וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפובליקנים באיפא"ק: "אובמה הפנה גב לישראל"

טל שלו, שליחת וואלה! לוושינגטון

6.3.2012 / 16:21

הקול היהודי עושה את שלו - ביום הכי חשוב בפריימריז, "יום שלישי הגדול", נואמים בזה אחר זה סנטורום, רומני וגינגריץ' בפני השדולה הפרו-ישראלית: "לעצור את אירן עכשיו"

ביום המכריע של הפריימריז - חשיבותו הרבה של הקול היהודי נותנת את אותותיה, והמועמדים הרפובליקנים מקדישים מזמנם כדי להתחנף לישראל. על רקע פתיחת הקלפיות ב"יום שלישי הגדול", שעשוי להיות היום בו יוכרעו הבחירות המקדימות למועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית, נאמו היום (שלישי) בזה אחר זה מושל מסצ'וסטס לשעבר מיט רומני, הסנאטור לשעבר מפנסילבניה ריק סנטורום ויו"ר בית הנבחרים לשעבר ניוט גינגריץ' בפני ועידת השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בוושינגטון.

המועמד הרפובליקני לנשיאות ריק סנטורום מדבר על ישראל באייפא"ק, פברואר 2012. רויטרס
"צריך להציב אולטימטום ברור לממשל האירני". סנטורום נואם בפני ועידת איפ"אק, היום/רויטרס

בעוד רומני וגינגריץ' נעזרים בשיחת-וידאו כדי להעביר את נאומיהם בשידור חי לוועידה, סנטורום הגדיל לעשות והטריח את עצמו לוועידה עצמה, והיה הראשון לדבר. מטבע הדברים, אירן עומדת במרכז נאומיהם, כפי שעמדה במרכז רוב הנאומים בכינוס עד כה, בהם נאומיהם של הנשיא ברק אובמה ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו. ובעודם מדברים, מתקיימת הצבעה במסגרת הפריימריז בעשר מדינות שונות, בהן כמה גדולות ומשפיעות, ומחולקים בסך הכל 437 צירים - מנה מכובדת בדרך ל-1,144 הצירים הנחוצים לניצחון במרוץ המפלגתי.

"אירן היא איום קיומי לא רק למדינת ישראל, אלא על שוחרי חופש בכל העולם", אמר סנטורום בנאומו, ותקף בחריפות את ממשל אובמה, על רקע הדיווחים לפיהם ארצות הברית והאיחוד האירופי הסכימו לסיבוב נוסף של שיחות עם האירנים. "אובמה אומר שהוא מגבה את ישראל, אך מכל מה שראיתי הוא הפנה את גבו למדינת ישראל. ההודעה מהיום על השיחות החדשות היא עוד צעד של פיוס, עוד צעד של השהיה ועוד אפשרות שניתנת לאירנים להתקדם לפצצה, בעוד אנחנו מדברים".

רומני על אובמה: "ישראל לא צריכה הרצאות"

בהתייחסו לנאומו של ראש הממשלה הלילה, אמר סנטורום כי כי "נתניהו הבהיר שישראל מודאגת ממה שהממשל עושה, או לא עושה, כדי לטפל בנושא - לפני שנחצים הקווים האדומים ונהיה מאוחר מדי". לקול מחיאות כפיים סוערות, הוא קרא "לעשות יותר מאשר רק לדבר. צריך להציב אולטימטום ברור לממשל האירני, ולומר לו שהזמן הוא עכשיו, עכשיו צריך לעצור את ייצור הנשק הגרעיני. הזמן הוא עכשיו". לדבריו, "תחת ממשל סנטורום לא יהיו כל פערים בין ישראל וארצות הברית".

רומני, המועמד המוביל בפריימריז, פתח את דבריו בהתנצלות על כך שלוח הזמנים העמוס שלו מנע ממנו להגיע בעצמו לוועידה. "זהו זמן מסוכן לישראל ולארצות הברית", קבע, ותקף את אובמה על כך שבשלוש שנות כהונתו, אירן כבר צברה שלוש שנים בעלות ערך בפיתוח הפצצה הגרעינית. "אם אהיה נשיא - ארצות הברית לא תיכשל במבחן ההיסטורי המכריע הזה", הבטיח. "הנשיא הנוכחי הרחיק את עצמו מישראל. המסר הברור של אובמה הוא להזהיר את ישראל מהשלכות תקיפה באירן. ישראל לא צריכה הרצאות פומביות - היא צריכה את תמיכתנו".

"תקווה אינה מדיניות חוץ", תקף רומני את אובמה על התמהמהותו בהטלת סנקציות על אירן, והדגיש כי אם יהיה נשיא, יעסוק "בדיפלומטיה - אך בה בעת לא אהסס להשתמש בכוחנו למנוע מאירן נשק גרעיני". רומני תקף את אובמה על הקיצוצים המתוכננים בתקציב הביטחון האמריקאי, ואמר כי אם ייבחר, יעשה בדיוק ההיפך - וירחיב את תקציב הצבא: "צבא אמריקאי חזק הוא בעל הברית החזק ביותר של השלום".

רומני התייחס גם לסכסוך הישראלי-פלסטיני, והבהיר כי "לעולם לא אקרא לחזרה לקווי 1967, שאינם בני הגנה". כאילו היה זה ראש הממשלה נתניהו בעצמו - שעמו יש לרומני היכרות ארוכת שנים - אמר המועמד כי "כנשיא, שלום יהיה המטרה העליונה שלי, אבל שלום שמבוסס על ביטחון אמיתי וגבולות בני הגנה. לכן, כנשיא, הנסיעה הראשונה שלי לא תהיה לקהיר, ריאד או אנקרה - אלא לירושלים".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

וזה שלא בא

המועמד הרפובליקני היחיד שנעדר מהכינוס הוא רון פול, חבר בית הנבחרים מטקסס - ויש לכך סיבה טובה. בניגוד לרומני, גינגריץ' וסנטורום, הנחשבים לתומכים גדולים של ישראל ומציגים בחודשים האחרונים עמדות המזוהות עם הימין הישראלי ולעתים אף הימין הקיצוני, פול דוגל במדיניות בדלנית גורפת ומתנגד לכל מעורבות של ארצות הברית בנעשה מחוץ לגבולותיה. לפיכך, בעוד שלושת המועמדים האחרים כבר הצהירו בשבועות האחרונים לא פעם כי יעשו הכל כדי למנוע נשק גרעיני מאירן, ובכלל זה תקיפה צבאית, פול מקפיד להבהיר כי אין לו כל בעיה עם אירן גרעינית, ובכל מקרה אין מדובר בעניינה של ארצות הברית. יתרה מכך, באיפא"ק כלל לא הזמינו אותו, בשל התבטאויות שלו שנתפשו כאנטישמיות.

עוד בנושא
הרפובליקנים דרוכים לרגע האמת: "יום שלישי הגדול"
רומני: "אם אובמה ייבחר, אירן תשיג נשק גרעיני"
הפסגה בוושינגטון התארכה בשעה; נתניהו: "טובה וחיובית"

הפריימריז הרפובליקניים - תמונת מצב ערב "סופר טיוזדיי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully