וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

58 שריפות בצ'ילה, חשד להצתה; ישראל מציעה סיוע

האש ממשיכה להשתולל בעוד מוקדים בדרום המדינה, והשר המפקח על מאמצי הכיבוי מודה כי "זה מוזר, לכל הפחות". במשרד החוץ הביעו הזדהות על העם הצ'יליאני, והציעו לשלוח שתילי עצים

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

ככל שחולף הזמן, הולך ומתחוור כי שריפת הענק בדרום צ'ילה רחוקה מלהיות תוצאה של מקרה אומלל אחד של הצתת נייר טואלט לא מוצלחת על ידי מטייל ישראלי: עשרות שריפות נוספות פרצו בימים האחרונים על פני שטח של אלפי קילומטרים, ובמדינה מתחילים לחשוד שמדובר בגל הצתות מכוון. "זה מוזר, לכל הפחות", אמר אתמול שר החקלאות הצ'יליאני, לואיס מאיול, בראיון לרדיו מקומי. "עד היום פרצו 58 שריפות, בנסיבות מאוד דומות. אנחנו מאוד מודאגים בממשלה ממה שקורה". בישראל, בינתיים, מציעים עזרה לצ'ילה בהתמודדות עם הדליקות, שבעטיין כבר הכריז הנשיא סבסטיאן פיניירה על "מצב חירום לאומי".

הדיווחים בישראל התמקדו בשריפת הענק שכילתה 110,000 דונמים של יער בפארק הלאומי "טורס דל פיינה", משום שבהצתתה ברשלנות עדיין מואשם רותם זינגר הישראלי. עם זאת, בעוד הכבאים מסיימים להשתלט על שריפה זו, ממשיכות שריפות נוספות להשתולל ברחבי דרום המדינה. האזור הגשום בדרך כלל חווה בימים אלו גל חום יוצא דופן, שבוודאי תרם להתפשטות האש, אך הרשויות בהחלט לא פוסלות את האפשרות שלפחות חלק מהשריפות הן מעשה ידי אדם.

שריפות בצ'ילה - כותרות אחרונות:
אתמול: הושגה שליטה חלקית על האש בפארק הלאומי
החשוד בהצתה בצ'ילה: "לא מבין איך זה נפל עליי"
בצ'ילה קיללו את הישראלי החשוד: "חרא, יהודי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא ברור בשלב זה אם להבנה המתגבשת שייתכן ובמדינה פועל מצית סדרתי תהיה השפעה על משפטו של הישראלי, המשוחרר כעת בתנאים מגבילים ושוהה בבירת חבל פטגוניה, פונטה ארנס. אם אכן יורשע בהצתה הרשלנית של נייר טואלט שהביאה לדליקה, הוא צפוי למאסר של עד חודשיים ולקנס של כמה מאות דולרים.

האש כילתה כרבע מיליון דונם יער

עיקר הדליקות ביממה האחרונה פרצו במחוז ביו-ביו שמדרום לבירה סנטיאגו, שם נשרפו כ-100,000 דונמים במספר דליקות באזור הערים קונספסיון ונו?ב?ל?ה. לפי נתוני רשות החירום הצ'יליאנית, לפחות אדם אחד נהרג בשריפות, כ-500 פונו מבתיהם ועשרות מבנים נשרפו או ניזוקו קשות, בהם מפעל ענקי לייצור לוחות עץ. כ-500 כבאים, מקומיים ומארגנטינה השכנה, ממשיכים לעמול על כיבוי הדליקות, שנכון לאמש, 24 מהן עדיין השתוללו. בסך הכל, כילו השריפות ברחבי המדינה עד כה קרוב ל-250,000 דונמים של יער, הבריחו אלפי תיירים וגרמו נזק של מיליוני דולרים.

כיבוי שריפה בפארק הלאומי טורס דל פיינה, צ'ילה, ינואר 2011. רויטרס
העשן בשמורת "טורס דל פיינה"/רויטרס

לדברי השר מאיול, המפקח מקרוב על מאמצי הכיבוי והשיקום מפוארטו נטאלס, "אנו הונחינו להעמיק את החקירה. ייתכן שהשריפות נגרמו עקב תנאי מזג האוויר, אבל משהו מוזר בהחלט קורה". כשנשאל אם ייתכן שמדובר בהצתות מכוונות, השיב כי "אנחנו עדיין לא יודעים מה הגורמים, ואיני שולל שום דבר".

בתוך כך, משרד החוץ הישראלי פרסם הבוקר הודעת הזדהות עם צ'ילה בעקבות הדליקות, והציע את עזרתה של ישראל בשיקום הנזקים. "ישראל מביעה את הזדהותה עם העם בצ'ילה ועם צערו על הפגיעה שנגרמה לנכסי טבע נדירים", נכתב בהודעה, שפורסמה בעברית, באנגלית ובספרדית. "גם ישראל חוותה לפני שנה אסון דומה ביערות הכרמל, וזכרון כאוב זה מחדד אצלנו את התחושה של שותפות גורל. רגשי הידידות העמוקים שהעם בישראל חש כלפי צ'ילה הם חזקים מתמיד, ועל בסיס זה אנו מעוניינים לשלוח משלחת של מומחים בתחום הייעור כדי לסייע לעמיתיהם ככל שיתאפשר. כן נרצה לבדוק אפשרות לתרום בהמשך שתילי עצים לשיקום הפארק".

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו

כיבוי שריפה גדולה ליד העיר קונספסיון, צ'ילה. רויטרס
מטוס כיבוי במחוז ביו-ביו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully