וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: לא הצלחנו לשכנע ישראל לא לתקוף באירן

רמטכ"ל צבא ארה"ב, מרטין דמפסי, הביע חשש שבישראל לא מבינים שעמדתה של וושינגטון "היא העמדה הנכונה". יועצו הבכיר של אובמה בא היום לישראל - כדי ללחוץ שוב על נתניהו?

גורמים בכירים בוושינגטון ממשיכים במאמציהם לשכנע את ישראל שלא לתקוף באירן. אחרי ששר ההגנה, לאון פנטה, הביע התנגדות נחרצת למהלך, מחרה מחזיק אחריו ראש המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, מרטין דמפסי. לדבריו, אם ישראל תתקוף את מתקני הגרעין של אירן, היא תערער את היציבות באזור, ומבצע צבאי שכזה יהווה צעד "לא-שקול" בעת הזו.

את הדברים אמר דמפסי בריאיון לרשת CNN, שישודר במלואו היום (ראשון). דמפסי, שבא לאחרונה לישראל ונפגש עם בכירים בירושלים ועם הרמטכ"ל, בני גנץ, ועם ראש אמ"ן, אביב כוכבי, אמר בריאיון כי "הממשל האמריקני בטוח כי ישראל מבינה את הדאגות שלנו". עם זאת, הוא הביע חשש כי ישראל עדיין לא השתכנעה לסגת מכוונותיה. "כשאני יושב כאן היום, איני יכול לומר ששכנענו את הישראלים כי עמדתנו היא העמדה הנכונה, ושהם נוקטים בשיקול דעת מוטעה".

דמפסי הדגיש שוב את עמדת הממשל האמריקני, לפיה הדרך העדיפה לטפל בבעיה האירנית היא באמצעות עיצומים כלכליים. "אנחנו מחזיקים בדעה שאירן היא 'שחקן' רציונלי", אמר, "אנחנו יודעים, או לפחות מאמינים שאנחנו יודעים, שהמשטר האירני טרם החליט לייצר פצצה גרעינית".

ברק אובמה מביט בבנימין נתניהו - יולי 2010. מרק וילסון, GettyImages
בוושינגטון מעריכים שנתניהו יסרב להתריע לפני תקיפה באירן/GettyImages, מרק וילסון

לעמדתו של דמפסי שותפה גם לונדון. שר החוץ של בריטניה, ויליאם הייג, אמר אתמול בריאיון ל"טלגרף" כי הממשלה הבריטית מפעילה לחץ על ישראל לבטל את תוכניתה אפשרית למתקפה צבאית באירן. אף הוא סבור שהפתרון לבעיה מתמקד בהטלת עיצומים והפעלת לחץ דיפלומטי, אך כי יש להתנהל מול טהרן גם באמצעות משא ומתן, עמדה שהאמריקנים אינם תומכים בה בשלב זה. "אנחנו לא מתלהבים מהרעיון שאף אחד יתקוף באירן כרגע", אמר הייג. לדבריו, למבצע צבאי באירן יהיו "חסרונות עצומים".

"ארצות הברית תיאלץ לתקוף את אירן - או לצפות בישראל עושה זאת"

החששות שהביע דמפסי, מתלווים להערכות שעלו במאמר שהתפרסם אמש ב"גרדיאן" הבריטי, בו תוארו מאמציהם של פקידים בכירים בממשל האמריקני למנוע מישראל לתקוף באירן. גורמים בכירים שצוטטו במאמר העריכו כי "ארצות הברית תיאלץ לתקוף את אירן - או לצפות בישראל עושה זאת", ככל הנראה בחודשי הסתיו. לפי המאמר, עיקר הלחץ המופעל על ירושלים נועד כעת לדחות את מועד התקיפה, ולהבטיח לבעלות בריתה של ארצות הברית בעולם כי העיצומים ימוצו עד תום.

המאמר ב"גרידאן" מחזק את ההערכות לפיהן בוושינגטון חשים שישראל מסתירה את כוונותיה האמיתיות בנוגע לאירן, ותסרב להתריע מראש על צאתה לתקיפה. בין היתר, מתואר במאמר כיצד שוגרו לישראל נציגים בכירים של הבית הלבן ושל הפנטגון, במאמץ לשכנע את ראש הממשלה נתניהו לתת סיכוי נוסף לסנקציות, אך אלה – בהם דמפסי ופנטה - שבו לארה"ב בידיים ריקות. היום בא לישראל טום דונילון, היועץ לביטחון לאומי, לפגישות שעניינן "הנושא האירני", כהכנה לביקורו של נתניהו בוושינגטון בחודש הבא. ראש הממשלה ייפגש בבית הלבן עם הנשיא אובמה, לפגישה שלא קשה לנחש מה יעמוד במרכזה.

בתוך כך, העריך היום גורם דיפלומטי בווינה, מקום מושבה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), בשיחה עם רשת BBC, כי אירן ערוכה ומוכנה להרחיב את פעילות העשרת האורניום במסגרת תוכנית הגרעין שלה גם לאתר התת-קרקעי "פורדו" החצוב בצלע הר סמוך לעיר קום. לפי הדיווח, המתקן כבר ערוך לקלוט אלפי צנטריפוגות חדישות, שביכולתן להאיץ מאוד את תהליך המפתח בהפקת אנרגיה גרעינית כמו גם נשק גרעיני. דיווח דומה למדי הופיע אתמול גם בסוכנות הידיעות AP. יש לציין כי דיווחים ברוח זו כבר נשמעו מפי גורמים רבים בחודשים האחרונים, לאחרונה בשבוע שעבר בעיתון הגרמני "זידויטשה צייטונג", אולם טרם זכו לאישור רשמי מצדה של טהרן או מצד סבא"א, שפקחיה יקיימו ביום שלישי הקרוב ביקור נוסף במתקני הגרעין האירניים, השני בתוך חודש.

עוד בנושא
הישראלים בחרדה: זינוק עצום בהזמנת ערכות מגן
אירן לאיחוד האירופי: "מוכנים לשוב לשיחות הגרעין"
נתניהו בקפריסין: "הסנקציות על אירן לא עובדות"
בינתיים, ספינת טילים אירנית עגנה בנמל בסוריה

עדכון ראשון: 22:56

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully