וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הניצחון הסוחף: המחאה נגד פוטין מתחדשת

יום לאחר שזכה ל-64% בבחירות, צפויים הערב להפגין עשרות אלפים במוסקבה נגד נשיא רוסיה הנבחר ולמען בחירות חופשיות. המשקיפים: לפחות 3,100 דיווחים על הטיית תוצאות

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

לאחר נצחונו המוחץ בבחירות לנשיאות רוסיה, יצטרך היום (שני) ולדימיר פוטין להתמודד עם גל חדש של מחאה נגדו: מתנגדיו כבר הודיעו כי ייצאו היום להפגין ברחבי המדינה במחאה על ההטיה, לטענתם, של תוצאות הבחירות - טענה שזכתה היום לגיבוי גם מצד המשקיפים האירופים, שקבעו כי הבחירות "הוטו בבירור" למען פוטין.

המפגינים מתכננים עצרת מרכזית בשעות הערב בכיכר פושקין במוסקבה, מול הקרמלין, בה צפויים להשתתף עשרות אלפים. בהפגנה צפוי לנאום מנהיגי תנועות אופוזיציה (שלא הורשו להתמודד בבחירות), בהם סרגיי אודלסוב ובוריס נמסטוב. גם הבלוגר האופוזיציונר אלכסיי נבלני, שנעצר בעקבות ההפגנות לאחר הבחירות האחרונות לפרלמנט, עשוי לשאת דברים.

מארגני הפגנות המחאה, שטוענים כי בחירתו של פוטין תעמיק את השלטון האוטוקרטי במדינה ויחסל כל סיכוי לרפורמה כלכלית ופוליטית, מבטיחים כי ההפגנות רק יילכו ויתרחבו מעתה. "פוטין מושך את מהלך העניינים אל נקודת שבירה", אמר אמש לרויטרס אחד מראשי המחאה, העיתונאי סרגיי פרחומנקו. "הוא מכריז עלינו מלחמה, וכתוצאה מכך - בסיס המתנגדים אליו גדל".

הבחירות ברוסיה - סיקור נרחב בוואלה! חדשות:
ניצחון מוחץ בסיבוב ראשון: למעלה מ-60% הצביעו לו
גם הרוסים בישראל בוחרים פוטין: "אין אלטרנטיבה"
צפו: ניסו לגנוב את הקלפי של פוטין בחזה חשוף
למה הרוסים ממשיכים לבחור בפוטין? / דניס ויטצ'בסקי

ולדימיר פוטין בפני תומכיו לאחר הניצחון בבחירות לנשיאות רוסיה, מוסקבה, 4 במרץ 2012. רויטרס
ראש הממשלה היוצא/רויטרס

במקביל, מתכננים גם תומכיו של פוטין עצרות ניצחון במוסקבה, בהובלת תנועת הנוער של מפלגת השלטון, "נאשי". אלפי שוטרים נערכים הבוקר בעיר כדי להתמודד עם שני הצדדים, ומבהירים כי אם הפגנת האופוזיציה תחרוג מהמתחם שאושר לה, יפעלו לפזרה.

"הצבעת קרוסלה": באוטובוסים בין הקלפיות

לאחר ספירת כמעט 100% מהקולות, מתברר הבוקרי כי נצחנו של פוטין בסיבוב ראשון מובטח, עם קרוב ל-64% מהקולות. שני אחריו הגיע ראש המפלגה הקומוניסטית, גנאדי זויגנוב, עם 17% בלבד. יתר המתמודדים - הלאומן ולדימיר ז'ירינובסקי, יו"ר הפרלמנט לשעבר סרגיי מירונוב והאוליגרך מיכאיל פרוחורוב - לא חצו את קו ה-10%. זיוגנוב כבר הודיע כי מפלגתו אינה מכירה בתוצאות הבחירות, אותן כינה "בלתי לגיטימיות, בלתי הוגנות ובלתי שקופות". פרוחורוב היה מתון יותר בביקורת, ואמר כי "ינסה" להגיע להפגנת האופוזיציה היום.

ספירת קולות בקלפי בעיר חיסלביצ'י, רוסיה, בעקבות הבחירות לנשיאות, 4 במרץ 2012. רויטרס
ספירת קולות, אתמול בקלפי בעיר חיסלביצ'י/רויטרס

זיוגנוב אינו המבקר היחיד של הבחירות. במהלך היממה האחרונה נפוצו דיווחים רבים על מגוון סוגי זיופים ברחבי המדינה, בין היתר של אלפי אזרחים שהתנדבו לשמש כמשקיפים בקלפיות. בין היתר, מסרו היום המשקיפים מטעם הארגון לשיתוף פעולה וביטחון באירופה (OSCE) את הדו"ח שלהם על הבחירות, ממנו עלה כי הן "הוטו בבירור" למענו של פוטין. "לא הייתה תחרות אמיתית", אמר היום אחד מראשי המשקיפים, טונינו פיקולה. "השלטונות עשו שימוש לרעה במשאביהם כדי לוודא שלא יהיה ספק לגבי זהות המנצח". הארגון קרא לפתוח בחקירה לבירור החשדות להטיה של התוצאות.

גם ארגון המשקיפים האירופי העצמאי "גולוס", שפיקח על הבחירות, צפוי לקיים בהמשך היום מסיבת עיתונאים ולפרט לגבי ממצאיו. כבר אתמול הודיע הארגון כי אנשי קיבלו דיווחים על לפחות 3,100 מקרי אי-סדרים בקלפיות ברחבי המדינה. אחד האי-סדרים הבולטים, עליו דיווחה אתמול נציגת גולוס, ליליה שיבנובה, הוא "הצבעות קרוסלה": קבוצות אנשים שהוסעו באוטובוסים בין הקלפיות והצביעו מספר פעמים. במשרד הפנים הרוסי, מנגד, טענו כי כמעט ולא היו הפרות של נהלי הבחירות, שהיו "הנקיות בתולדות רוסיה".

ולדימיר פוטין בפני תומכיו לאחר הניצחון בבחירות לנשיאות רוסיה, מוסקבה, 4 במרץ 2012. רויטרס
מפגן התמיכה בפוטין, אמש מחוץ לקרמלין/רויטרס

פוטין עצמו, בצורה מאוד לא אופיינית, הגיב אמש ברגשנות יתרה לניצחון ולביקורת נגדו. "תודה לכל מי שאמר 'כן' לרוסיה הגדולה", אמר פוטין לקהל של רבבות תומכים מחוץ לקרמלין, כשדמעות זולגות על לחייו. "פעם שאלתי אתכם אם אנחנו ננצח. כן! אנחנו ניצחנו! ניצחנו בקרב הוגן וישר. אבל אלה לא היו רק בחירות לנשיאות רוסיה. זה היה מבחן חשוב מאוד עבור כולנו, עבור כל העם שלנו. הראינו שאף אחד לא יכול לכפות עלינו כלום, אף אחד ושום דבר. הראינו שהעם שלנו מסוגל להבדיל בין משהו חדש, חידוש, לפרובוקציה פוליטית שיש לה מטרה אחת: להרוס את רוסיה ולגנוב את השלטון. האם הבטחתי לכם שננצח? אנחנו ניצחנו! תחי רוסיה!".

עדכון ראשון: 11:57

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully