וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בישראל: טיל נגד-ספינות מתקדם בדרכו לסוריה

24.11.2011 / 7:40

על פי פרסומים זרים, טיל ה"יאחונט" המתקדם, אימת הציים המערביים, כבר עושה דרכו מרוסיה לנמל טרטוס. בישראל ניסו להפעיל לחצים על הקרמלין להשעות העסקה. חשש: הטיל יגיע גם לחיזבאללה

אימת הציים המערביים: למרות העימותים הגוברים בסוריה נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד, והלחצים שהפעילו ישראל וארצות הברית על רוסיה, דמשק ומוסקבה התחילו בביצוע העסקה להעברת טילי שיוט נגד-ספינות מתקדמים מסוג "יאחונט" (P-800 Oniks – א.ב.). כך דיווחו כלי תקשורת זרים. על פי הדיווחים, הטילים, שמספרם אינו ידוע, יועברו לסוריה בדרך הים, ויגיעו בקרוב לנמל טרטוס. הפרסום מתקשר לדיווחים קודמים, לפיהם ספינות הצי הרוסי עושות דרכן לעבר חופי סוריה, במטרה להביע את תמיכת מוסקבה במשטרו של אסד.

בכירים בישראל הפעילו לחצים משמעותיים על הקרמלין, במטרה להביא לביטול העסקה – בדומה ללחצים שהפעילו על עסקת מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-300, שהייתה אמורה להגיע לאירן. אז הלחצים, שנעשו בצוותא עם ארצות הברית, הצליחו להביא לביטול העסקה. גורם ביטחוני בכיר אישר כי בצה"ל עוקבים בדאגה אחר הפרסומים, וטען כי לעסקה מסוג זה השלכות אדירות על שדה המערכה הימי; לדבריו, "חיל הים הישראלי יודע להתמודד עם טיל מסוג זה, אבל יכולותיו בהחלט יכולות לשנות את המפה האזורית". אחד החששות המרכזיים במערכת הביטחון הוא שהנשק המתקדם יעשה לבסוף את דרכו גם לידי חיזבאללה, כפי שקרה במערכות נשק אחרות שהיו ברשות צבא סוריה.

טיל יאחונט שהגיע מרשות רוסיה לסוריה. AP
אימת הציים המערביים. טיל "יאחונט"/AP

יפתח שפיר, ראש פרויקט הנשק במזרח התיכון במכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות: "אני ער לדיווחים בכלי התקשורת הזרים. זוהי עסקה בסדר גודל משמעותי, הגורם לרבים באזור לעקוב אחריה, והיא בעלת משמעויות רבות".

חשש: הנשק האיכותי יגיע לחיזבאללה

בשנת 2007 יצא הצבא הסורי למסע רכש ברוסיה, כדי לשדרג את מערך הטילים ואת חיל האוויר. כבר אז העלו חשש במערכת הביטחון בישראל ובמשרד ההגנה האמריקאי, שספינותיו מפטרלות בים התיכון, כי הרוסים ימכרו טילים מתקדמים לסורים. יצוין כי הטיל, שפותח על ידי בשיתוף בין רוסיה והודו, מיועד במקור לשיגור מספינות, אך ניתן לשיגור גם ממטוס. מדובר בטיל העובר את מהירות הקול, ובכך מהווה אתגר משמעותי על מערכות הגנה מתקדמות. הוא מסוגל לפגוע בדיוק רב במטרות ברדיוס של 300 קילומטרים, ונושא ראש נפץ קרבי במשקל 200 קילוגרמים.

על פי פרסומים זרים, בשנים האחרונות עובר הצי הסורי הסבה של מערכיו ללוחמת גרילה, הכוללת, בין היתר, שימוש בכלי שיט קטנים שמשייטים קרוב לחוף. על מנת לסייע ליכולת הימית, ביצעו הסורים שדרוג למטוסי המיג-25 שלהם, כך שגם הם יוכלו לשאת ולהפעיל את הטילים המדוברים. על פי הדוקטרינה הסורית, המטוסים הרלבנטיים מפטרלים רק בקרבת החורף, ובזמן אמת יפעלו באגרסיביות באמצעות טילים מסוגים שונים ומכ"מים איכותיים.

עוד בנושא
דיווח: ספינות קרב רוסיות בדרכן לחופי סוריה
דיווח: מתקן נוסף להעשרת אורניום נחשף בסוריה
אמברגו נשק על סוריה: טורקיה עצרה ספינת משא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully