וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תסמונת התינוק המנוער": 20 פעוטות מתים מדי שנה

ענת שלו

26.1.2012 / 22:00

בעקבות אשפוז התאומים שטולטלו לכאורה על ידי הוריהם, צפו מחדש תסמיני התופעה. מומחות מבהירות כי אין קשר בינה לבין דיכאון שלאחר לידה: "ב-70% מהמקרים מדובר בגברים"

פרשת התינוקות התאומים, שעל פי החשד טולטלו בחוזקה בידי הוריהם וכעת הם מאושפזים במצב קשה, דווחה בהרחבה בשבוע האחרון בשלל אמצעי התקשורת, ויחד אתה שבה לכותרות גם "תסמונת התינוק המנוער" ובדרך עקיפה – גם נושא הדיכאון שלאחר לידה. מומחות בתחום מבהירות כי אין קשר ישיר בין שני הנושאים: ב-70% מהמקרים, גברים הם שמטלטלים את התינוקות.

עוד על פרשת התאומים
שכנים של הורי התאומים: "לא מאמינים, משפחה טובה"
אתמול: הסבתא שוחררה, מעצר ההורים יוארך
דודם של התאומים שטולטלו: "המעצר מיותר, האמת תתבהר"
לפני יומיים: ההורים והסבתא נעצרו בחשד להתעללות
הרופאים קבעו: מצב התאומים נגרם כתוצאה מחבלה

הארכת מעצר לשני ההורים החשודים כי התעללו בתאומים שלהם וגרמו לחבלות קשות, ינואר 2012. נמרוד סונדרס
החשודים בטלטול התאומים בהארכת מעצרם בבית המשפט/נמרוד סונדרס

בעקבות הפרשה, שלח השבוע משרד הבריאות מסמך לכלל מנהלי בתי החולים, ובו כתב כי "לפי ההערכות, מתים מדי שנה בישראל כמה עשרות תינוקות מתחת לגיל שנה כתוצאה מטלטול קשה שלהם, בדרך שפוגעת פגיעה פנימית-מוחית קשה, גם בלי שההורה ירגיש בכך או התכוון לכך... בארץ, אבחון התופעה לוקה בחסר של היעדר מודעות מספקת לתסמונת, על אף קיומם של התסמינים ובשל אי דיווח של ההורים. רק צוות רפואי מיומן, המכיר את התופעה, מצליח לזהות אותה על ידי בדיקות מתאימות לאיתורה. אנו מבקשים שכל הורה לילוד יקבל בעת השחרור מבית החולים חוברת הסברה על טלטול תינוקות והתמודדות עם בכי של תינוק, יחד עם הסבר קצר מהצוות הסיעודי המשחרר".

בקופות החולים ובבתי החולים ישנם אנשי צוות רפואי ופסיכולוגי שתפקידם לזהות נשים הסובלות מדיכאון לאחר לידה וכמו כן נערך מעקב אחרי התפתחות תינוקות של נשים המאובחנות כסובלות מהתופעה ובדיקת סימנים שמא עבר התינוק סוג כלשהו של התעללות. כמו כן, ישנם נהלים לאיתור וזיהוי סימפטומים של דיכאון אחר לידה בשליש האחרון של ההיריון ולאחר חודש מזמן הלידה בניסיון להתחקות אחר כל מקרה – בין היתר חלוקת שאלונים מוגדרים לנשים ובדיקה פיזית מקיפה, ללא בגדים, לילד עד גיל חמש כדי לזהות סימני אלימות, ברחבי "טיפות החלב השונות", וכן שיתוף פעולה של אחיות ועובדות סוציאליות.

"בכל מחוז יש ועדת אלימות"

קרן זמיר, עובדת סוציאלית האחראית על המכונים להתפתחות הילד מטעם קופת חולים מאוחדת, מסבירה כי "בקופות החולים ובטיפת חלב אנחנו מאתרים ילדים שחווים אלימות, והאחיות מתייעצות איתנו במרפאה עצמה לגבי כל מקרה. יש 'ועדת אלימות' שמורכבת מרופא, אחות ועובד סוציאלי בכל מחוז, ואם יש חשד להתעללות אנחנו פונים לגורמי רווחה".

לדבריה, "דיכאון לאחר לידה זו רק אחת הסיבות שמובילות לתסמונת התינוק המנוער, היתר הן: הורים צעירים וחסרי ניסיון, תינוקות שבוכים הרבה – ספציפית עד גיל תשעה חודשים, וכן מצוקה על כל רקע, רגשית או כלכלית. מדובר בכ-15-20 תינוקות בשנה, למרות שאין סטטיסטיקות חד משמעיות בנושא".

"ב-70% מהמקרים 'תסמונת התינוק המנוער' מתרחשת בידי גברים ולא נשים", הוסיפה זמיר, "הדיכאון שלאחר לידה הוא רק חלק מהעניין. נוצר פה מערך יותר מורכב בתא המשפחתי: במקרים בהם מזוהים הורים עם קשיים שכאלה, כמו גם קושי בשליטה בכעסים, עבר התעללותי וכדומה, הם עוברים תוכנית של הדרכת הורים. במקרים של דיכאון אחרי לידה, אם האישה לא מטופלת דרך פסיכותרפיה - היא תטופל באופן תרופתי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אילוסטרציה דיכאון. ShutterStock
"אפשר לראות את הדיכאון שלאחר לידה ביומיים-שלושה הראשונים. נשים באות ומתלוננות"/ShutterStock

ד"ר יוכי בן נון, הפסיכולוגית הראשית של בית החולים מאיר, הרחיבה על טיפול בתופעת הדיכאון שלאחר הלידה. "אפשר לראות את הדיכאון שלאחר לידה ביומיים-שלושה הראשונים. נשים באות ומתלוננות - לא כולן באות אבל חלקן - על תחושות גופניות או נפשיות שיוצרות תמונה של דיכאון עד כדי פגיעה בתפקוד: חוסר חשק לצאת מהמיטה, קושי לטפל בילד, בכי, חוסר תיאבון - וזה יכול לסכן את האם עצמה וגם את הילד". לדבריה, הטיפול במקרים האלה, הוא בדרך כלל פסיכותרפיה. ישנן דרגות שונות של דיכאון, ואצל הרוב מדובר ברמה די בסיסית של עצבות ובכי בלתי מובן".

לדבריה, האיום נמצא בעיקר במקרים החמורים יותר, בהם נשקפת סכנה לחיי התינוק: "יש מקרים קיצוניים, בהם הדיכאון לא עובר במשך מספר שבועות ואינו מטופל, והתינוק בסכנה כי הוא יכול לבכות שעה מבלי שהאם תקום ותאכיל אותו. במקרה של 'תסמונת התינוק המנוער' צריך לעשות הבחנה חשובה – לרוב האישה לא תנער את התינוק כי היא משותקת. יכול להיות במקרה כזה שהבעל, במידה ומצבו גם אינו תקין, יכול להתעורר אצלו כעס גדול - הוא לא יבין מה קורה ומכעס ותסכול הוא עשוי לנער את התינוק ולטלטל אותו כדי להשתיק אותו".

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully