וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישר ממדגסקר: צפו בזיקית הקטנה ביותר בעולם

ברוקסיה מיקרה, התגלית של צוות חוקרים גרמנים באי האפריקאי, עברה תהליך אבולוציוני של "התגמדות", וכיום היא יכולה לטייל בנוחות על ראש גפרור. אורך גופה: 16 מילימטרים

2012 מסתמנת כשנה מוצלחת לבעלי חיים זעירים: לאחר שבחודש שעבר דווח על גילויה של הצפרדע הזעירה "פדופרין אמאואנסיס" בפפואה גינאה החדשה, בעל החוליות הקטן ביותר המוכר למדע, מגיע תורה של הזיקית הקטנה בעולם, שהתגלתה באחרונה באי האפריקאי מדגסקר בידי חוקרים גרמנים, וגם היא אינה גדולה בהרבה: אורכה אינו עולה על 16 מילימטרים, או 29 מילימטרים כולל הזנב.

בוקסיה מיקרה, זן חדש של זיקית שהתגלה במדגסקר, הקטן ביותר המוכר למדע. מקור:  PLoS ONE, ספק 500
29 מילימטרים מהראש לקצה הזנב. ברוקסיה מיקרה על ראש גפרור/ספק 500, מקור: PLoS ONE

הלטאה המיניאטורית שקיבלה את השם "ברוקסיה מיקרה" (Brookesia micra) התגלתה על אי קטן הסמוך לחופי מדגסקר, בידי צוות מהמכון הזואולוגי של מינכן בראשותו של ד"ר פרנק גלאו, שפרסם את ממצאיו השבוע במאמר בכתב העת המדעי PLoS ONE. "הם חיים בעיקר בתוך מעטה העלים המכסה את הקרקע, אבל בשעות הלילה הם מטפסים מעלה על העצים כדי לישון, ואז אפשר למצוא אותם", הסביר ד"ר גלאו ל-BBC כיצד התגלתה הזיקית.

בוקסיה מיקרה, זן חדש של זיקית שהתגלה במדגסקר, הקטן ביותר המוכר. מקור:  PLoS ONE, ספק 500
תהליך ה"התגמדות" התרחש פעמיים/ספק 500, מקור: PLoS ONE

לפי ההערכות, הזיקית הגיעה למימדיה הנוכחיים בשל תופעה אבלוציונית הנקראת "התגמדו?ת אי" (Island Dwarfism): כאשר מינים מסוימים הולכים ונהיים קטנים לאורך הדורות, כדי להתאים את עצמם לבית גידול קטן - כמו אי. במקרה של הזיקית הספציפית הזו, ייתכן שהגודל הוא זעיר במיוחד משום שהתהליך התרחש פעמיים. "ייתכן שהאי הגדול מדגסקר יצר קבוצה כללית של זיקיות גמדיות", הסביר ד"ר גלאו, "ולאחר מכן, על האי הקטן הסמוך, נוצר המין הזעיר".

במסגרת המחקר שערכו באי הקטן, זיהוי אנשיו של ד"ר גלאו עוד שלושה מינים מובחנים נוספים של זיקיות, שלדבריו נבדלו זה מזה כבר לפני מיליוני שנים. כל אחד מהמינים הללו חי בשטח מצומצם ביותר - לעתים לא יותר מקילומטר רבוע אחד. מסיבה זו, הם מצויים בסכנת הכחדה תמידית. אחד מהם, למשל, הנקרא "ברוקסיה טריסטיס" (בשל פניה ה"עצובות"), התגלתה באזור הסמוך מאוד לעיר ההולכת וגדלה. אחרת נקראה "ברוקסיה דספרטה", בשל האובדן ה"מייאש" של בית הגידול הטבעי שלה. "במדגדסק, הרבה מינים מוגבלים לשטח מחיה קטן ביותר", אמר ד"ר גלאו. "לכן חשוב מאוד לשמר אותם".

עוד מעולם הזואולוגיה:
התגלתה צפרדע שלא קשה לבלוע: בגודל של זבוב
האף הגדול: שלושה קופי חוטם נולדו באינדונזיה
מינים שהתגלו בסורינאם: חיפושית חד-קרן, דג משוריין
מינים שהתגלו בפיליפינים: כריש מתנפח, סרטן עם סיכות
8.75 מיליון מינים בעולם - פחות מרבע התגלו

בוקסיה מיקרה, זן חדש של זיקית שהתגלה במדגסקר, הקטן ביותר המוכר למדע. מקור:  PLoS ONE, ספק 500
האובדן ה"מייאש" של בית הגידול הטבעי. ברוקסיה דספרטה/ספק 500, מקור: PLoS ONE

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully