וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריימריז בארה"ב: רומני ניצח באריזונה ובמישיגן

המועמד המוביל במרוץ במפלגה הרפובליקנית ניצח בקלות באריזונה, אך במישיגן, מדינת הולדתו, גבר רק בדוחק על ריק סנטורום השמרן: "ההפרש לא גדול, אבל ניצחנו - זה מה שחשוב"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק)

המועמד המוביל בבחירות המקדימות למפלגה הרפובליקנית קיבל היום (רביעי) דחיפה נוספת לקראת ראשות המפלגה, כשזכה בבחירות שנערכו במדינות אריזונה ומישיגן. כפי שנצפה מראש, באריזונה ניצח רומני בקלות - כך על פי סקרי רשתות הטלוויזיה האמריקאיות. ניצחון זה חשוב ביותר למועמדותו של רומני, שכן על פי שיטת הבחירות, אריזונה מעניקה למנצח בה את כל 29 הקולות שלה.

התחרות במדינת מישיגן, לעומת זאת, הייתה צמודה יותר. לאחר ספירת 91% מהקולות, הוביל רומני עם 41% מהקולות, ואילו המועמד היריב ריק סנטורום עמד לא רחוק מאחור עם 38% מהקולות. חבר הקונגרס רון פול הגיע למקום השלישי עם 12% וניוט גינגריץ' השתרך מאחור עם 7% מהקולות בלבד. "לא ניצחנו בהפרש גדול, אך ניצחנו במספיק, וזה מה שחשוב", אמר רומני לתומכיו לאחר פרסום התוצאות. בינתיים זכו רומני וסנטורום ב-11 נציגים כל אחד מבין ה-30 שמישיגן מעניקה. חלוקת יתר השמונה תיקבע בתום ספירת הקולות הסופית.

פריימריז במפלגה הרפובליקנית - סיקור מלא בוואלה! חדשות
פריימריז במישיגן ואריזונה: רגע האמת של סנטורום
ארה"ב: בכיר במטה רומני יצא מהארון - ופרש
הפריימריז הרפובליקניים: מיט רומני ניצח במיין
"מחרבן באימה": עכשיו גם לרומני יש "בעיית גוגל"

מיט רומני חוגג ניצחון בפריימריז במדינת מישיגן, 28 בפברואר 2012. רויטרס
"לא ניצחנו בהפרש גדול, אך ניצחנו במספיק, וזה מה שחשוב". רומני ורעייתו, הלילה/רויטרס

הניצחון במישיגן, בה נולד וגדל רומני, מספק זריקת עידוד למועמד שחשש מהפסד אשר היה עלול להעמיד בספק את יכולתו לגייס לצידו את הבוחרים השמרנים ומעמד ה"צווארון הכחול". מישיגן מעניקה את קולותיה באופן יחסי לאחוז הבחירה במועמדים, ולכן כמות הקולות הסופית תוודע רק עם פרסום התוצאות הרשמיות. אולם תהא התוצאה הסופית אשר תהא, רומני יסיים את יום בחירות זה עם מספר הקולות הרב ביותר מבין המועמדים, ויתקדם צעד נוסף לקראת השגת 1,440 הקולות הנדרשים כדי לזכות בראשות המפלגה.

סנטורום נגד העולם

תוצאות היום מגיעות לאחר הפוגה של שבועיים בבחירות המקדימות למפלגה הרפובליקנית, אך הייתה זו הפוגה מלאת התפתחויות. סנטורום, שכעת זוכה לאור הזרקורים, חשף בפני התקשורת פעם אחר פעם את עמדותיו הקיצוניות, ולהערכת מומחים הוא עשוי כך לאבד במהרה את המומנטום ממנו הוא נהנה. בין היתר, התייחס סנטורום במלים חריפות לאחת הדמויות הפופולריות בארצות הברית כולה – ג'ון אף. קנדי, הנשיא הדמוקרטי שנרצח ב-1963. הוא התייחס לנאומו המפורסם של הנשיא הקתולי ב-1960, על ההפרדה בין דת ומדינה, ואמר כי הדבר "גרם לו לרצות להקיא". לטענתו, "להגיד שלאנשים מאמינים אין מקום בשירות הציבורי? ברור, זה גורם לי לרצות להקיא. הטענה שאסור שלכנסייה תהיה השפעה כלשהי בניהול המדינה מנוגדת לרעיון ולחזון של המדינה הזו".

לא רק דמוקרטים שנרצחו עלו על הכוונת של סנטורום. השבוע הוא גם הספיק לתקוף את הנשיא המכהן, ברק אובמה, שהתנצל על הפרסומים לפיהם חיילים אמריקאים שרפו בשוגג עותק של הקוראן, ספר הקודש המוסלמי. "אובמה לא היה צריך להתנצל על משהו שהוא ללא ספק עניין של רשלנות. לא היה פה שום דבר מכוון, זה משהו שקרה בטעות, אבל לא צריך להתנצל על זה".

השבוע גם פרסם ה"וול סטריט ג'ורנל" את תכניתו הכלכלית של סנטורום, אם ייבחר לנשיא. מעיקרי התכנית עולה כי הוא מתכוון לפשט את תכנית מס ההכנסה, כך שהיא תורכב משתי מדרגות בלבד – 10% ו-28% - הבדל מהותי מתכנית המיסוי הקיימת, והקלה משמעותית לעשירים. בנוסף, סנטורום רוצה לקצץ במחצית (!) את מס החברות, ל-17.5% בלבד, ובכוונתו גם לבטל את רפורמת הבריאות של הנשיא אובמה.

(הנתונים עדיין אינם כוללים 8 מהנציגים במישיגן, שטרם חולקו)

גינגריץ' מקווה לטוב

ומה במחנהו של גינגריץ'? מי שהיה בשלב מסוים המועמד המוביל בפריימריז, ונותר מאחור במרוץ הדו-ראשי בין סנטורום לרומני, בונה על השבועיים הקרובים להמשך הקמפיין שלו. ביום שלישי הבא ייערך "הסופר טיוזדיי" - בחירות מקדימות במקביל ב-11 מדינות, כשעל הפרק לא פחות מ-466, בדרך ל-1,144 הקולות הנדרשים לניצחון. גינגריץ' מקווה לזכות בניצחון בכמה מהמדינות הללו, בהן גם ג'ורג'יה - המדינה שלו. אם לא יצליח לזכות להישג משמעותי ב"יום שלישי הגדול", הוא עשוי לחשוב על המשך דרכו. הממסד של המפלגה הרפובליקנית כמובן לא נהנה מהתארכות המרוץ ומההתכתשות בין המועמדים המובילים בו. מי שוודאי נהנה מהסיטואציה, הוא הנשיא המכהן אובמה, שעל פי סקרים עדכניים מוביל על כל יריביו המשמעותיים בפער דו-ספרתי, ומבחינתו – שהפריימריז יימשכו לנצח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully