וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן מציינת היום שנה לצונאמי בתפילה חרישית

11.3.2012 / 7:45

ביפן מציינים שנה לאסון הכבד ביותר שידעה המדינה מאז מלחמת העולם השנייה. לצד האבל והשאלה מה עלה בגורלם של אלפי הנעדרים, רבים דורשים לעצור את השימוש באנרגיה גרעינית

משפחה מבקרת במקום בו עמד ביתה בעיר היגשימטסושימה שבמחוז מיאגי, יפן, שנה אחרי הצונאמי, 11 במרץ 2012. רויטרס
משפחה מבקרת במקום בו עמד עד לפני שנה ביתה, היום בעיר היגשימטסושימה שבמחוז מיאגי/רויטרס

ביפן מציינים היום (ראשון) שנה לרעש האדמה והצונאמי שהתלווה לו - אסון הטבע שהביא למותם של קרוב ל-20,000 בני אדם וחולל משבר גרעיני. הטקסים נפתחו בדקת דומיה, בתפילות ובצעדות בגנות השימוש באנרגיה גרעינית ובהתרעות על השלכותיה. הטקס הממלכתי מתקיים בתיאטרון הלאומי בטוקיו, בנוכחות ראש הממשלה יושיהיקו נודה ובני משפחות הנספים.

הרעש, בעוצמה של תשע דרגות בסולם ריכטר, הכה ב-11 במרץ 2001 בחוף הצפון-מזרחי של יפן, ולמעלה מ-3,000 בני אדם נעדרו מבתיהם בעקבותיו. קרובי המשפחה של הנעדרים עדיין דוחקים במשטרה ובמשמר החופים להמשיך לחפש אחר יקיריהם, חרף הסיכויים האפסיים לגלות את הגופות.

שנה לצונאמי ביפן - עוד כתבות:
דיווח מיוחד: ההתאוששות רק מתחילה / יואב הילמן, יפן
חזרה לעדויות המצלומות: סרטוני הווידאו מהצונאמי
שנה אחרי, אופונטו משמרת זכרונות ומנסה להתאושש
אז והיום: גלריית תמונות מאזורי האסון ביפן
האו"ם: שנת 2011 היא שנת האסונות היקרה בהיסטוריה

רעידת האדמה והצונאמי טו?הו?קו?. AP
רעידת האדמה והצונאמי טו?הו?קו?/AP
בתמונה העליונה: מייאקו, מחוז איוואטה, יפן, בזמן אסון הצונאמי, 11 במרץ 2011. בתמונה התחתונה: אותו מקום, 17 בפברואר 2012. רויטרס
למעלה: מחוז איוואטה בזמן האסון; למטה: אותו המקום, שנה אחרי/רויטרס

מאות תושבי אופונאטו, באו לבניין העירייה בלבוש שחור והניחו חרציות לרגלי גלעד שהוקדש לזכר 420 מתושבי העיר, שנהרגו או שמוגדרים נעדרים. "אני לא מסוגל למחות את תחושת החרטה כשאיבדתי את אמי ואשתי, משום שלא הערכנו נכונה את הצונאמי", אמר קוסיי צ'יבה, תושב המקום. "איננו יכולים להישאר עצובים. משימתנו היא לעמוד מול המציאות ולהתקדם קדימה צעד אחר צעד. אנו צריכים זמן להשתקם", אמר.

בשעה 14:46 בצהריים (שעון מקומי) תציין דקת דומיה, בכל רחבי יפן, את הרגע המדויק בו הכה הרעש. 33 דקות מאוחר יותר, דקה נוספת של דממה תציין את הרגע שבו הגל הקטלני, בגובה 23 מטרים, הכה בחופי הצפון.

פרויקט לאיסוף והחזרת תמונות מאלבומים אישיים שאבדו באסון הצונאמי בעיירה אופונטו, יפן, פברואר 2012. רויטרס
פרויקט לאיסוף והחזרת אלבומים שאבדו באסון בעיירה אופונטו/רויטרס

במאמר שפרסם בוושינגטון פוסט, כתב ראש ממשלת יפן, יושיהיקו נודה, כי "בהיסטוריה העכשווית, יפן חילצה התקדמות כלכלית מהירה מאפר ומהרס מלחמת העולם השנייה. כך, בנינו את הכלכלה הכי יעילה בעולם שלאחר משבר הנפט. ביום השנה לרעידת האדמה הגדולה, אנו זוכרים כי כיום אנו עומדים בפני ממדי משבר דומים".

כבר אין בפני מי להתלונן

בקרב העם היפני גוברת ספקנות אם ביכולתה של המערכת הפוליטית לעמוד בשיקום הכלכלה. פוליטיקאים ובירוקרטים ירו חיצים לכל כיוון, והאשימו זה את זה באחריות למשבר בכור הגרעיני בפוקושימה. לאחר הפסקת אש זמנית, הפוליטיקאים חידשו את האש ההדדית. "אין מנהיגות", אמר הירואקי אויקווה, שאיבד באסון את שני מפעלי הדגים שהיו בבעלותו, ואת ביתו. "אין פוליטיקאים שאליהם ניתן לפנות".

קבוצות המתנגדות לשימוש באנרגיה גרעינית יפגינו היום ברחבי יפן, ויטענו כי רבים מעוניינים בפעולה משמעותית יותר שתפחית את השימוש בכורים הגרעיניים שנותרו בה. לדבריהם, אף לא קהילה אחת הסכימה להפעיל מחדש את הכורים שהושבתו מאז האסון, 54 במספרם. ברחבי הערים שנפגעו מהצונאמי ומהקרינה הגרעינית, קרוב ל-326 אלף בני אדם נותרו ללא קורת גג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully