וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות פליטים מדרום סודן יפגינו: "אל תחזירו אותנו לגיהנום"

ענת שלו

16.3.2012 / 8:00

המדינה הצעירה עדיין מתמודדת עם קרבות שבטים ורעב חמור. למרות זאת, ממשלת ישראל הורתה ל-700 בני אדם שנמלטו משם לחזור למולדתם, ולא - יגורשו

מאות אלפי פליטים מדרום סודן מוכרים בישראל וברחבי העולם, על פי רשות ההגנה העולמית, כפליטים של אזור סכסוך, עקב המלחמה העקובה בדם שניטשה בארצם בעשרים השנים האחרונות. לאחר הכרזת העצמאות של דרום סודן ביולי אשתקד, הודיעו משרד הפנים ורשות האוכלוסין כי לאור ה"שיפור במצב" באזור, תוסר רשות ההגנה בישראל ו-700 פליטים המתגוררים בארץ ייאלצו לחזור לתופת ממנה ברחו. בפועל, על פי מדדי האו"ם ואף לדברי גורמים בכירים בממשל האמריקני, האלימות בדרום סודן לא פסקה. עדיין מתנהלים בה קרבות בין מליציות ומתרחשות תופעות כמו אונס וחטיפת נשים וילדים וגיוס כפוי של ילדים. זאת ועוד, המדינה נתונה במשבר הומניטרי עקב רעב ובצורת ומחסור חמור בתרופות ובאמצעים רפואיים.

על פי הודעת רשות האוכלוסין וההגירה שפורסמה בינואר, על נתיני דרום סודן השוהים בישראל לשוב מרצון למולדתם עד 1 באפריל 2012. אם לא יעשו כן, יגורשו בידי משטרת ההגירה. בהודעה מצוין כי "החל מ-1 בפברואר ועד 31 במרץ תציע הרשות סל סיוע לעוזבים מרצון, הכולל מענק של אלף אירו לאדם...מובהר בזאת, כי החל מהראשון באפריל יינקטו פעולות אכיפה כנגד שוהים בלתי חוקיים אשר לא עזבו מרצונם".

אנשי רוח קראו לנתניהו: עצור את הגירוש לדרום סודן

נדק מייקלס פליטה מדרום סודן שחיה בתל אביב ועשויה להיות מגורשת אם לא ישנו את ההחלטה, מרץ 2012. דרור עינב
"ראיתי את אמא שלי נרצחת ברחוב". נדק מייקל/דרור עינב

נדק מייקל, בת 29 המתגוררת בתל אביב, עזבה את עיירת הולדת מלקאלה בדרום סודן בשנת 2000, כשהייתה בת 17 בלבד. היא שהתה כפליטה במצרים במשך שבע שנים עד שהוכרה רשמית כפליטה של אזור סכסוך. מאז היא גרה פה, עם שלושת ילדיה הקטנים, בני 4, 5 ו-11, הלומדים בבית ספר ובגן בעיר. נדק עצמה עובדת במספרה ומתה מפחד, לדבריה, לחזור לאותו המקום, בו הייתה עדה לרצח אמה ברחוב.

"מאז שנולדתי אני זוכרת מסביבי רק מלחמה ורעב, אלה היו חיים מאוד מאוד קשים", היא מספרת בכאב. "כל הזמן נהרגו סביבי אנשים - חברים, בני משפחה. הרבה אנשים מתו כמובן גם מרעב וממחלות. רציתי לשים את כל הדברים האלה מאחוריי, את הילדים שם, שאין להם אוכל. כשהייתי ילדה קטנה, אני לא זוכרת בדיוק בת כמה, ראיתי את אמא שלי נרצחת ברחוב יחד עם עוד קבוצה של אנשים חפים מפשע שהלכו שם, כשפשוט ירו עליהם ללא הבחנה מתוך מכונית. אבא שלי ואחותי עדיין שם והם כל הזמן אומרים לי 'שלא תחזרי הנה בשום אופן'. יתר האחים שלי נסעו לארצות הברית ונהיו שם אזרחים".

נדק מתקשה לדמיין את האפשרות שהחיים הנורמליים שלה יהיו בקרוב נחלת העבר. "פה בישראל נתנו לי הזדמנות לבנות לעצמי חיים, ואני לא תופסת שיכול להיות שבקרוב אחזור למקום בו 3,000 איש רק מאזור הכפר שלי מקבלים אוכל מהאו"ם", היא אומרת. "אין שם אוכל, תרופות או רופאים, הרבה ילדים מתחת לגיל חמש מתים ממחלות, המלחמות בין השבטים כל הזמן ממשיכות. איך אני יכולה לחזור לשם עם הילדים שלי? זאת מדינה שרק נולדה. היא צריכה זמן כדי שהיא תתחיל להיות בטוחה ותאפשר לאנשים לחיות חיים טובים. ממה שאני שומעת, כרגע זה לא המצב. גם הילדים שלי שומעים חדשות ויודעים שיכולים לגרש אותנו לשם. הם לא יודעים מה זה סודן והם מפחדים מאוד לנסוע לשם".

4.7 מיליון בני אדם זקוקים לסיוע דחוף

הפחדים של נדק, על פי נתונים רבים, מוצדקים. בפברואר האחרונה פרסמה תוכנית המזון העולמית דו"ח המזהיר כי המצב בדרום סודן, בה 4.7 מיליון בני אדם זקוקים לסיוע דחוף במזון, הוא משבר הומניטרי שעומד לצאת מכלל שליטה. "המזון אוזל מהר, המצב חמור והקהיליה הבינלאומית עלולה לא למנוע בזמן את התפתחות המשבר ההומניטרי המתהווה באזור". דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, קבע כי "ישנה הידרדרות ביציבות ובמצב ההומניטרי של המדינה... כ-46 מתוך 79 המחוזות בדרום סודן, האו"ם מקיים מבצעים הומניטריים בשל מצב החירום שם".

עו"ד ענת בן דור, מהתוכנית לזכויות פליטים באוניברסיטת תל אביב, פנתה בשם שורת ארגונים והאגודה לזכויות האזרח לשר הפנים ומנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, בהתבסס על חוות דעת של ד"ר אירית בק, חוקרת בנושאי אפריקה ומומחית לסודן. בחוות הדעת נקבע: "החלטת משרד הפנים אינה מיוסדת על הערכה מקפת ורצינית אודות המצב בדרום סודן. ישנה סכנה להתלקחות חדש של העימות שם ומתחוללים שם קרבות פנימיים בין קבוצות שונות. המדינה החדשה נעדרת תשתיות, מצב זכויות האדם בה בכי רע... סיוע רפואי אינו נמצא בהישג יד ויש חשש להתפרצות מגפות; נשים וילדים חשופים במיוחד לפגיעות בחייהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ילד במחנה פליטים בדרום סודן, מרץ 2012. רויטרס
ילד במחנה פליטים בדרום סודן/רויטרס

במוצאי שבת בשבע וחצי בערב תתקיים ברחבת הסינמטק בתל אביב הפגנה נגד הגירוש לדרום סודן. בהפגנה צפויים להשתתף מאות בני אדם, ובהם פליטים, פעילי הארגון לזכויות פליטים (א.ס.ף) וארגונים נוספים, אנשי רוח ואקדמיה.

בהפגנה, נדק וחבריה ינסו להעביר את המסר הבא לממשלת ישראל: "אנחנו לא אנשים שחיים כאן בשביל הכסף. אנחנו פשוט רוצים לחיות. אם יהיה בטוח במדינה אז בסדר, אנחנו נחזור, אבל עדיין לא בטוח שם. לא נחזור לשם, ואם יגרשו אותנו אז נעדיף ללכת לקניה או לאוגנדה".

"איך אפשר לגרש אנשים חזרה לגיהנום, איפה שלאנשים אין מה לאכול? אומרים לנו 'עכשיו, יש לכם מדינה חדשה עם יחסים טובים עם ישראל', כאילו מה יש לכם לדאוג – הממשלה הזאת לא תהרוג אתכם. לממשלת ישראל – כמו גם לממשלה החדשה של דרום סודן, לא אכפת מהמצב ההומניטרי. לא אכפת להם מאיתנו".

עוד על גירוש מבקשי המקלט לדרום סודן
אזרחי דרום סודן יגורשו: "מה יהיה עם הילדים?"
צו המוסר - לעצור את גירוש הפליטים
גם וויליאם מבקש: אנא מכם, גלו כלפינו סבלנות

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully