וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברווזים, גרעין - והכרעות? על ביקור נתניהו בארה"ב

טל שלו, שליחת וואלה! בוושינגטון

7.3.2012 / 16:04

הוא קיבל מחיאות כפיים סוערות באיפא”ק, נפגש עם אובמה ונאם נאום ברווזי. לאחר הביקור בארה”ב, בסביבת נתניהו מרוצים: למרות המחלוקות עם אובמה, נתניהו דיבר אמריקאית

14 פעמים עמד הקהל על רגליו, והקהל סיפק לא פחות מ-46 סבבים של מחיאות כפיים סוערות. מניין התשואות שקיבל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנאומו בוועידת איפא"ק שלשום גבר אפילו על זה של הנשיא אובמה, שנאם יום קודם לכן. רעיית ראש הממשלה, שרה, זכתה אף היא לכבוד של אישה ראשונה, עם כניסת בני הזוג לאולם. סרטון "יוטיוב" בכיכובם של נתניהו ודאפי דאק כבר החל להתפשט בישראל, במה שעשוי להיות הלהיט הוויראלי החדש מבית היוצר של נתניהו, אבל כשראש הממשלה שאל בנאום "אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז ומגעגע כמו ברווז - אז מה זה?", 13 אלף משתתפי הוועידה התמוגגו. אמנם הפודיום עליו נאם נתניהו היה מתוצרת בית, אבל לא הציבור הישראלי היה בראש מעייניו של נתניהו; ראש הממשלה דיבר אמריקנית, וידע בדיוק למי הוא מכוון.

בסיום מסע בן חמישה ימים בקנדה ובוושינגטון, הקפידו אתמול בסביבת ראש הממשלה להדגיש את שביעות רצונם מהביקור, שהוגדר כאחד המכריעים ביותר בכהונתו השנייה, ובהיסטוריה האישית שלו בפרט. ?אני חוזר בתחושה שיש לנו חברים גדולים בארצות הברית", סיכם נתניהו את הביקור, ואכן, מרבית הפנים שפגש היו ידידותיות למכביר. מפגן התמיכה חסר התקדים באיפא"ק, וחיבוק חם וגדול בקונגרס, בהחלט יכולים לתת לנתניהו סיבה להרגיש כמו סופרסטאר.

בימים הקרובים, יתבררו בוודאי עוד ועוד פרטים ממוקד הביקור – המפגש עם הנשיא אובמה בחדר הסגלגל. מערכת היחסים העכורה בין אובמה לנתניהו איננה סוד, אך הפעם ניכר מאמץ גדול לחמם את האווירה בין השניים, או לפחות למנוע מחילוקי הדעות להפוך לשערורייה, כפי שאירע בעבר. למרות ההבדלים האישיים והאידיאולוגיים העמוקים בין השניים, הדבר האחרון שנשיא ארצות הברית צריך בזמן ועידת איפא"ק הוא עימות פומבי ומתוקשר עם ראש הממשלה הישראלי. גם אובמה וגם נתניהו מבינים, כנראה, ששניהם יהיו בסביבה עוד ארבע שנים, ושחוסר האמון המתוקשר בין השניים אינו מסייע למי מהצדדים.

פגישת נתניהו אובמה בוושינגטון -יולי 2010. מרק וילסון, GettyImages
הם מבינים ששניהם יהיו בסביבה עוד ארבע שנים. אובמה ונתניהו/GettyImages, מרק וילסון

עם זאת, עוד מוקדם להכריז על רומן מאוחר בין השניים. כפי שסיפר בעבר בראיון אחד ממקורביו לשעבר של נתניהו, הקונסול לשעבר אלון פנקס, מלבד האנגלית הרהוטה וההיכרות העמוקה עם השפה האמריקנית, נתניהו גם מעיד על עצמו כמי ש"מדבר במבטא רפובליקני כבד". השוני בין הרטוריקה של נתניהו באיפא"ק לבין ההתקפות הבלתי פוסקות על אובמה מיריביו הפוליטיים, המתמודדים על ראשות המפלגה המתחרה, הוא פעוט ביותר.

בפמליית ראש הממשלה עשו מאמץ גדול להדגיש את הישגי הפגישה: לראשונה אי פעם, אירן הייתה במוקד, ומעט מאוד מילים הוקדשו לנושא הפלסטיני, נתניהו ואובמה הבהירו זה לזה היטב מה עמדותיהם בנושא, ו"זכותה של ישראל להגן על עצמה" ברורה כעת לכל, כשאמירתו של אובמה, השוללת מכל וכל הכלה של אירן גרעינית, מהדהדת עד טהרן. המחלוקות על לוחות הזמנים, הקווים האדומים, הזמן שנותר לאופציה הדיפלומטית, והשלכות התקיפה האפשרית על אירן נותרו כנראה בעינן, אבל מכאן והלאה אף אחד בממשל האמריקני לא יוכל להגיד שלא ידע. "העמדות ברורות, וכל אחד יודע מאיפה הצד השני מגיע", אמר היועץ לביטחון לאומי, האלוף במיל' יעקב עמידרור, לכתבים אתמול, והדגיש שכעת ישראל תכריע על גורלה בעצמה.

נתניהו סופרסטאר

האלוף עמידרור, שזוכה לכינוי החיבה "יקי" מפי ראש הממשלה, הוא גם זה שקיבל דחיפה משמעותית קדימה במסע הנוכחי של נתניהו לעבר ההכרה בזכותה של ישראל להגן על עצמה. ביקורו של נתניהו נפתח בסוף שבוע קפוא באוטווה, עם ריקושטים מעלילות ראש המועצה לביטחון הלאומי לשעבר, עוזי ארד, שהאשים בראיון ל"ידיעות אחרונות" את לשכת ראש הממשלה בהתנהלות חמורה שהובילה להדחתו, כמו גם בהכשלתו בתפקידו.

"אין תופסים אדם בשעת צערו", הגיב נתניהו באיפוק להאשמותיו החמורות של ארד באותו סוף שבוע, ובהמשך הביקור קשה היה להתעלם מכך שעמידרור, שהחליף את ארד בתפקיד לפני כשנה אך מאז מיעט להתבטא ולהתראיין פומבית, ניצב לפתע בקדמת הבמה. במוצאי שבת, הפיצה לשכת ראש הממשלה תצלום של השניים עובדים יחד על נאום איפא"ק. הוא היה היועץ היחיד שהיה נוכח במרבית הפגישה האישית בחדר הסגלגל, יחד עם מקבילו האמריקני, טום דונילון, וגם נשלח באופן נדיר לדבר עם התקשורת על הישגי הביקור.

המזכיר הצבאי, האלוף יוחנן לוקר, אותו האשים ארד בקנוניה להדחתו, נשאר מאחורי הקלעים, פרט לחגיגת יום ההולדת לאשתו שצוינה בארוחת הצהריים המשותפת של בכירי הממשל עם פמליית ראש הממשלה לאחר הפגישה עם אובמה. פרשיית ארד גם הסיתה את המצלמות מכיוונו של מזכיר הממשלה צביקה האוזר, שזכה בשבועות האחרונים למרבית תשומת הלב עקב מעורבותו בפרשת נתן אשל והספקות שהוטלו על המשך תפקידו. אחרי חודש וחצי של תככים ודיווחים תקשורתיים בלתי פוסקים, קיבל ראש הממשלה כמה ימי שקט מהבלגאן בלשכה. הסטודנטים באיפא"ק, להם הריע נתניהו בתחילת נאומו, לא שמעו דבר על נתן אשל או על עוזי ארד, ועבורם הוא פשוט היה סופרסטאר.

עוד על הביקור בוושינגטון:
נתניהו בוועידת איפא"ק: "אי אפשר לחכות עוד לדיפלומטיה"
הפסגה בוושינגטון התארכה בשעה, נתניהו: "טובה וחיובית"
אובמה באיפא"ק: לישראל זכות להגן על עצמה בעצמה

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully