וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה וסין סיכלו גינוי סוריה במועצת הביטחון של האו"ם

5.10.2011 / 1:29

חרף הנוסח המרוכך עליו התפשרו מדינות אירופה שכלל איום בסנקציות בלבד, רוסיה וסין הטילו ווטו בטענה ש"סנקציות אינן הפתרון למשבר", וההצעה נדחתה. שגרירת ארה"ב: "וושינגטון זועמת"

רוסיה וסין הטילו הלילה (רביעי) וטו במועצת הביטחון של האו"ם על גינוי סוריה נוכח האלימות הננקטת כלפי המתנגדים למשטר. מועצת הביטחון דנה בהצעה לגינוי שעשוי היה להוביל להטלת סנקציות על משטרו של בשאר אסד, שיזמה צרפת, בשיתוף עם גרמניה בריטניה ופורטוגל.

רוסיה וסין היו המתנגדות היחידות למהלך מבין 15 החברות במועצת הביטחון. תשע מהן הצביעו בעד היוזמה, וארבע מהחברות, ברזיל, דרום אפריקה, הודו ולבנון, נמנעו. הגרסה שהוצגה במועצת הביטחון הינה גרסה מרוככת יותר מזו שחוברה במקור על ידי מדינות אירופה, בה נדרשה הטלת סנקציות מיידיות. בגרסה עליה הצביעו הלילה הושמט הסעיף המתייחס באופן מפורש לסנקציות, אולם גם מהלך זה, כאמור, לא סיפק את רוסיה וסין.

"וושינגטון זועמת על כך שההחלטה בנוגע לסוריה לא עברה", אמרה שגרירת ארצות הברית באו"ם, סוזן רייס. "הגיע הזמן שמועצת הביטחון תאמץ סנקציות ממוקדות וחריפות נגד משטרו של הנשיא אסד", הוסיפה רייס, והדגישה עוד כי "המשבר בסוריה יישאר על שולחנה של מועצת הביטחון. לא ננוח עד שהמועצה הזאת תישא באחריות המוטלת עליה".


עוד בנושא:
ארדואן עולה להתקפה: ”נטיל עיצומים על סוריה"
”אסד אמר: בתוך 6 שעות אוכל להבעיר את המזרח התיכון"
עקב חשש מווטו: אירופה לא תדרוש סנקציות נגד סוריה
חצי שנה למחאה בסוריה: עשרות נהרגו מאש כוחות הביטחון

עשרות אלפי בני אדם הפגינו בסוריה נגד בשאר אסד. רויטרס
"שום וטו לא יאפשר יד חופשית לשלטונות הסורים". הפגנות נגד המשטר בסוריה/רויטרס

"אין ספק מהי המשמעות של הוטו הזה", אמר שגריר צרפת באו"ם, ז'ראר ארו. "זהו לא עניין של ניסוח כזה או אחר, זוהי החלטה פוליטית – יש כאן סירוב מתמיד נגד כל החלטה נגד סוריה". ארו הוסיף כי אירופה תמשיך לנסות ולהביא לסיום שפיכות הדמים. "הווטו הזה לא יעצור אותנו. שום וטו לא יאפשר יד חופשית לשלטונות הסורים"

השגריר הרוסי, ויטלי צ'ורקין, הסביר לחברות במועצה כי הוטו משקף את "הניגוד בין תפיסות העולם השונות" של רוסיה והמדינות האירופיות. הוא הוסיף כי ממשלתו מתנגדת באופן תקיף להטלת סנקציות, ואמר עוד כי "סנקציות עלולות להוביל להתערבות צבאית, בדומה לתרחיש שאירע בלוב".

צ'רקין הבהיר עוד כי הממשל במוסקבה איננו תומך באלימות בה נוקט המשטר הסורי נגד עמו, אולם הסביר כי הוא מתנגד ל"רעיון של עימות באמצעות אולטימטום, במקום ניהול המשבר בדרכי שלום". צו'רקין הדגיש כי הוא מעדיף שסוריה "תזדרז עם יישום הרפורמות שהבטיחה להנהיג". שגריר סין, לי באודונג, הסביר כי הממשל בבייג'ין מתנגד ל"רעיון של התערבות בעניינים הפנימיים של סוריה".

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, התייחס גם הוא להטלת הווטו. "החלטת מועצת הביטחון הינה תעודת עניות לקהילה הבינלאומית בכלל ולרוסיה בפרט", אמר פרושאור. "קוצר הראייה של מועצת הביטחון משתווה רק לקוצר הרואי של רופא העיניים בשר אסד, הטובח בבני עמו יום אחר יום. אלה העומדים מנגד בשעה קריטית זו לעם הסורי, יישאו על מצפונם את המשך משטרו של העריץ מדמשק".

אמש דווח בסוכנות הידיעות האירנית "פארס", כי הנשיא אסד הזהיר את שר החוץ הטורקי, אחמט דאווט-אולו, בביקורו האחרון בדמשק, מפני מצב בו יידחק לפינה: "שש שעות בלבד מספיקות לי כדי להצית את המזרח התיכון כולו ולהפיל את כל המשטרים בו" – כך, לטענת גורם ערבי בכיר, אמר אסד. "שש שעות לאחר שטיל אחד ייפול בדמשק, מכל סיבה שהיא, המזרח התיכון יבער והמשטרים ייפלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully