וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפובליקנים דרוכים לרגע האמת: "יום שלישי הגדול"

היום החשוב במרוץ למועמדות מול אובמה בנובמבר יוצא לדרך, כש-10 מדינות יבחרו את האיש שלהן. סקר עדכני קובע שרומני שוב מוביל. באוהיו, החשובה מכולן, המרוץ צמוד, וביתר?

אחרי חודשים של זחילה איטית ואיסוף פרורי מצביעים וצירים בודדים, מגיע המרוץ הרפובליקני על המועמדות לנשיאות מול ברק אובמה בנובמבר לשיא, ב"יום שלישי הגדול" – בו יתקיימו בחירות מקדימות בלא-פחות מ-10 מדינות. מושל מסצ'וסטס לשעבר והמוביל כרגע במרוץ, מיט רומני, ישאף לאסוף לעצמו כמה שיותר צירים תוך ניצחון בכמה שיותר מדינות, ובכך לבסס את נצחונו, ולקצר את הקמפיין. יריביו – הסנטור מפנסילבניה לשעבר, ריק סנטורום, יו"ר בית הנבחרים לשעבר, ניוט גינגריץ', וחבר הקונגרס מטקסס, רון פול – ינסו מנגד להציל כל אחד את הקמפיין שלו. תוצאות הבחירות היום עשויות לתת אינדיקציה משמעותית באשר לזהות המנצח במרוץ כולו, או לפחות על משך ההתנצחות שעוד צפויה למועמדים עד להכרעה. מי צפוי לנצח איפה, ואיזה מדינה היא המשמעותית מכולן ב"סופר טיוזדיי"?

המועמד לנשיאות ארה"ב מיט רומני נואם בעצרת בחירות לקראת הפריימריז בעיר דייטון, אוהיו, 3 במרץ 2012. רויטרס
נהנה ממומנטום, ינסה לנצל אותו כדי לנצח באוהיו. רומני/רויטרס

המדינה החשובה מכולן, לדעת המומחים, היא ללא ספק אוהיו (66 צירים). המדינה שב"מיד-ווסט" הפכה בעשורים האחרונים להיות אחת ממדינות "לשון המאזניים" המרכזיות בבחירות הכלליות – קרי במרוץ "האמיתי", שבין המועמד הרפובליקני לדמוקרטי, אם לא המרכזית שבהן. מדובר במדינה גדולה, שב-40 השנים האחרונות חילקה את תמיכתה כמעט שווה-בשווה בין המועמד הדמוקרטי לרפובליקני, ובשום שלב לא ניתן היה לחזות מי ינצח בה עד הרגע האחרון. ב-2008, אגב, היה זה ברק אובמה שניצח את ג'ון מקיין הרפובליקני ברוב דחוק, ועל כן גם חשיבותה עבור הרפובליקנים: מבחינתם, מי שינצח היום בפריימריז, הוא גם כנראה זה שיש לו את היכולת הרבה יותר להביס את אובמה בבחירות הכלליות בנובמבר, ועל כן מוטב להתייצב מאחוריו. לפיכך, ניצחון באוהיו עבור מי מהמועמדים יעניק לו רוח גבית, וגם תמיכה כלכלית משמעותית להמשיך הקמפיין, מצד מדינה שיש בה שוק תקשורתי וכלכלי גדול יחסית.

הסקרים, בכירי המפלגה והמומנטום עם רומני

כמו בבחירות – כך גם בפריימריז, לא ניתן לחזות בשלב זה מי ינצח באוהיו. הסקרים האחרונים שונים האחד מהשני באשר לזהות המנצח – במכון "וויניפק" חוזים שלרומני 34% תמיכה לעומת 31% לסנטורום, בעוד שסקר של NBC מאמין שדווקא סנטורום ינצח עם 34%, ורומני יזכה ל-32% בלבד. אין ספק שבמצב הנוכחי, בו רומני סובל מיתרון ברור בסקרים, ניצחון באוהיו, על 66 הצירים שלה, עשוי להעביר את המומנטום לסנטורום.

אבל אוהיו היא ממש לא היחידה שתצביע היום, כמובן. ג'ורג'יה (76 צירים), מדינתו של גינגריץ', צפויה להעניק זריקת עידוד כל-כך נחוצה למועמד הקתולי המדשדש, בניצחון קליל. עם זאת, רומני צפוי לסיים שם במקום השני – ולזכות אף הוא לכמות קולות נכבדת, בדרך למספר הזהב שיקנה לו את המועמדות – 1,144 קולות. טנסי (58 צירים) תהיה זירה צמודה יותר, שם הקרב בין סנטורום, שזוכה לרוב קטן, לרומני, צמוד. ניצחון לרומני יוכיח שהוא חזק גם בדרום, נקודת התורפה שלו, וסנטורום – כאמור – צריך את הניצחון כדי לא לתפוס מרחק מרומני.

בווירג'יניה (46 צירים), רומני צפוי לנצח בקלות, לאור העובדה שגינגריץ' וסנטורום כלל לא מתמודדים במדינה (אפילו רון פול יכול לזכות שם לכמה צירים בודדים). באוקלהומה (43 צירים) סנטורום נראה חזק מאוד בסקרים, והוא צפוי לזכות לרוב מכריע של צירים. במסצ'וסטס (41 צירים) צפוי לקרות ההפך – המדינה "השמאלנית", שהיא גם ביתו של רומני, צפויה "ללכת" כמעט-כולה עם האיש שלה, המתון יחסית, כמו גם אידהו (32 צירים) וגם ורמונט (17 צירים).

שלוש המדינות הללו, לצד ניצחונות אפשריים, כאמור, גם באוהיו וטנסי, צפויות לחזק עוד יותר את המומנטום ממנו נהנה רומני, שלפי סקר עדכני של הוול סטריט ג'ורנל ו-NBC, השיב אליו את ההובלה בסקרים במישור הארצי, עם 38% אחוזי תמיכה, בעוד שסנטורום מקבל 31% תמיכה, ופול וגינגריץ' מקבלים 13% כל אחד. עם זאת, וכרגיל באחרונה, רומני מפסיד, כמו יתר יריביו, לנשיא המכהן אובמה בסקרים לקראת "הדבר האמיתי", הבחירות הכלליות. שלשום גם זכה רומני לתמיכתו של מנהיג הרוב הרפובליקני בקונגרס, אריק קנטור. "הוא היחידי מבין המועמדים שבאמת יודע איך לייצר משרות", אמר קנטור, "הוא התשובה לכלכלה החולה שלנו, שצריכה לחזור למסלול". מדובר בהתגייסות המשמעותית והבכירה ביותרעד כה של גורם בממסד הרפובליקני לטובת מועמד מסוים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ובינתיים, אצל רון פול

שתי המדינות שיכולות ללכת עם המועמד הרביעי, רון פול, הן צפון דקוטה (28 צירים) ואלסקה (24 צירים), בהם השקיע חבר הקונגרס משאבים רבים בפרסום ובתעמולה, בשונה משאר המועמדים. חלק מהמומחים, עם זאת, דווקא צופים שהצירים בשלושת המדינות יתחלקו בין סנטורום, רומני ופול באופן כמעט שווה.

ומה קורה בינתיים בעולמו של פול? המועמד, שמתעקש לבודד את עצמו אידיאולוגית מסנטורום, רומני וגינגריץ', בלט לעין הישראלית במדיניות החוץ שהוא מבקש ליישם אם ייכנס לבית הלבן – ובבסיסה ביטול הסיוע הכלכלי האמריקאי במדינות זרות (לרבות ישראל), והפחתה משמעותית של התערבות אמריקאית בסכסוכים ברחבי העולם. כעת דומה שהמועמד הקיצוני מבקש לקחת את מדיניות אי-ההתערבות שלו צעד קדימה: ה"נאשיונל ג'ורנל" פרסם היום דברים שאמר, ולפיהם אין לתמוך בקורבנות אסונות טבע – לרבות טורנדו. "אנשים שחיים באזור סיכון לסופות טורנדו, צריכים להחזיק בביטוח", אמר פול, "אין דבר כזה כסף פדרלי. כסף פדרלי זה מה שגונבים מהמדינות השונות, ומה שגונבים ממך וממני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully