וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד מזלזל בחרם האירופי: "רק 10% מהיצוא"

בהתייחסות ראשונה לסנקציות החדשות של האיחוד, אמר נשיא אירן כי הסחר האירני עם אירופה הצטמצם גם כך - "ואין לנו צורך ב-10% האלו". מנגד, הוסיף כי אירן מוכנה לשוב למו"מ

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד התייחס היום (חמישי) לראשונה לסנקציות הקשות שהטיל בתחילת השבוע האיחוד האירופי על מדינתו, ובהן אמברגו על יבוא נפט. בהצהרה לטלוויזיה הממלכתית טען אחמדינג'ד כי היצוא לאירופה זניח, והפסקתו לא תפגע בכלכלה האירנית: "פעם הסחר שלנו עם אירופה היה סביב 90%, אך כיום הוא מגיע ל-10% - ואין לנו צורך ב-10% האלה. הניסיון מוכיח כי האומה האירנית לא תיפגע". בהקשר לסנקציות האמריקאיות על הבנק המרכזי האירני, הוסיף הנשיא כי "ב-30 השנים האחרונות האמריקנים לא קנו מאיתנו נפט. לבנק המרכזי שלנו אין שום קשר עמם".

לצד זאת, הוסיף אחמדינג'ד כי מדינתו מוכנה ומזומנה לשוב לדיונים עם הקהילה הבינלאומית על תוכניתה הגרעינית, שבגללה מוטלות עליה הסנקציות. "הם משתמשים בתירוץ הזה, כאילו אירן מתחמקת ממשא ומתן", טען. "אין זה המצב. למה שנברח ממגעים?". בתחילת השבוע הבא אמורים פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) להגיע לביקור במתקני הגרעין האירניים, מעט יותר משנה לאחר שסבב השיחות האחרון בין אירן למעצמות, באיסטנבול, עלה על שרטון.

שדה הנפט אזדגאן, אירן, אפריל 2008. Vahid Salemi, AP
שאיבה בשדה הנפט אזדגאן באירן/AP, Vahid Salemi

דבריו של אחמדינג'ד נאמרים כשברקע עדיין מהדהדים ממצאיו של דו"ח מכון ISIS האמריקני, שחלקים ממנו הודלפו היום לתקשורת. הדו"ח ממתן הערכות רבות שנשמעו בחודשים האחרונים בעולם, וקובע כי "לא סביר" שטהרן תייצר נשק גרעיני במהלך שנת 2012, הן משום שטרם רכשה את היכולת לעשות זאת בצורה מהירה וסודית, והן משום שהאירנים נרתעים כעת מצעד כזה בשל הלחץ הבינלאומי הגובר עליהם, הן בצורת סנקציות והן בפעולות חשאיות בשטחה. כמו כן, קובע הדו"ח כי תקיפה אווירית של מתקני הגרעין האירניים "לא תהיה יעילה", ומבקר גם את הסכנות הטמונות בפעולות חשאיות כמו סדרת ההתנקשויות במדעני גרעין אירניים.

ברקע לדברים נמצאת גם הודעתה מאתמול של קרן המטבע הבינלאומית, שהזהירה כי אמברגו נפט על אירן עלול להעלות את מחירו העולמי של הזהב השחור ב-20-30%, עקב חסרונן של 1.5 מיליון חביות נפט ביום - תוצרתה של יצואנית הנפט החמישית בעולם.

גם סין חזרה היום על עמדתה המתנגדת לסנקציות על אירן. במשרד החוץ בבייג'ינג התייחסו הבוקר לעיצומים החדשים של האיחוד האירופי, וטענו כי "לחץ באופן עיוור וכפיית סנקציות על אירן אינם צעדים בונים".

החזית האירנית - עוד כותרות:
נתניהו: אפעל מול סין והודו כדי ללחוץ על אירן
דיווח באירן: 4 קציני משמר המהפכה מתו ב-4 ימים
אירן: מתרגם ספרותי ידוע "הועלם" על ידי השלטון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully