וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניתוח מקיף מצא זיופים נרחבים בבחירות ברוסיה"

חודש לאחר הבחירות השנויות במחלוקת, מפרסם "וול סטריט ג'ורנל" ניתוח של ההצבעה ב-100,000 הקלפיות. מומחים: התוצאות "מלאות בדגלים אדומים", המלמדים על הונאה המקיפה 20% מהקולות

מאז הבחירות לבית התחתון של הפרלמנט שנערכו ברוסיה בתחילת החודש הולכות וגוברות הטענות כי תוצאותיהן הוטו לטובת מפלגת השלטון - טענות שהושמעו הן על ידי המשקיפים הבינלאומיים שפיקחו עליהן, הן על ידי חברות בקהילה הבינלאומית, בהן ארצות הברית, והן על ידי תנועת המחאה המתרחבת ברוסיה עצמה. הבוקר (רביעי) מצטרף נדבך נוסף לטענות הללו - ניתוח מקיף שערך העיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל", הקובע כי תוצאות הבחירות "מלאות בדגלים אדומים המלמדים על הונאת בחירות נרחבת".

העיתון, השייך לאיל התקשורת רופרט מרדוק ומזוהה עם הצד הרפובליקני במפה הפוליטית בארה"ב, מדווח כי ערך ניתוח של התוצאות המלאות מכל הקלפיות, כמעט 100,000 במספרן, ומצא בהן חריגות סטטיסטיות, שהובאו לעיונם של מומחים בפיקוח על מערכות בחירות - ואלו פסקו כי הן מתאימות לדפוס של הטיית תוצאות בהיקף נרחב. לפי הערכה אחת המופיעה בניתוח, הזיופים מקיפים כ-14 מיליון מבין 65.7 מיליון הקולות שנספרו - למעלה מ-20%.

המשבר הפוליטי ברוסיה - עוד כותרות:
בשבת: יותר מ-100 אלף הפגינו נגד פוטין במוסקבה
מדבדב מבטיח: רפורמות פוליטיות - וטלוויזיה חופשית
גורבצ'וב קרא לפוטין "לפרוש מיד"

הפגנה נגד תוצאות הבחירות בסנט פטרסבורג, רוסיה, 18 בדצמבר 2011. רויטרס
מחאה נגד תחצאות הבחירות בסנט פטרסבורג בשבוע בעשבר/רויטרס

בין היתר, מצא התחקיר כי מפלגתו של ראש הממשלה ולדימיר פוטין, "רוסיה המאוחדת", שזכתה בניצחון דחוק עם 49.3% מהקולות, זכתה לשיעור תמיכה גבוה בהרבה בכל אותן הקלפיות בהן שיעור ההצבעה המדווח היה גבוה משמעותית מהממוצע הלאומי, שעמד על 60.2%. זו, לטענת מומחים, עדות חותכת לדפוס של הטיית תוצאות למענה. נמצאו גם, לפי התחקיר, דפוסים נוספים המעידים על הטיה של התוצאות, למשל: בקלפיות רבות, בעיקר אלו בהן היה שיעור ההשתתפות גבוה, נרשם שיעור הצבעה במספר "עגול" ומדויק - כגון 80%, 90% או אפילו 100%.

לפי סיכום הנתונים, ב-23,202 קלפיות בסך הכל נרשם שיעור הצבעה גבוה במיוחד של 80% ומעלה - ובקלפיות אלו, זכתה מפלגתו של פוטין ב-77% מהקולות- הרבה מעבר לתמיכה הכללית בה. התמיכה חריגה באופן מיוחד במפלגתו של פוטין נרשמה בעשרות אלפי קלפיות במחוזות השונים בווקז, ובייחוד בצ'צ'ניה.

תוצאות הבחירות לפרלמנט של רוסיה על מסך בוועדת הבחירות המרכזית, 4 בדצמבר 2011. רויטרס
התוצאות מוצגות בוועדת הבחירות המרכזית במוסקבה, לאחר הבחירות/רויטרס

בעיתון מדגישים כי הניתוח, שנעשה בסיוע תוכנת מחשב מיוחדת שאליה הוזנו כל התוצאות מ-95,228 עמדות ההצבעה, אינו מהווה הוכחה ניצחת וחד משמעית לקיומם של זיופים, אך מציינים כי כל הסימנים לכך נמצאים. "קוראים לזה 'טביעות האצבעות של ההונאה'", הסביר אחד המומחים שערכו את הניתוח, פרופ' אלברטו סימפסר, מומחה במדע המדינה מאוניברסיטת שיקגו. "אם כולן מצביעות לאותו הכיוון - יש פה 'תיק' חזק ביותר".

"מעולם לא ראיתי דבר כזה", הוסיף, פרופ' וולטר מביין מאוניברסיטת מישיגן, שבחן גם הוא את הממצאים. "ההסבר הסביר ביותר הוא שהתוצאות 'נופחו' בצורה מלאכותית".

"המושך בחוטים" עובר תפקיד

אף שהנשיא דמיטרי מדבדב הבטיח כבר כי תיערך חקירה לבירור הטענות לזיופים, עומדים בינתיים הוא ופוטין בסירובם הנחרץ לערער על תוצאות הבחירות ולהיענות לדרישה לקיימן מחדש. בד בבד, הם ממשיכים בצעדים שונים בניסיון לפייס את המחאה הגוברת. בין היתר, נמשכים חילופי הגבריי בחלונות הגבוהים במוסקבה: אתמול הודיע מדבדב על פיטוריו של סגן ראש סגל הקרמלין, ולדיסלב סורקוב - אדם המקורב ביותר לפוטין ונחשב בידי רבים כ"מושך בחוטים", אדריכל המערכת הפוליטית המפוקחת היטב במדינה.

סורקוב לא נשאר מובטל זמן רב: מיד לאחר פיטוריו נמסר כי מונה לתפקיד "עוזר ראש הממשלה הממונה על המודרניזציה במדינה". סורקוב עצמו הסביר בראיון לסוכנות הידיעות הממלכתית "אינטרפקס" כי הוא כבר לפני זמן מה ביקש לעבור תפקיד, וכי הוא "שמח" על מינויו.

"נראה שפוטין לחוץ". אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" הפרשן הפוליטי סרגיי מרקוב, לשעבר חבר פרלמנט מטעם "רוסיה המאוחדת". "הוא החל בתהליך ארגון מחדש של המערכת הפוליטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully