וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: מתרגם ספרותי ידוע "הועלם" על ידי השלטון

מוחמד סולימאני-נייה, מתרגם בן 39 שגם הפעיל רשת חברתית באינטרנט, נעצר לפני שבועיים, לא ברור מדוע, ולמשפחתו לא ידוע דבר על גורלו. "הוא אדם עדין, הוא לא ישרוד בכלא"

בני משפחתו וחבריו של אחד המתרגמים הספרותיים הידועים באירן דואגים לשלומו, לאחר שנעצר לפני קרוב לשבועיים בידי השלטונות מסיבה לא ידועה, ולא ברור מה עלה בגורלו. את סיפורו של מוחמד סולימאני-נייה, בן 39, הביאה אתמול (שלישי) רשת CNN. מקורות המקורבים למשפחתו דיווחו לרשת כי הוא נעצר ב-10 בינואר. בני המשפחה אינם יודעים היכן הוא מוחזק או מדוע, אך חושדים כי הוא נמצא בכלא "אווין" הידוע לשמצה בבירה טהרן, בו מוחזקים מתנגדי משטר בתנאים קשים. "המשפחה מאוד מודאגת לגבי מצבו הבריאותי", אמר המקור. "הוא אינו אדם חזק פיזית".

לפי הדיווח, תלאותיו של סולימאני-נייה החלו עוד בנובמבר, כשתושאל בידי אנשי שירות המודיעין, ובעקבות זאת נאסר עליו לעזוב את המדינה. הוא לא סיפר על מה תושאל. ב-10 בינואר, הוא נקרא לבית המשפט המהפכני, בו נדונים מקרים של הברחה, חילול קודש, הסתה לאלימות או חתירה נגד השלטונות. מבית המשפט ליוו אותו שוטרים בחזרה אל הבית בו הוא מתגורר עם הוריו בעיירה קראג' הסמוכה לבירה. נערך חיפוש במקום, הוחרמו מכשירים אלקטרוניים, ועל המתרגם נאסר לדבר עם הוריו. מאז, עקבותיו לא נודעו. אמו ממשיכה לנסות, יום אחר יום, לנסות ולזכות בפגישה עמו, אך נאמר לה בכל פעם שהוא "בחקירה". עוד הובהר למשפחה, כי כל עוד לא הוגש נגדו כתב אישום, אין טעם לשכור עבורו עורך דין.

"תמיד פעל למען העם האירני"

מלבד עבודתו הספרותית, סולימאני-נייה גם הפעיל רשת חברתית אירנית שנקראת U24, הדומה באופיה לרשת Linkedin הבינלאומית. באתר יש 60,000 חברים. פיירוזה דובאס, סופרת אמריקאית ממוצא אירני, שאת ספרה, "מצחיק בפרסית", תרגם סולימאני-נייה לפרסית, תיארה אותו בשיחה עם CNN כ"נשמה עדינה". לדבריה, "הוא אדם מאוד תמים ומאוד עדין. אני לא חושבת שהוא ישרוד פיזית".

הן דובאס והן המקור שביקש להישאר בעילום שם תיארו את סולימאני-נייה כאדם שאינו מעורב כלל בפוליטיקה, והביעו תימהון רב על מעצרו. לטענת דומאס, הוא אף "הרחיק עצמו מפוליטיקה באופן עקרוני". לדבריה, "הוא בסך הכל אדם שאוהב לחבר בין אמנים, והוא אף פעם לא הרוויח כסף. מדובר באדם שנמצא שם למען מטרה נעלה. הוא תמיד פעל למען מטרות שהיטיבו עם העם האירני".

סיפורו של סולימאני-נייה הוא כמובן רק אחד מני רבים - אלפי בני אדם הנעצרים ו"מועלמים" מדי שנה על ידי מנגנוני הביטחון המופעלים בידי שלטון האייתוללות - אולם רוב הסיפורים הללו לעולם אינם נשמעים ואינם זוכים לפומביות. חבריו של סולימאני-נייה מקווים כי הפרופיל הגבוה יחסית של המקרה הנוכחי יוכל להפנות מעט יותר תשומת לב בינלאומית לתופעה. "אדם נמצא בכלא ללא שום סיבה, ואיש לא שמע ממנו", אמרה דומאס בקול סדוק. "זה סיוט. זה חיים של בן אדם, ואני לא יכולה להפסיק לחשוב על ההורים שלו. ממש חליתי כששמעתי את החדשות".

דיווח באירן, היום: 4 קציני משמר המהפכה מתו ב-4 ימים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully