וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1,000 נעצרו, אך המחאה ברוסיה תימשך: "שדדו אותנו"

הבוקר שוחררו ראשי האופוזיציה שעוכבו אמש בהפגנה במוסקבה - ומיד הכריזו על הפגנה נוספת בשבת הקרובה. רוב המעצרים נערכו בקרב פעילים שניסו להתבצר בכיכר "עד שפוטין יתפטר"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

סערת הבחירות ברוסיה עדיין רחוקה מלשכוך - וייתכן שהסערה הגדולה עוד לפנינו. מנהיגי האופוזיציה החוץ-פרלמנטרית במדינה, שכמה מהם נעצרו הלילה (שלישי) לזמן קצר בעקבות הפגנת המחאה שנערכה אמש בבירה מוסקבה, החליטו לקיים הפגנת מחאה נוספת נגד תוצאות הבחירות לנשיאות, בשבת הקרובה, 10 במרץ. כך הודיע אחד הבוקר מראשי המחאה, העיתונאי סרגיי פרחומנקו, לאחר ששוחרר הבוקר מהכלא יחד עם עמיתיו. על פי דיווח סוכנות הידיעות הרוסית RIA, פרחומנקו הסביר כי ההפגנה תיערך בצורת צעדה, והוסיף כי אירועי מחאה קודמים שתוכננו לימי חמישי ושישי השבוע בוטלו.

סערת הבחירות ברוסיה - סיקור נרחב בוואלה! חדשות:
ההפגנה אמש: "דורשים בחירות חופשיות והוגנות"
המחאה התחדשה: "פוטין הכריז עלינו מלחמה"
בכסף, בהסעות, בקווקז: כך סידרו לפוטין 64%
צפו: ניסו לגנוב את הקלפי של פוטין בחזה חשוף

מהומות ומעצרים בעקבות הפגנת האופוזיציה נגד תוצאות הבחירות לנשיאות רוסיה, מוסקבה, 5 במרץ 2012. רויטרס
מעצר אחד המפגינים, אתמול בהפגנה/רויטרס

בהפגנה אתמול בכיכר פושקין הסמוכה לקרמלין, קראו כ-20,000 פעילי אופוזיציה - שלא נרתעו מהשלג ומהקור המקפיא - לקיים בחירות חוזרות "הוגנות וחופשיות" לפרלמנט ולנשיאות, לנוכח העדויות הרבות להטיית תוצאות בהיקף נרחב למען הנשיא הנבחר, ולדימיר פוטין. "שוב דפקו אותנו", נכתב על אחד השלטים הבולטים.

"רוסיה ללא פוטין" ו"פוטין גנב" היו הקריאות הבולטות של משתתפי ההפגנה, שבתומה עוכבו מאות מפגינים על ידי המשטרה. לפי הדיווחים, רוב המעצרים נרשמו במהלך עימות שפרץ בין שוטרים לכ-2,000 מפגינים שסירבו לפנות את הכיכר לאחר תום ההפגנה, וביקשו להתבצר בה עם אוהלים "עד שפוטין יתפטר".

"אנשים מוכנים להישאר את הסוף"

לאחר שאתמול דווח על 550 מעצרים בסך הכל בהפגנות האופוזיציה ברחבי המדינה, הבוקר מסרה האופוזיציה נתונים לפיהם עוכבו רק בהפגנה במוסקבה עוכבו כ-1,000 בני אדם. לפני נתוני המשטרה, מדובר בכ-250 בלבד. רובם, מכל מקום, שוחררו הבוקר. עוד כ-300 בני אדם לפחות עוכבו בהפגנה שנערכה במקביל בעיר סנט פטרסבורג, שם הפגינו כ-3,000 בני אדם. נראה כי מדובר בהחמרה במדיניות המשטרה, שבהפגנות האופוזיציה הקודמות נמנעה ממעצרים נרחבים.

בין העצורים היה גם - כמעט כרגיל - הבלוגר מתנגד המשטר אלכסיי נבלני, שכבר שוחרר הבוקר, ומיהר לקרוא להמשך המאבק. "הניסיון להקים מחנה אוהלים מוכיח שכבר יש מאות אנשים שמוכנים להישאר את הסוף", אמר. "אנחנו ללא ספק נקיים הפגנות ענק, ואלפים, עשרות אלפי אנשים ייצאו לרחובות מוסקבה וערים נוספות ולא יסכימו לעזוב. אנחנו נעשה זאת עד שננצח ונשיג את דרישותינו".

הפגנת אופוזיציה נגד תוצאות הבחירות לנשיאות רוסיה, מוסקבה, 5 במרץ 2012. AP Photo/Misha Japaridze, AP
דרשו בחירות חוזרות "הוגנות וחופשיות". המפגינים אתמול במוסקבה/AP, AP Photo/Misha Japaridze

בנאומו בהפגנה אתמול, שילהב נבלני את הקהל במילים "אנחנו הכוח", והוסיף בציניות: "שמעתי שהרבה אנשים מאוכזבים (מתוצאות הבחירות). האם ציפיתם למשהו אחר מהגנבים והנוכלים? הם שדדו אותנו". בהפגנה נאם גם אחד המועמדים שהפסידו בבחירות לנשיאות, המיליארדר מיכאיל פרוחורוב, שגם מתח הבוקר ביקורת על המעצרים. "אני בטוח שניתן היה להימנע משימוש בכוח ומעצרים נגד ראשי האופוזיציה", כתב הבוקר בטוויטר.

עוד לפני הפגנת האופוזיציה הליברלית, נערכה אתמול במוסקבה הפגנה נוספת נגד הבחירות, בהובלת המפלגה הקומוניסטית, שמנהיגה, גנדי זיוגנוב, הגיע שני בבחירות אחרי פוטין, עם כ-17% - וכבר הודיע כי לא יכיר בנצחונו של פוטין. במקביל, נערכה אמש בבירה גם הפגנה של אלפים מתומכיו של הנשיא החדש-ישן, שהתאספו מול הקרמלין כדי לחגוג את הניצחון.

אחד מהם ניסה לספק הסבר לתמיכה הרחבה לה זוכה עדיין פוטין בארצו: "היו זמנים שבהם לא היה שום דבר לאכול או לשתות. בזמן השלטון הסובייטי, היה כסף והכל, אבל לא היה מה לאכול, החנויות היו ריקות. עכשיו יש כסף ואפשר לקנות דברים".

מעצר פעיל אופוזיציה בהפגנה נגד תוצאות הבחירות לנשיאות רוסיה, מוסקבה, 5 במרץ 2011. רויטרס
מפגין נעצר, אמש במוסקבה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully