וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד לחץ על אירן: גם סין והודו יקצצו יבוא נפט

21.2.2012 / 17:43

2 המעצמות האסייתיות יצטרפו ליפן שנקטה בצעד דומה, בלחץ החרם האירופי והאמריקאי. מנגד, מומחה לסחר נפט מצנן את ההתלהבות: "העלייה במחיר מפצה על ההפסד. האירנים מנצחים"

מדינות אסיה אמנם אינן מצטרפות באופן רשמי לאמברגו הנפט של אירופה וארצות הברית על אירן, אך בפועל, גם הן מצמצמות את יבוא הנפט האירני, ומגבירות בכך עוד יותר את הלחץ הכלכלי בו נתונה הרפובליקה האיסלמית. לאחר שמוקדם יותר היום דווח כי יפן החליטה, בעקבות לחץ אמריקאי, לצמצם ב-11% את כמות הנפט שהיא מייבאת מאירן, דיווחו לרויטרס מקורות בסין ובהודו כי גם חברות הנפט בשתי המדינות הללו - שתיים מהצרכניות העיקריות של הנפט האירני - מתכוונות לצמצם בלפחות 10% את כמות הנפט האירני שהן מיבאות, בשל הקשיים הגוברים שלהן לסחור עם אירן, לנוכח הסנקציות המערביות עליה.

הודו, סין ויפן צורכות יחד כ-45% מהנפט שמיוצא מאירן, ולכן משמעות הקיצוץ היא עצומה עבור טהרן. בהודו, דיווחו לרויטרס שני מקורות כי מזקקות הנפט נתונות ללחץ כבד של הממשלה לצמצם את צריכת הנפט האירני. הודו אמנם אינה מצייתת באופן רשמי למשטר הסנקציות האמריקני, אולם משלוחי הנפט אליה מבוטחים על ידי חברות מערביות. הביטוח הזה יפוג ב-1 ביולי, ברגע שייכנס לתוקפו החרם האירופי, והן יתקשו מאוד למצוא לו תחליף.

החזית האירנית - כותרות אחרונות:
גורם בכיר: "ארה"ב לוחצת על ישראל לא לתקוף באירן"
בלחץ אמריקאי: יפן תקצץ 11% מיבוא הנפט מאירן
אתמול: צבא אירן פתח בתרגיל הגנה על מתקני הגרעין
"תקיפה באירן - מעבר ליכולת חיל האוויר הישראלי"

שדה הנפט אזדגאן, אירן, אפריל 2008. Vahid Salemi, AP
שדה הנפט אזדגאן באירן. ארכיון/AP, Vahid Salemi

בסין, מסר לרויטרס בכיר בתעשיית הנפט, כי במהלך 2012 יצמצם תאגיד הנפט Unipec את רכש הנפט מאירן ב-10-20% במהלך 2012. סין כבר קיצצה בחדות את רכש הנפט האירני ברבעון הראשון של 2012. בשקלול הקיצוץ הזה, ובהתחשב ברכישות הנמשכות על ידי תאגיד הנפט הסיני העיקרי השני, "ז'והאי ז'נרונג", ניתן להעריך שהקיצוץ הכולל של רכש הנפט האירני בסין במהלך השנה הקרובה יגיע ללפחות 14%.

מנגד, אחד האישים החשובים בתחום סחר הנפט העולמי מצנן היום את ההתלהבות. בראיון לרויטרס אמר איאן טיילור, מנכ"ל "ויטול", חברת סחר הנפט הגדולה בעולם, כי העלייה הנמשכת במחירי הנפט, שחצו היום את קו 120 הדולרים לחבית, מפצה את האירנים על הירידה בהיקף הסחר, ואף יותר מכך. "האירנים רוצים עכשיו את המחיר גבוה ככל הניתן, כי הם מוכרים בהיקף קטן יותר", הסביר טיילור. "אני מניח שהם די קרובים לניצחון, על פי המספרים".

אירן: "אם נאוים - נתקוף ראשונים"

אירן, מצדה, ממשיכה בהתנצחות עם המערב סביב הסחר בנפט. שר הנפט האירני, רוסתום קאסמי, הצהיר היום כי מדינתו "תבחן את המשך מכירת הנפט מתוצרתה לחברות אירופיות נוספות", לאחר שכבר הודיעה לפני כמה ימים כי תפסיק למכור נפט לחברות בריטיות וצרפתיות - כך דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית IRNA. השר אמר את הדברים במהלך חתימה על הסכם הפיתוח של שדה הגז הטבעי "פורוז B", שנחתם היום. הדברים מצטרפים לדברי סגנו של השר, קלעה באני, שאיים אתמול גם הוא בהפסקת יצוא הנפט למדינות נוספות כי להערכתו מחירי הנפט ימשיכו במגמת העלייה, והם עשויים לטפס גם למחיר של 150 דולרים לחבית בתקופה הקרובה.

לצד זאת, ממשיכה אירן גם באיומים מרומזים על ישראל. סגן הרמטכ"ל של צבא אירן, מוחמד חג'אזי, צוטט היום בסוכנות הידיעות FARS באומרו כי אירן תנחית מכה מקדימה על "אויביה", אם תרגיש כי האינטרסים הלאומיים שלה בסכנה . "במקרה כזה", אמר, "אנחנו נפעל בלי לחכות לפעולות".

ברקע לדברים, ביקורם של פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) באירן, שהחל אתמול. היום הודיע דובר משרד החוץ בטהרן כי הפקחים לא יבקרו במתקני הגרעין, ורק "יקיימו שיחות". עם זאת, לפי דיווח של תחנת רדיו אירנית מאתמול, הפקחים מתכוונים לבקר בבסיס צבאי הסמוך לטהרן בחשד כי במקום מיוצרים אמצעי לחימה סודיים. ביקורם של פקחי הסוכנות באירן, שהחל אתמול וצפוי להסתיים היום, הוא השני בתוך שלושה שבועות.

בהכנת הידיעה השתתף משה-חי הגיגת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully