וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן מתריסה: מפסיקה למכור נפט לבריטניה וצרפת

19.2.2012 / 16:22

חודשים לפני כניסתו לתוקף של אמברגו הנפט האירופי, טהרן מכריזה על "חרם" משלה - בעוד יבוא הנפט האירני לאירופה מצטמצם ממילא במאות אלפי חביות ליום. ואיך יגיב מחיר הנפט?

אירן מימשה היום (ראשון), לפחות באופן חלקי, את האיום שהשמיעה בשבוע שעבר, והפסיקה למכור נפט לחברות מבריטניה או מצרפת - כך הודיע דובר משרד הנפט, בהודעה שפורסמה באתר המשרד. "נמכור את הנפט שלנו ללקוחות אחרים", צוטט הדובר, עלי-רזא ניקזאד.

יוזכר כי מדינות אירופה כבר הכריזו בעצמן בחודש שעבר כי יפסיקו לייבא נפט מאירן, החל מ-1 ביולי הקרוב, במסגרת הסנקציות הבינלאומיות המתרחבות על הרפובליקה האיסלמית, בניסיון לשכנע אותה לזנוח את תוכנית הגרעין שלה. עד לתאריך זה, ימשיכו חברות אירופיות לממש חוזים קיימים עם אירן, אך לא ייחתמו חדשים. בתגובה לחרם, הודיעה אירן כבר בשבוע שעבר כי תפסיק בעצמה את ייצוא הנפט לכמה מדינות אירופיות. ההודעה גררה עלייה נקודתית במחיר הנפט העולמי, ובנציבות האיחוד מיהרו להגיב בביטול לאיום, ולהבהיר כי באירופה יצליחו להסתדר בלי הנפט האירני.

החזית האירנית - עוד כותרות:
על הכוונת: דריכות בישראל בשל המשט האירני לסוריה
ארה"ב: לא הצלחנו לשכנע ישראל לא לתקוף באירן
אירן לאיחוד האירופי: "מוכנים לשוב לשיחות הגרעין"

שדה הנפט אזדגאן, אירן, אפריל 2008. Vahid Salemi, AP
אירן חזקה בהפקת נפט, אך חלשה בזיקוקו. שדה הנפט אזדגאן באירן/AP, Vahid Salemi

בסוף השבוע דיווחו לסוכנות הידיעות רויטרס מקורות בתעשיית הנפט כי קנייני הנפט העיקריים באירופה עורכים כבר כעת קיצוצים נרחבים ביבוא הנפט מאירן, חמישה חודשים לפני כניסתו הרשמית של האמברגו לתוקף. יבוא הנפט מאירן, שעמד בשנת 2011 על מעל 700,000 חביות ביום לאירופה (כולל טורקיה), כבר ירד בתחילת שנה זו אל מתחת ל-650,000 חביות ביום, וצפוי עד חודש מרץ לפחות בעוד 300,000 חביות ביום. כך למשל, חברות "טוטל" הצרפתית ו"של" ההולנדית כבר הפסיקו לחלוטין לייבא נפט אירני. גם חברות ביוון ובספרד - שתי המדינות התלויות ביותר בנפט האירני באירופה - החלו כבר לצמצם את היבוא מאירן.

ערב הסעודית כבר הבהירה כי תהיה מוכנה למלא את מקומה של אירן באספקת הנפט לאירופה ולמכור לכל דורש - וספגה על כך ביקורת קשה מטהרן. האירנים גם טענו כי האמברגו האירופי לא יפדע בהכנסות שלה כלל, משום הסנקציות יעלו את מחיר הנפט העולמי.

אירן היא יצרנית הנפט החמישית בעולם, אולם יכולת הזיקוק שלה מצומצמת ביותר, ולכן היא נאלצת לייצא נפט גולמי, ובמקביל לייבא כ-40% מהדלק הנצרך במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully