וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריימריז במישיגן ואריזונה: רגע האמת של סנטורום

אחרי הפוגה בת מעט יותר משבועיים, הרפובליקנים ישובו להתחרות על קולות הבוחרים. בינתיים הספיק המועמד האולטרא-שמרן לצבור מומנטום - ולהסתבך. רומני צפוי לנצח באריזונה

פריימריז רפובליקניים, זוכרים? אחרי הפוגה בת יותר משבועיים, מועמדי המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית יחזרו היום (שלישי) למרכז הבמה, כשהבחירות המקדימות בשתי מדינות די-גדולות מבחינת המרוץ – אריזונה ומישיגן, יצאו לדרך. אמנם לא התקיימו בחירות באף מדינה בשבועיים האחרונים, אך אירעו לא מעט התרחשויות משמעותיות. מושל פנסילבניה לשעבר, המועמד השמרני-הקיצוני ריק סנטורום הספיק ליטול את ההובלה, גם במדינות בהן יתקיימו הפריימריז בקרוב, וגם במישור הארצי.

עם זאת, אליה וקוץ בה: העובדה שסנטורום כבר לא האנדרדוג גרמה להפניית חצים רבים אליו, על חשבונו של יריבו, מושל מסצ'וסטס לשעבר, מיט רומני. דעותיו הקיצוניות נחשפו, והוא גם קיבל על עצמו אבטחה מצד השירות החשאי לאור המעמד החדש. מה יקרה היום? שאלה טובה, שיכולה להשליך על המשך המירוץ. אם יצליח סנטורום לממש את המומנטום כדי להשיג לפחות נצחון אחד - הכל פתוח לחלוטין.

ריק סנטורום חוגג ניצחון בפריימריז הרפובליקניים במדינת מיזורי, 7 בפברואר 2012. רויטרס
ניצחון במישיגן, והוא על הסוס. סנטורום/רויטרס

באריזונה צפוי רומני לזכות לניצחון. כל הסקרים האחרונים מנבאים לו ניצחון – רובם בפער דו-ספרתי. אריזונה תעניק למנצח בה את כל 29 הקולות שלה, ולתת לרומני זריקת עידוד נחוצה ביותר. במישיגן, לעומת זאת, מדובר במרוץ פתוח בהסתמך על הסקרים: על פי סקר של מכון רסמוסן המוערך, רומני מוביל על פני סנטורום, אך בפער קטן במיוחד: 38% מול 36%. חבר הקונגרס מטקסס רון פול זוכה ל-11% תמיכה לפי הסקר, ויו"ר בית הנבחרים לשעבר, ניוט גינגריץ', זוכה ל-10% בלבד. בסקר הקודם, שנערך לפני כשבוע, זכה סנטורום לרוב – 38%, לעומת 34% לרומני. במלים אחרות – איש אינו יודע כיצד יתחלקו 30 הקולות של מישיגן עבור המשך המרוץ.

"ג'ון אף. קנדי? גרם לי לרצות להקיא"

מעלילות השבועיים האחרונוים: סנטורום, שכעת זוכה לאור הזרקורים, חשף בפני התקשורת פעם אחר פעם את עמדותיו הקיצוניות, ולהערכת מומחים הוא עשוי כך לאבד במהרה את המומנטום ממנו הוא נהנה. בין היתר, התייחס סנטורום במלים חריפות לאחת הדמויות הפופולריות בארצות הברית כולה – ג'ון אף. קנדי, הנשיא הדמוקרטי שנרצח ב-1963. הוא התייחס לנאומו המפורסם של הנשיא הקתולי ב-1960, על ההפרדה בין דת ומדינה, ואמר כי הדבר "גרם לו לרצות להקיא". לטענתו, "להגיד שלאנשים מאמינים אין מקום בשירות הציבורי? ברור, זה גורם לי לרצות להקיא. הטענה שאסור שלכנסייה תהיה השפעה כלשהי בניהול המדינה מנוגדת לרעיון ולחזון של המדינה הזו".

לא רק דמוקרטים שנרצחו עלו על הכוונת של סנטורום. השבוע הוא גם הספיק לתקוף את הנשיא המכהן, ברק אובמה, שהתנצל על הפרסומים לפיהם חיילים אמריקאים שרפו בשוגג עותק של הקוראן, ספר הקודש המוסלמי. "אובמה לא היה צריך להתנצל על משהו שהוא ללא ספק עניין של רשלנות. לא היה פה שום דבר מכוון, זה משהו שקרה בטעות, אבל לא צריך להתנצל על זה".

אתמול גם פרסם ה"וול סטריט ג'ורנל" את תכניתו הכלכלית של סנטורום, אם ייבחר לנשיא. מעיקרי התכנית עולה כי הוא מתכוון לפשט את תכנית מס ההכנסה, כך שהיא תורכב משתי מדרגות בלבד – 10% ו-28% - הבדל מהותי מתכנית המיסוי הקיימת, והקלה משמעותית לעשירים. בנוסף, סנטורום רוצה לקצץ במחצית (!) את מס החברות, ל-17.5% בלבד, ובכוונתו גם לבטל את רפורמת הבריאות של הנשיא אובמה.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
עצרת בחירות של מיט רומני בעיר סנפורד שבמדינת מיין, 11 בפברואר 2012. רויטרס
ינסה באריזונה, אולי גם במישיגן. רומני/רויטרס

ומה במחנהו של גינגריץ'? מי שהיה בשלב מסוים המועמד המוביל בפריימריז, ונותר מאחור במרוץ הדו-ראשי בין סנטורום לרומני, בונה על השבועיים הקרובים להמשך הקמפיין שלו. ביום שלישי הבא ייערך "הסופר טיוזדיי" – בחירות מקדימות במקביל ב-11 מדינות, כשעל הפרק לא פחות מ-466, בדרך ל-1,144 הקולות הנדרשים לניצחון. גינגריץ' מקווה לזכות בניצחון בכמה מהמדינות הללו, בהן גם ג'ורג'יה – המדינה שלו. אם לא יצליח לזכות להישג משמעותי ב"יום שלישי הגדול", הוא עשוי לחשוב על המשך דרכו. הממסד של המפלגה הרפובליקנית כמובן לא נהנה מהתארכות המרוץ ומההתכתשות בין המועמדים המובילים בו. מי שוודאי נהנה מהסיטואציה, הוא הנשיא המכהן אובמה, שעל פי סקרים עדכניים מוביל על כל יריביו המשמעותיים בפער דו-ספרתי, ומבחינתו – שהפריימריז יימשכו לנצח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully