וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הצעדים האחרונים של אירן מצביעים על לחץ"

מומחים לאירן העריכו ב"ניו יורק טיימס" כי נסיונות הפיגוע, ההכרזה על התקדמות בגרעין והצעדים הכלכליים נגד המערב מעידים על מצוקת טהרן. ומה הלאה? "כלב נובח לא נושך"

הצעדים האגרסיביים בהם אירן נוקטת בשבוע האחרון נובעים מהלחץ בו נתונה הנהגתה - זו השורה התחתונה העולה מניתוח המצב על ידי מספר מומחים לנושא האירני שהתראיינו לכתבה בנושא שפורסמה היום (חמישי) בשער ה"ניו יורק טיימס". המומחים שצוטט בכתבה הסבירו כי סדרת הצעדים האחרונה, שכללה בין היתר הכרזה על פריצת דרך בתחום ייצור הגרעין, צעדים כלכליים נגד המערב (אתמול איימה אירן להפסיק לייצא נפט לאירופה) וככל הנראה גם נסיונות פיגוע נגד ישראלים בחו"ל, מצביעים בראש ובראשונה על לחץ בו נתונים ראשי הרפובליקה האיסלמית.

על פי אחת ההערכות שהוצגו בכתבה, הסיבה העיקרית להכרזות ולצעדים האגרסיביים של אירן היא הדיון המתמשך לגבי האפשרות שישראל תתקוף את מתקני הגרעין האירניים על מנת למנוע ממנה לייצר נשק גרעיני. לצד זאת, גם הלחץ הכלכלי הגובר שמפעילות על אירן מדינות המערב משפיע על קבלת ההחלטות בטהרן, ומדרבן את האירנים לפעולה.

אולם הפעולה הזו, בינתיים, אינה נושאת תוצאות משמעותיות - ההתפתחויות בתחום הגרעין אינן מרחיקות לכת, הפיגועים היו חובבניים ולא גרמו לנזק רב, והאיום הכלכלי על אירופה הוא חסר משמעות. "אם ישנו מסר בין השורות המשתמע מהמדיניות הזו, הרי הוא שאירן היא כלב שנובח אבל לא נושך", אמר בראיון כארים סאדג'אד-פור, מומחה לענייני אירן, והוסיף כי "התקפות הטרור שאירן הוציאה לפועל לכאורה שידרו פחד, ואף יותר מכך - חוסר יכולת; הודעתם על התקדמות בייצור הגרעין ככל הנראה מוגזמת; ואיומם להפסיק את העברת הנפט לאירופה התגלה כבלוף".

"אירן לא מעוניינת בעימות"

מקובל להניח כי צעדים לוחמניים של מדינות, מטרתם לעתים קרובות היא לקצור הישגים במשא ומתן. בהקשר זה, התייחסו בכתבה למכתב שנשלח אתמול מטהרן לשרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, בו דורשת אירן לחדש בהקדם את המגעים עם המעצמות בנושא תוכנית הגרעין השנויה במחלוקת שלה. עם זאת, ההערכה הרווחת, על פי הכתבה, היא שלא תושג התקדמות דיפלומטית משמעותית בנושא הגרעין האירני בעתיד הקרוב, כיוון שהמנהיג הרוחני העליון, האייתוללה עלי חמינאי, מתנגד ל"התקפלות" אירנית בפני המערב.

"אם הם יגיעו להסכמה, הם יעשו זאת מאחורי הקלעים", העריכה בהקשר זה קלי גולנוש ניקנג'אד, עורכת אתר החדשות העצמאי הבינלאומי בנושא אירן "Tehran Bureau", והוסיפה כי "הממשלה האירנית תעשה לעתים קרובות דבר אחד בפומבי ודבר שונה לחלוטין בערוצים הדיפלומטיים".

אם כך, בהנחה שמשא-ומתן אינו באמת אופציה המונחת על השולחן, כיצד ניתן עוד לפרש את האיתותים האחרונים מטהרן? "אני סבור שזוהי דרכה של אירן לומר - 'היזהרו, אנחנו יכולים להגיע אליכם'" אמר לעיתון פרופ' מהרזאד בורוז'רדי, מומחה ללימודי המזרח התיכון מאוניברסיטת סירקיוז, "אך אני בספק אם חמינאי ירצה ללכת עד הסוף ולפתוח בעימות צבאי רציני".

עוד בנושא:
ארה"ב לא מתרגשת מהכרזות אירן: "לא חידוש גדול"
פרשנות: הדברים שאחמדינג'ד לא אמר בטקס החגיגי
ברק: "אם אירן לא תעצור - נצטרך לשקול פעולה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully