וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יראו את הכסף? רוסיה מכרה מטוסים מתקדמים לסוריה

עיתון רוסי מדווח כי נחתמה עסקה ב-550 מיליון ד' לאספקת 36 מטוסי אימון ותקיפה מסוג Yak-130 לסוריה. מומחה רוסי: "לא בטוח שאסד יוכל לשלם, ולא בטוח שהוא בכלל צריך אותם"

סוריה חתמה על חוזה לקניית 36 מטוסי אימון ותקיפה מתקדמים מסוג Yak-130 מרוסיה, בעלות של 550 מיליון דולרים. כך דיווח היום (שני) העיתון הרוסי "קומרסנט". לפי מקורותיו של העיתון, העסקה נחתמה כבר בדצמבר בין השלטון בדמשק לתאגיד הביטחון הממלכתי הרוסי, רוסבורונקספורט. ייצור המטוסים יחל, לפי הדיווח, מיד לאחר שהסורים ישלמו מקדמה. הייצור, לפי הדיווח, לא אמור לארוך זמן רב.

ה-Yak-130 הוא מטוס קל דו-מושבי. הוא משמש בעיקר לאימונים, אך יכול לשמש גם לתקיפת מטרות לא גדולות, כסיוע לכוחות קרקעיים, כמו גם למשימות איסוף מודיעין.

מטוס אימון רוסי מדגם יאק 130. AP
לא יעמוד בקרבות אוויר עם מטוסי חיל האוויר הישראלי. מטוס Yak-130 בפעולה/AP

רוסיה, לצד סין, עומדת בראש חזית בינלאומית המנתגדת להחרפת העיצומים על סוריה או להתערבות צבאית בינלאומית במדינה, וממשיכה להעניק גיבוי לשלטונות דמשק. מוקדם יותר החודש, הביעו בארה"ב דאגה מהאפשרות שמוסקבה ממשיכה לחמש את משטר אסד, לאחר שספינה רוסית עמוסה בנשק ובתחמושת נעצרה בקפריסין, בדרכה לנמל טרטוס בסוריה.

מבלי להתייחס לעניין באופן ישיר, הבהיר בשבוע שעבר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כי רוסיה אינה צריכה להצדיק את פעולותיה בפני המערב, משום שאינה מפרה שום הסכמים בינלאומיים או החלטות של מועצת הביטחון: "אנחנו סוחרים עם סוריה רק בפריטים שאינם אסורים על ידי החוק הבינלאומי".

הפגנה נגד שלטון אסד בעיירה טלביסה שליד העיר חומס, סוריה, 13 בינואר 2011. רויטרס
המטוס החדש ישמש לתקיפת המפגינים נגד שלטון אסד?/רויטרס

ברוסיה כבר החלו היום לתהות על טיב העסקה החדשה, שנחתמת עם משטר שלא ברור עוד כמה זמן יחזיק מעמד לנוכח ההתקוממות ההולכת ומחריפה בסוריה. "אמנם מדובר בהחלט בהישג יפה ליצרני הנשק הרוסים", הסביר לסוכנות הידועת הרוסית RIA רוסלאן פוחוב, ראש המרכז לניתוח אסטרטגיה וטכנולוגיה במוסקבה, "אולם ברור שהקהיליה הבינלאומית, בהובלת ארצות הברית, גמרה אומר למחוץ את משטרו של בשאר אסד, וזה עלול להוביל להפרה של החוזה שתפגע ברוסיה, כלכלית ותדמיתית".

להערכת פוחוב, "החוזה כנראה נסגר כשהמצב ברוסיה לא היה כה דרמטי כפי שהוא כעת". הוא אף הוסיף כי להערכתו, המטוסים הללו כבר איבדו מהרלוונטיות שלהם עבור דמשק: "מטוס ה-Yak-130 הוא מיותר למדי למטרה של תקיפת לוחמי גרילה - זאת אפשר לבצע גם עם מטוסים זולים יותר". מנגד, לדבריו, אין מדובר במטוס שיכול לעמוד בהצלחה בקרבות אוויר עם מטוסים של חילות האוויר של ישראל, טורקיה או כל קואליציה מערבית.

מדיניותה של רוסיה כלפי סוריה - כותרות אחרונות:
החודש: שתי ספינות מלחמה מרוסיה עגנו בסוריה
נובמבר: "טיל היאחונט הרוסי בדרכו לסוריה"
אוקטובר: רוסיה וסין סיכלו גינוי סוריה במועצת הביטחון
ספטמבר: "רוסיה הזהירה את סוריה מהתערבות צבאית קרבה"
מנגד, גם רוסיה תבעה מאסד לחדול מההרג
משולש הדמים: רוסיה ואירן מסייעות למשטר אסד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully