וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשקיפים הגיעו לחומס - הטנקים של אסד עזבו

ניר יהב

27.12.2011 / 11:09

משלחת הליגה הערבית החלה את משימתה בעיר המדממת, בה נמנו אתמול 61 הרוגים; עיתון לבנוני מדווח כי המודיעין הרוסי הזהיר את סוריה מגורמים שחדרו לצבא, ויפגעו במשקיפים כדי להביכה

משימת משקיפי הליגה הערבית בסוריה יוצאת לדרך: במשלחת אישרו כי כמתוכנן, סיירו היום חבריה בעיר חומס, אחד המוקדים העיקריים של ההתנגדות לשלטון בה נהרגו רק אתמול עשרות בני אדם. עם הגעתם לעיר, המתינה להם הפגנה של כ-20,000 מתושביה, שקראו קריאות נגד השלטון. התקשורת הממלכתית בסוריה אישרה כי הפקחים הגיעו לעיר, ונפגשו עם מושל המחוז. ראש המשלחת, הגנרל הסודני מוחמד דאבי, אמר הבוקר בראיון טלפוני לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "עד עכשיו, השלטונות הסוריים משתפים איתנו פעולה". לאחר שעות ספורות דיווחו כלי התקשורת הממלכתיים כי הפקחים סיימו את יום העבודה הראשון בעיר, וימשיכו לתור אותה מחר.

במקביל, נראה כי הרשויות הסוריות החלו לצמצם את פעילותן בעיר. "ראיתי לפחות 11 טנקים עוזבים את חומס", כך אמר הבוקר אחד הפעילים בעיר לרויטרס. "הטנקים יצאו מהשכונה בה אני גר". לדבריו, הוא אינו יודע אם ישנם טנקים נוספים שנשארו באזור. לפי דיווחים נוספים, טנקים נראו עוזבים את שכונות באב עמרו ובשכונת שמאס, שהופגזו בכבדות בימים האחרונים.

סגן מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד בן עלי, אמר לעיתון הסעודי "עוכאז" כי חדר המבצעים שהקימה הליגה צפוי לקבל דו"חות יומיים ממשלחת המשקיפים. "אנו נעדכן את כל המדינות החברות בליגה הערבית על ההפרות שנראה בערים הסוריות", הוסיף.

הפגנה נגד שלטון אסד בעיירה בינש, מחוז אידליב, סוריה, 23 בדצמבר 2011. רויטרס
מפגינים נגד אסד, השבוע בעיירה בינש במחוז אידליב/רויטרס

העיתון הלבנוני "א-ספיר" דיווח הבוקר כי המודיעין הרוסי הזהיר את דמשק מפני פגיעה אפשרית של כוחות הביטחון הסורים במשקיפי הליגה הערבית. לפי הדיווח, המודיעין הרוסי הבהיר לסורים כי כל פגיעה במשקיפים הערבים "תביך את דמשק ברמה האזורית והבינלאומית ותפגע בתדמית שלה". סוכנות ידיעות רוסית דיווחה כי המודיעין הרוסי הזהיר את דמשק מפני גורמים שהצליחו לחדור לשורות צבא סוריה, ו"מתכננים לבצע פיגועי טרור נגד המשקיפים, ובכך לערב את דמשק בפגיעה במשקיפים ולהביכה". יש לציין כי אתמול אכן טען אחד המשקיפים כי נפצע מירי של צבא סוריה.

ביקורת על ראש הפקחים הסודני: "בעצמו צריך להיחקר"

ברהאם רליון, ראש "המועצה הלאומית הסורית" המאגדת תחתיה ארגוני אופוזיציה סוריים, טען אתמול כי המשטר בדמשק אינו מאפשר למשקיפים לרדת לרחוב בחומס ולבקר בשכונות המופגזות. "המשטר משאיר את המשקיפים בבתי המלון כבני ערובה ולא מאפשר להם לנוע בחופשיות", הוסיף.

עוד בחומס, דיווחה היום סוכנות הידיעות הסורית הממלכתית, SANA, כי "טרוריסטים" תקפו את הצינור המוביל נפט לעיר וחיבלו בו, ליד העיירה רסטן. אין זו הפעם הראשונה שצינור הנפט הזה מהווה מוקד לתקיפה של המורדים, והוא כבר פוצץ בתחילת החודש. צפונה משם, לפי דיווח SANA, הרג היום צבא סוריה מספר "חברי ארגון טרור" שניסו להסתנן לשטח המדינה מטורקיה. לפי הדיווח, חיילי הקומנדו החרימו מהמסתננים נשק, תחמושת ותיעוד מזויף. הגבול הטורקי משמש כבר חודשים להסתננויות של עריקים הלוחמים נגד צבא סוריה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מעלים באש את תמונתו של נשיא סוריה בשאר אסד בהפגנה בעיר חומס, 16 בדצמבר 2011. רויטרס
שורפים את תמונת אסד, בהפגנה בשבוע שעבר בחומס/רויטרס

לפי דיווחי האופוזיציה הסורית, רק אתמול נהרגו בהפגנות נגד המשטר במחוז חומס 61 בני אדם, רובם המכריע בשכונת באבא עמרו, המופגזת על ידי הצבא. תושבי השכונה קראו לעולם להעניק להם סיוע לנוכח ההפגזות הכבדות. על פי הדיווחים, גופות רבות מושלכות ברחובות השכונה. היום לפנות בוקר דווח כי צבא סוריה הפגיז גם באזור ריף דמשק. עד כה לא דווח על נפגעים.

בתוך כך, התעוררה ביקורת על מינויו של הגנרל הסודני מוחמד דאבי לראש משלחת המשקיפים, בשל חשדות שהוא בעצמו מעורב בהפרת זכויות אדם במדינתו (שכזכור, נשיאה, עומאר אל-באשיר, הוא מבוקש בינלאומי בגין רצח העם בחבל דרפור). מינויו של דאבי בן ה-63, גנרל בדימוס בצבא סודן ששימש בין היתר כמפקד המודיעין, נתקל בגינוי מצד ארגון זכויות האדם האמריקאי "מספיק" (Enough Project). "לא ברור כיצד הליגה הערבית בחרה למשימה את גנרל דאבי, שבעבר כבר עצם עיניים לנוכח הפרת זכויות אדם וגרוע מכך", אמרו בארגון, על פי דיווח סוכנות הידיעות הצרפתית. "במקום שהוא יעמוד בראש משלחת בסוריה, יש לפתוח בחקירה נגד הגנרל עצמנו, בשל פשעים דומים שבוצעו בסודן".

עדכון ראשון: 9:26

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com


עוד מהנעשה בסוריה:
משקיף ערבי נפצע בסוריה: "השלטון נוקם בעם"
רגע לפני הפקחים: חומס מופגזת, עשרות הרוגים
דיווחים סותרים: מי אחראי לפיגועי התופת בדמשק?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully