וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר מות קים: "העריקות מצפון קוריאה יגברו"

עיתון דרום קוריאני ציטט מומחים הטוענים בין היתר כי דיפלומטים הנמצאים בסין התחמקו מזימון חזרה לפיונגיאנג, ושוקלים עריקה לדרום. ג'אנג, דודו של קים, מבסס את מעמדו הבכיר בשלטון

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות: אביב אברמוביץ')

חילופי השלטון הפתאומיים בצפון קוריאה, בעקבות מותו של שליט המדינה ב-17 השנים האחרונות, קים ז'ונג-איל, צפויים לעורר גל מחודש של עריקות מהמדינה הסטליניסית המבודדת - כך דיווח בסוף השבוע העיתון הדרום-קוריאני "קוריאה טיימס", שהתבסס על הערכות של כמה מומחים לצפון קוריאה.

בין היתר, טען דו הי-יון, ראש ארגון זכויות אדם המטפל בפליטים צפון-קוריאנים, בראיון לעיתון, כי פקידים צפון קוריאנים הנמצאים בשליחויות דיפלומטיות בסין מתחמקים כעת מחזרה לפיונגיאנג, אף שזומנו כולם מיד עם היוודע מותו של "המנהיג היקר". לטענתו, רבים מהם חוששים לעתידם תחת השלטון החדש, ולכן הם מתחמקים בינתיים מפני חזרה למדינה בעזרת תירוצים שונים, כגון צורך לאסוף תשלומים מסוכני נסיעות. רבים מהם, להערכתו, שוקלים לנצל את ההזדמנות כדי לערוק לדרום.

חילופי דורות בפיונגיאנג - עוד כותרות:
"הפקודה הראשונה של קים הבן: להפסיק אימונים"
"קים הבן יחלוק את השלטון עם דודו ועם הצבא"
השלטון הועבר כהלכה: צפון קוריאה ערכה ניסוי טילים
צפון קוריאה הגרעינית לא תציג סממן של חולשה / ד"ר אלון לבקוביץ

שליט צפון קוריאה, קים ז'ונג און (במרכז) בין קציני צבא בטקס זיכרון בפיונגיאנג לשליט המנוח קים ז'ונג איל, 25 בדצמבר 2001, משידורי הטלוויזיה הממלכתית של צפון קוריאה. רויטרס
קים והגנרלים, אתמול בפיונגיאנג/רויטרס

גם קאנג סונד-צ'ו, פרופסור ללימודי צפון קוריאה באוניברסיטה בדרום קוריאה, העריך כי במידה ויתפתחו מאבקי כוח על השלטון בפיונגיאנג, ינסו חברים שונים באליטה הצפון-קוריאנית לברוח דרומה. לדבריו, ההפתחויות ייקבעו במידה רבה על פי התנהלותו של ג'אנג סונג-תאק, גיסו של קים ז'ונג-איל, שאמור לחלוק את סמכויות השלטון יחד עם קים ז'ונג-און והצבא. לדברי קאנג, ג'אנג עשוי לסייע לאחיינו להשתלט על המדינה, אך גם עשוי לקשור נגדו יחד עם בכירים נוספים, כגון שר הכוחות המזוינים קים יונג-צ'ון, ולהדיחו.

מנגד, העריך קאנג כי דווקא עריקה המונית בתקופה הקרובה אינה ריאלית כנראה, לא בשל העדר רצון, אלא בשל העדר יכולת: מנגנוני הביטחון הידקו מאוד לאחרונה את השמירה על הגבול והחמירו את הענישה למי שמנסה לברוח. לדבריו, "כיום צריך לשלם שוחד גבוה פי עשרה מאשר בעבר כדי שחייל יסייע לך לחצות את הגבול, וסיכויי ההצלחה נמוכים משמעותית".

חברי מפלגה ואנשי צבא מניחים זרי פרחים לזכרו של שליט צפון קוריאה המנוח, קים ז'ונג איל, פיונגיאנג, 25 בדצמבר 2011. רויטרס
חברי מפלגה ואנשי צבא מניחים זרי פרחים לזכרו של קים, היום בפיונגיאנג/רויטרס

הטלוויזיה הממלכתית של צפון קוריאה שידרה היום תמונות מטקס שנערך אתמול בפיונגיאנג, במסגרת אירועי הזיכרון לקים ז'ונג-איל, בו נכחו בין היתר קים הבן וראשי הצבא. בין היתר נכח בטקס ג'אנג, הדוד, כשהוא עומד קרוב לקים - ולראשונה, נראה במדי גנרל צבאיים. פרשנים העריכו כי יש בכך עדות נוספת למעמד הבכיר ממנו הוא נהנה כעת. עם זאת, לפחות כלפי חוץ לא נראה בינתיים שאיש מתכוון לערער על מעמדו של קים ז'ונג און, שלאחר שהוכרז מנהיג, מיד לאחר ההודעה על מות אביו, הוכרז אתמול רשמית גם כמפקד העליון של הצבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully