וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: יום ראשון של המשקיפים - ועוד 15 הרוגים

האלימות בסוריה לא נפסקת, גם עם התחלת עבודתם של המשקיפים מהליגה הערבית. אתמול דווח על עוד 15 הרוגים מירי כוחות הביטחון, 6 מהם בעיר חומס, בה ביקרו באותה עת המשקיפים

עם סיום יום העבודה הראשון של משקיפי הליגה הערבית בסוריה, נראה כי האלימות במדינה לא נפסקה. במצפה הסורי לזכויות אדם, אשר מקום מושבו בבריטניה, דיווחו אתמול (שלישי) כי כוחות הביטחון הסורים הרגו 15 איש ברחבי המדינה, שישה מהם בעיר חומס, בה ביקרו המשקיפים במהלך היום, וזאת לאחר דיווח מאתמול אודות 34 הרוגים.

דיווחים אלו מגיעים לאחר שאתמול בבוקר נראה היה כי הרשויות הסוריות החלו לצמצם את פעילותן בעיר. "ראיתי לפחות 11 טנקים עוזבים את חומס", אמר הבוקר אחד הפעילים בעיר לרויטרס. "הטנקים יצאו מהשכונה בה אני גר". לפי דיווחים נוספים, טנקים נראו עוזבים את שכונות באב עמרו ובשכונת שמאס, שהופגזו בכבדות בימים האחרונים.

עם בואם של משקיפי הליגה הערבית לעיר חומס, שמהווה אחד המוקדים העיקריים של ההתנגדות לשלטון, יצאו כ-70,000 מפגינים לכיוון מרכז העיר. שם, על פי הדיווחים, ירו עליהם כוחות הביטחון וניסו לפזר את הקהל בעזרת גז מדמיע. בכמה מקרים נפגשו תושבים מקומיים עם המשקיפים, קראו להם לסייע, והפצירו "אנחנו זקוקים להגנה". חלק מהמפגשים אף תועדו בוידאו והועלו לאינטרנט.

בסרטון אחד בו נראים לפחות שניים מהפקחים, מנסים התושבים המקיפים אותם לשכנע אותם להעמיק אל תוך השכונה, ואחד מהם אף תופס בכנף בגדו של המשקיף ומנסה לגרור אותו. כמו כן, נשמע אחד התושבים כשהוא דורש מאחד הפקחים לחזור לעיני המצלמה על דברים שאמר בנוגע לדאגתו מהירי בעיר, אך הפקח משיב כי היחיד במשלחת שמוסמך למסור הודעה פומבית הוא ראש המשלחת, הגנרל הסודני מוחמד דאבי. "אמרת לראש המשלחת שאינך יכול לחצות את הרחוב בגלל הירי", קורא לעברו התושב. "מדוע אינך יכול לומר זאת לנו?".

הגנרל דאבי, עם זאת, שומר בינתיים על עמימות, ובהצהרה קצרה שמסר בסוף יום העבודה אמר רק כי הוא עצמו מתכוון לשוב לדמשק, בעוד צוותו יישאר בעיר וימשיך בעבודתו. מלבד זאת, הסכים לומר רק את אותו משפט שהוא אומר מאז הגעתו למדינה, בכל פעם שהוא נשאל לגבי ממצאי הבדיקה: "כל הצדדים משתפים עמנו פעולה באופן משביע רצון". עוד הוסיף כי היום הראשון בחומס עבר בצורה "מוצלחת מאוד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגש בין המשקיפים לתושבים מקומיים. "אנחנו זקוקים להגנה", קראו להם/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, התעוררה ביקורת על מינויו של הגנרל הסודני מוחמד דאבי לראש משלחת המשקיפים, בשל חשדות שהוא בעצמו מעורב בהפרת זכויות אדם במדינתו (שכזכור, נשיאה, עומאר אל-באשיר, הוא מבוקש בינלאומי בגין רצח העם בחבל דרפור). מינויו של דאבי בן ה-63, גנרל בדימוס בצבא סודן ששימש בין היתר כמפקד המודיעין, נתקל בגינוי מצד ארגון זכויות האדם האמריקאי "מספיק" (Enough Project). "לא ברור כיצד הליגה הערבית בחרה למשימה את גנרל דאבי, שבעבר כבר עצם עיניים לנוכח הפרת זכויות אדם וגרוע מכך", אמרו בארגון, על פי דיווח סוכנות הידיעות הצרפתית. "במקום שהוא יעמוד בראש משלחת בסוריה, יש לפתוח בחקירה נגד הגנרל עצמנו, בשל פשעים דומים שבוצעו בסודן".

במקביל, העיתון הלבנוני "א-ספיר" דיווח הבוקר כי המודיעין הרוסי הזהיר את דמשק מפני פגיעה אפשרית של כוחות הביטחון הסורים במשקיפי הליגה הערבית. לפי הדיווח, המודיעין הרוסי הבהיר לסורים כי כל פגיעה במשקיפים הערבים "תביך את דמשק ברמה האזורית והבינלאומית ותפגע בתדמית שלה". סוכנות ידיעות רוסית דיווחה כי המודיעין הרוסי הזהיר את דמשק מפני גורמים שהצליחו לחדור לשורות צבא סוריה, ו"מתכננים לבצע פיגועי טרור נגד המשקיפים, ובכך לערב את דמשק בפגיעה במשקיפים ולהביכה". יש לציין כי אתמול אכן טען אחד המשקיפים כי נפצע מירי של צבא סוריה.

ברהאם רליון, ראש "המועצה הלאומית הסורית" המאגדת תחתיה ארגוני אופוזיציה סוריים, טען אתמול כי המשטר בדמשק אינו מאפשר למשקיפים לרדת לרחוב בחומס ולבקר בשכונות המופגזות. "המשטר משאיר את המשקיפים בבתי המלון כבני ערובה ולא מאפשר להם לנוע בחופשיות", הוסיף.

עוד סביב הגעת המשקיפים לסוריה:
רבבות מפגינים בחומס למשקיפים: "שוחטים אותנו"
הבוקר: המשקיפים הגיעו לחומס - הטנקים של אסד עזבו
משקיף ערבי נפצע בסוריה: "השלטון נוקם בעם"

(עדכון ראשון - 22:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully