וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי בלשכת נתניהו הרוויח מפרשת נתן אשל?

טל שלו

12.2.2012 / 10:35

בסביבת נתניהו מעריכים כי גיל שפר, ראש הלשכה, הוא היחיד שיצא מחוזק מהמצב אליו נקלעה הלשכה בעקבות פרשת נתן אשל. מיהו האיש השני הכי קרוב לראש הממשלה ורעייתו?

כמדי שבוע, יקבלו הבוקר (ראשון) המצלמות את פני ראש הממשלה, מלווה בפמלייתו, במדרגות משרדו. התמונה שגרתית למדי, אך זו תהיה הפעם השלישית שנתניהו עושה זאת ללא יד ימינו, נתן אשל, שממשיך את חופשתו כל עוד נמשכת חקירתו בנציבות שירות המדינה. מי שעדיין ייקלט בעדשות המצלמה הוא האיש שאוחז בידו השנייה של נתניהו, ראש הלשכה גיל שפר, שמסומן לעת עתה כמרוויח היחיד מהמערבולת אליה נקלעה הלשכה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הוא לויאלי ומרקדיש את כל חייו לריצוי אדוניו". נתניהו ושפר/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשמשפחת נתניהו בילתה את חופשתה השנתית בצפון באוגוסט 2010, תועדו השניים שטים בקיאקים בכפר בלום. שפר חתר בראש הסירה, עדות סמלית לאמון המוחלט שנותנים לו בני הזוג גם קודם לכן. ?אם אשל הוא מספר אחת, אז שפר הוא מספר שתיים?, אומר גורם המקורב למשפחת נתניהו. ?ראש הממשלה מחשיב אותו כאיש מקצוע מהמעלה הראשונה. הוא לויאלי ומקדיש את כל חייו לריצוי אדוניו, וזוכה להערכה עצומה אצל בני הזוג?. כל עוד לא תוכרע החקירה בעניינם של אשל בנציבות, יימשכו הספקולציות על העתיד להתרחש בקרוב בלשכת ראש הממשלה, אך בינתיים, לכולם בלשכה ברור מי ממלא את הוואקום שנוצר בהיעדרו של אשל.

הפעם הראשונה בה הצטלבו דרכיהם של שפר ונתניהו הייתה באמצע שנות ה-90, כשנתניהו הגיע להתארח במעגל של דן שילון בערוץ 2, ושפר עבד כאיש יחסי ציבור של הרשות השנייה. מאוחר יותר עבד שפר לצדה של שרה נתניהו, המשמשת כפסיכולוגית חינוכית בבתי ספר בעיריית ירושלים, ומערכת היחסים עם המשפחה התהדקה. גם כיון הוא שומר על נוכחות קבועה בבית המשפחה, ומקורביו מעידים כי בעתות מצוקה וקושי הוא מבלה ברחוב בלפור 24 שעות ביממה. כך היה כשנחשפה פרשת המטפלת טארה קומרי, כך היה כשהמשפחה ישבה שבעה על מות אביה של אשת ראש הממשלה, כך זה בכל האירועים המשפחתיים - שפר הוא בן בית. הקשר האישי הקרוב והארוך הוא נדבך חשוב בעוצמתו של שפר בלשכה. כשזה שימש במקור ראש אגף סיורים ושודרג בדצמבר 2010 לתפקיד ראש הלשכה, טענו פרשנים כי הצעד יחזק את מעורבותה של אשת ראש הממשלה במתרחש בלשכה.

זוהה כאיש הקרוב ביותר לאורי לופוליאנסקי

שפר, בן 43, נשוי ואב לתאומים, מתגורר כיום בגבעת שמואל ומתהדר ב?ייחוס? לא רע בכלל. משפחת שפר (shaper), כפי שמכנים אותם הטבריינים האמיתיים, מקושרת במישרין לחסידות קרלין, והקימה את האכסניה היהודית הראשונה בטבריה. מכריו וחבריו הוותיקים זוקפים לזכות סביבת ילדותו והתבגרותו, על התפר בין שכונה דתית וחילונית, את יכולתו להיות גורם מפשר ומקרב. לאחר שירות צבאי כקצין מודיעין, הקים חברת ייעוץ תקשורת פרטית, עד שמונה לדובר המפד"ל בראשותו של זבולון המר. הוא החל ללמוד לתואר ראשון בתקשורת, אך כפי שציין מבקר המדינה בדוח משרות האמון שפורסם בשנה שעברה, את התואר מעולם לא השלים. בהמשך פנה לפעילות ציבורית, ולפני שהגיע ללשכת נתניהו הצליח לצבור רקורד של כעשור כראש מינהל הטקסים וההסברה בעיריית ירושלים, ומי שזוהה כאיש הקרוב ביותר לראש העיר, אורי לופוליאנסקי.

קשה למצוא מישהו שמכיר או עבד עם שפר שמוכן לומר עליו מילה רעה, והוא זוכה לשבחים מקצועיים ואנושיים רבים. ?מדובר בבחור חכם ונבון ובעל לב ענק. איש של שלום שמשמש כגשר?, סיפר אחד מחבריו הקרובים, רב הכותל, שמואל רבינוביץ', בשיחה עם וואלה! חדשות. ?ראש הממשלה זכה שיש אדם כל כך נעים הליכות בקרבתו?. אחרי רצח משפחת פוגל בשנה שעברה, מספר הרב רבינוביץ', נתגלתה מבוכה בבית העלמין, כאשר התברר שבני המשפחה יועדו להיקבר בקבורת קומות. ?שפר פנה אליי כשעה לפני צאת מסע ההלוויה, וביקש לגייס אותי למאמץ למצוא חברא קדישא אחר שיוכל לקבור את בני המשפחה בקבורה רגילה.

באי ההלוויה לא הבינו מדוע ההלוויה מתעכבת, אבל שפר וגורמים נוספים עמלו בדחיפות למצוא בית עלמין אחר?. עיתונאים וחברי מועצה שעבדו עם שפר בירושלים מהללים גם את יכולותיו המקצועיות, ואת השירות המקצועי והמסור שנתן לראש העיר החרדי לופוליאנסקי. חבר האופוזיציה פפה אללו מעיד כי שפר, יחד עם סגנו, גידי שמרלינג, עשה עבודה טובה בעירייה ו?העלה במידה רבה את מעמדה של ירושלים?.

"כישוריו של שפר בתחום האנושי הם חלק מהסיבה שנתניהו הבין שטוב שיהיה אדם כזה בסביבתו", מספרים גורמים פוליטיים, המכנים את שפר ?מכבה השרפות של נתניהו, כי הוא יודע להוריד מתחים?. בפועל, הוא משמש כ?מתאם הרשמי? ועסוק בסגירת פרטי הפרטים של רבים מהאירועים והנושאים שעל סדר יומו של ראש הממשלה, ובהרבה מקרים אחראי דווקא לאירועים הפחות רשמיים ויותר אנושיים בהם נתניהו משתתף, החל מהקשר עם משפחות ההרוגים בשריפה בכרמל וכלה במפגשים בכנסת עם ילדים חולי סרטן. כשנתניהו החליט על הקדמת הפריימריז לראשות הליכוד, היה זה שפר שייעץ לו להקדים את ההודעה בהודעה אישית לכל שר ושר.

הוא שסוגר את הפינות לגיבושונים של הקואליציה, ובתוך הלשכה הנהיג ישיבות צוות שבועיות מדי יום חמישי. שפר מתויג כ?אוזן הקשבת? בלשכה, אינו לוקח חלק במאבקים הפנימיים, וברגעי משבר תמיד ינסה להיות גורם חיצוני מפשר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

פיכחות ממולחת

יש מי שרואה בחיוך התמידי על פניו של שפר סימן לפיכחות ממולחת, ואף ערמומיות. ?גיל מחייך עם הסכין בין השיניים, ויודע לטפל במי שמסכן אותו. בן אדם ששורד כל כך הרבה זמן בלשכת נתניהו חייב להיות בן אדם שיודע להילחם, אבל הוא עושה את זה בצורה פיקחית ונעימה ביותר?, אומר גורם שמקורב ללשכה. ?הכישרון של שפר הוא להיות האיש הנכון במקום הנכון ולהיות טפלון. כשאנשים אחרים מפסידים הוא רק הולך ומשתדרג?. גם בפרשת אשל הקפיד שלא להתלכלך, ובעוד בעדותו בנציבות גיבה את אשל, בתוככי הלשכה המשיך לשמור על יחסים חמים וחבריים עם שלושת הבכירים שהתלוננו. ?גיל מאמין באחוות לוחמים. אצלו לא מפילים חברים בשעת צרה?, אומר יועץ התקשורת של השר דן מרידור וחבר קרוב של שפר, מוטי אוחנה. ?מה שמנחה אותו הוא נאמנות מוחלטת ועיוורת לבוס שלו, ככה זה היה אצל לופוליאנסקי וככה זה אצל נתניהו. המטרה היחידה שיש לו מול העיניים זה נתניהו, אבל הוא לא אחד שינהל אותו, וגם אם לא יסכים עם ההחלטות שלו - הוא יתאבד על רצונו?.

רק ימים יגידו מה יעלה בגורלו של נתן אשל, אך לפי חלק גדול מההערכות נתניהו ייאלץ למצוא בחודשים הקרובים ראש סגל אחר. האם יהיה זה שפר? הדעות חלוקות. מה שביבי צריך זה מישהו שישיב לו את שאגות "ביבי מלך ישראל", מציין מקורב לנתניהו. ?כשהבחירות מעבר לפתח בקרבת זמן כזו או אחרת, ראש הממשלה צריך ראש סגל פוליטי, שידע לכוון בכל הדיונים ואת כל ההליכים את המטרה של בחירה לכהונה נוספת. שפר יכול בקלות להחליק לתוך הכיסא הזה אבל מאוד יכול להיות שראש הממשלה יבחר להביא מישהו חיצוני?. מקרוב אחר ללשכה מציין כי "שפר הוא תקתקן, אבל לא אסטרטג, ובשנה שצפויה לשאת עמה אתגרים ביטחוניים, פוליטיים, כלכליים ומדיניים גדולים, יכול להיות שצריך דבר מה נוסף כדי להוביל את ראש הממשלה קדימה. שפר אמנם חזק במצבורי הכוח התת קרקעיים שלו בלשכה, וכן בקרב החכים והשרים, מציינים גורמים נוספים, אך מנוסה פחות בהתמודדות עם התותחים הכבדים באמת, ברק וליברמן, שלא בהכרח ישחזרו עם שפר את האמון הגדול שנתנו באשל".

עם זאת, גם אם לא ימונה לראש הסגל, המרחב שנוצר בהיעדרו של אשל בהחלט מספק מקום להשפעה גדלה והולכת של המזג הנוח של שפר על המתרחש בלשכה. פרשת אשל היא רק האחרונה בשלוש שנות עבודה משותפת שלוו באינספור עימותים, ועזיבות של כוחות רבים, בהם גם חברו הטוב של שפר, גידי שמרלינג ומנכל המשרד אייל גבאי. ?יש לנתניהו צוות טוב שיכול לסגור לו מעגל ולהשיב את הליכוד ל-32 מנדטים?, אומר גורם המקורב ללשכה ומציין את המזכיר הצבאי יוחנן לוקר, ראש המל"ל יעקב עמידרור, יועץ התקשורת רוני סופר, ורבים נוספים. ?כל מה שצריך עכשיו זה מנצח טוב?.

עוד על פרשת נתן אשל:
נתן אשל נחקר 9 שעות, והמשיך להכחיש כי הטריד
נתן אשל נחקר בנציבות: "אין לי כעס על אף אחד"
נתניהו על פרשת אשל: נמתין בסבלנות לסוף הבדיקה
"על נתניהו לגבות המתלוננים ולהשעות את נתן אשל"
פרשת אשל: "ר' מסרבת להעיד, וממשיכה להגיע לעבודה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully