסוריה להבטיח את חופש תנועתם של עיתונאים, וכן חופש להפגין לאזרחי סוריה. הצעת האו"ם גם מאיימת בנקיטת צעדים נגד אסד, אם זה לא ייענה לתכנית אנאן – אך לא פירטה באילו צעדים מדובר.

עוד לפני ההחלטה אמר שר החוץ הרוסי, סרגי לברוב, כי המשטר בסוריה עשה "טעויות רבות", אשר הסלימו את המשבר במדינה. עם זאת, הוא הדגיש כי עזיבתו של אסד את השלטון לא צריך להוות תנאי מקדים לפתרון המשבר. "אנו סבורים כי המשטר הסורי הגיב בצורה שגויה להופעתן הראשונית של הפגנות שקטות, וכי הוא עושה טעויות רבות מאוד", אמר לברוב לרדיו מקומי, אך הוסיף כי ההחלטה בנוגע למי ינהיג את סוריה בתקופת המעבר יכולה להתקבל אך ורק באמצעות דיאלוג עם הממשלה ועם מתנגדיה. לדבריו, התפטרותו של אסד כתנאי לדיאלוג שכזה הוא "לא מציאותי".

עוד על המשבר בסוריה
רוסיה וסין תמכו: מועצת הביטחון בהצהרה נגד אסד
דיווח בסוריה: הצבא הפגיז כפר בשטח לבנון
בעקבות המיילים: גם אסמה אסד ב"רשימה השחורה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully