וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: אלפים הפגינו במחאה על תוצאות הבחירות

גורמי אופוזיציה ואזרחים יצאו לרחובות לאחר פרסום תוצאות הבחירות לפיהן זכה פוטין ב-63.82% מהקולות, ואמרו: "אנחנו השלטון". ארצות הברית קראה לבדוק את הטענות על זיופים

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

אלפי מפגינים יצאו אתמול (שני) להפגין ברחובות הבירה הרוסית מוסקבה, במחאה על תוצאות הבחירות השנויות במחלוקת במדינה, לפיהן זכה ראש הממשלה ולדימיר פוטין בכהונה שלישית כנשיא. לטענת המפגינים וגורמי האופוזיציה השונים במדינה, פוטין זכה בקרוב ל-64% מהקולות במרמה והיו זיופים רבים במהלך הבחירות, לרבות אזרחים שהצביעו יותר מפעם אחת. על פי הדיווחים בסוכנות הידיעות רויטרס, גם בסנט פטרסבורג יצאו כ-3,000 מפגינים למחות על היבחרו של פוטין. המשטרה במוסקבה עיכבה 50 מהמפגינים, ולא אפשרה להם להשתתף בהפגנה אליה הגיעו אלפים. "הם מפחדים מאיתנו, אבל אנחנו לא מפחדים מהמפלצות האלה", קראו המפגינים. מנגד, מאות מתומכיו של פוטין הגיעו לרחובות הסמוכים לקרמלין והביעו תמיכתם בבחירתו.

משטרה ברוסיה עוצרת מפגינים , פברואר 2012. רויטרס
"הם מפחדים מאיתנו, אבל אנחנו לא מפחדים מהמפלצות האלה". ההפגנות ברוסיה, אתמול/רויטרס

"אנו דורשים בחירות מוקדמות לפרלמנט, וכעת גם לנשיאות", אמר בעצרת בכיכר פושקין במוסקבה פעיל האופוזיציה ולדימיר ריז'קוב, "נמשיך במאבק הלא-אלים שלנו המבוסס על חירות וצדק, עד שדרישותינו יתקבלו". בסוכנות הידיעות איטרפקס הרוסית דווח כי הכבישים הסמוכים לכיכר נחסמו ובמקום הוצבו גלאי מתכות. "אנחנו כאן השלטון. אנחנו לא טוענים למונופול, אבל יש לנו קול", אמר הבלוגר ואיש האופוזיציה אלכסיי נבלניי במהלך ההפגנה ושילהב את ההמונים שחזרו אחריו ואמרו "אנחנו כאן השלטון". לדבריו, "לא יימאס לנו לצאת לרחוב משום שיש לנו מצפון ותחושת כבוד עצמי. נצא לרחובות מוסקבה, נמלא את הרחובות והכיכרות. אנחנו לא נעזוב".

גם האוליגרך מיכאיל פרוחורוב שהתמודד מול פוטין בבחירות וזכה לאחוזים בודדים בלבד, הגיע לעצרת בליווי עשרות מתומכיו, ואמר לעיתונאים: "אני האופוזיציה, אני האלטרנטיבה. אני מגלם נתיב אלטרנטיבי להתפתחות ולכן לשם אני הולך".

ארצות הברית קראה אמש לרוסיה לבצע חקירה עצמאית באשר לכל הדיווחים על זיופים בקלפיות, אך יחד עם זאת נמסר כי הם נכונים לשתף פעולה עם הנשיא הנבחר ולדימיר פוטין. "אנחנו קוראים לממשל הרוסי לבצע חקירה עצמאית ואמינה לבדיקת כל הדיווחים על זיופים בבחירות", נכתב בהצהרת מחלקת המדינה האמריקאית. לצד זאת, נמסר ממחלקת המדינה כי משקיפים בבחירות הביעו דאגה לגבי התנהלות הקמפיינים והשמירה על תנאיהם, על השימוש המפלגתי במשאבים ממשלתיים ואי סדירות פרוצדורלית ביום הבחירות עצמו.

"לא הייתה תחרות אמיתית"

"תוצאה צפויה", היה הניסוח הקורקטי של הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (OSCE) על זכייתו של פוטין. הארגון פרסם אמש את רשמי המשקיפים ששיגר לבחירות, על פיהם הם הבחינו ב"בחירה מוגבלת" לאזרחים, ב"בעיות קשות מתחילת הדרך" ובמועמדים ש"לא יכלו להתחרות על קרקע שווה".

"לא הייתה תחרות אמיתית", אמר אתמול אחד מראשי המשקיפים, טונינו פיקולה. לדבריו, "השלטונות עשו שימוש לרעה במשאביהם כדי לוודא שלא יהיה ספק לגבי זהות המנצח". נציג המועצה האירופית בצוות המשקיפים, טיני קוקס, הוסיף קביעה פסקנית יותר: "הבחירות הוטו, בבירור". הארגון קרא לפתוח בחקירה לבירור החשדות להטיה של התוצאות. קביעת המשקיפים מתיישבת היטב עם שורת הדיווחים אתמול, ברשת ובעיתוני האופוזיציה ברוסיה, לגבי זיופים בקנה מידה חסר תקדים.

השיטה הפופולרית ביותר לזיוף, לפי הדיווחים, הייתה הצבעה במספר קלפיות, באמצעות ספחים המאפשרים הצבעה בקלפי בה האזרח לא רשום. הספחים האלה חולקו למפעלים וארגונים שהתבררו כלא-קיימים, ומשקיפים בבחירות דיווחו על התארגנויות בהן צעירים קיבלו כסף כדי לעבור מקלפי לקלפי, להציג ספחים ולהצביע כמה פעמים לאותו המועמד. "הצבעה בקרוסלה", כינו את השיטה הזו בארגון המשקיפים העצמאי "גולוס" (קו?ל).

עוד באותו נושא:
בכסף, בהסעות, בקווקז: כך סידרו לפוטין 64%
אחרי הניצחון הסוחף: המחאה נגד פוטין מתחדשת
הבחירות לנשיאות רוסיה: פוטין ניצח עם כ-60%

(פרסום ראשון: 20:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully