וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן: מודאגים מאוד מזיופים בבחירות ברוסיה

פוטין איבד אתמול את "הרוב החוקתי" בבחירות, אבל זה רחוק מלהיות הסוף: אלפים הפגינו במוסקבה, 300 נעצרו ובארצות הברית העלו את החשש לזיופים. משקיפים: היו ליקויים בספירת הקולות

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יותם בן-דוד)

תוצאות הבחירות לבית התחתון של הפרלמנט ברוסיה היו בבחינת מכה קשה לראש הממשלה והאיש החזק במדינה, ולדימיר פוטין, אך עושה רושם שהן ממש לא היו המכה האחרונה. הקולות המתייחסים לזיופים בעיוותים בבחירות במדינה, זכו הערב (שני) לגיבוי משמעותי מצד הבית הלבן: דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר כי "ארצות הברית מודאגת מאוד" מהאפשרות לאי-סדרים שנעשו במהלך הבחירות. מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, אמרה כי היא מודאגת מהאפשרות שתקיפת מחשבי ועדת הבחירות המרכזית ברוסיה סייעו למזייפים.

שוטרים עוצרים מפגינים נגד פוטין במוסקבה. dmitry lovetsky, AP
300 עצורים באחת ההפגנות הגדולות בשנים האחרונות. מוסקבה, הערב/AP, dmitry lovetsky

הרוסים הביעו אתמול אי-אמון בפוטין במידה מסוימת, אך הם לא מסתפקים בהליך הפורמלי. אלפי מפגינים צעדו היום ברחובות הבירה מוסקבה, בקריאה לסיים את משטרו בן 12 השנים של ראש הממשלה. המשטרה עצרה 300 מפגינים. על פי כלי התקשורת במדינה, מדובר באחת מהפגנות האופוזיציה הגדולות ביותר במדינה בשנים האחרונות.

נחלש, אבל יש לו רוב

מוקדם יותר הכריזה ועדת הבחירות המרכזית על התוצאות הסופיות בבחירות, מהן עולה כי למרות שכוחה נחלש משמעותית – מפלגתו של ראש הממשלה, "רוסיה המאוחדת", הצליחה לשמור על רוב בפרלמנט – 238 מושבים מתוך 450. עם זאת, היא איבדה את הרוב המיוחס, "הרוב החוקתי", שאפשר לה לבצע שינויים משמעותיים במשטר הרוסי. על פי התוצאות, המפלגה השנייה בגודלה בפרלמנט תהיה המפלגה הקומוניסטית בראשות גנאדי זיוגאנוב, שהתחזקה משמעותית ל-92 מושבים. אחריה הגיעה מפלגת השמאל "רוסיה צודקת" שתחזיק ב-64 מושבים; ואחריה מפלגת הימין הליברל-דמוקרטית, בראשותו של הלאומן ולדימיר ז'ירינובסקי, שזכתה ב-56 מושבים.

המשקיפים שפיקחו על הבחירות מטעם הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (OSCE) התריעו כי אכן סבלו הבחירות מאי סדרים שהתבטאו בהטיה לטובת מפלגת השלטון. לפי הודעת המשקיפים, הבחירות היו "בסך הכל מאורגנות היטב", אך התגלו ליקויים בשלב ספירת הקולות. לדברי מתאם צוות המשקיפים, פטרוס אפתימיו, בעיות נוספות בהליך הדמוקרטי ברוסיה נובעות מהתערבות מנגנוני המדינה המונעת ממפלגות אופוזיציה להתחרות בצורה הוגנת, ומשעבדת את כלי התקשורת למען השלטון. "מערכת הבחירות הזו הייתה במידה רבה משחק שבו רק לכמה שחקנים מותר להשתתף", אמרה במסיבת עיתונאים ראש צוות המשקיפים, היידי טגליאביני.

עוד בנושא
הבחירות ברוסיה: לפוטין יש רוב, אך כוחו נחלש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully