וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה הגרעינית לא תציג סממן של חולשה

ד"ר אלון לבקוביץ

19.12.2011 / 11:53

המדינה המבודדת, שהציגה נרטיב לפיו קים ז'ונג איל מת מות גיבורים, עשויה לנסות לשדר מסר לפיו בנו ירש ממנו תכונות הרואיות דומות. כמה מדינות באזור עשויות להיכנע ללחציה שתפעיל

לפני כשנתיים, התפרסמו בעיתונות הזרה דיווחים לפיהם קים ז'ונג איל לקה בשבץ מוח ומת, וגורמי מודיעין ומחקר החלו לדון בתרחישים של היום שאחרי. כמה חודשים לאחר מכן, הופיע מחדש קים. כולם נשמו לרווחה, מכיוון שהוא עדיין לא הכין לעצמו יורש.

קים החל בתהליך הירושה רק בשנתיים האחרונות, ובחר את קים ז'ונג און, בנו הצעיר וחסר הניסיון. בתהליך מקוצר מאוד, מונה קים ז'ונג און לתפקידים בכירים במפלגה ובצבא - שני המוסדות המרכזיים והחשובים בצפון קוריאה. בנוסף, מינה קים ז'ונג איל קרובי משפחה לתפקידים מרכזיים, במטרה שיסייעו לבנו לבסס את מעמדו. היעדר ניסיונו, ותקופת ההכשרה הקצרה שעבר, היוו בעיה בייצוב השלטון תחת הנהגתו העתידית.

בניגוד לתוכנותיו לחיות עוד שנים רבות, נאלץ קים ז'ונג איל לפרוש מוקדם יותר מהמתוכנן. סיבות מותו וזמן פטירתו לוטים בערפל. הסיבה הרשמית, ומועד פטירתו שדווחו על ידי השלטון המרכזי בצפון קוריאה, מעלים תהיות רבות. לדוגמא, האם המנהיג מת מוקדם יותר ממה שדווח, והשלטון המתין עם ההודעה במטרה לייצב את המצב ולאפשר לבנו להתחיל לבסס את מעמדו? פיונגיאנג, באמצעות המדיה, מנסה לבנות נרטיב שיציג את מותו של קים כמוות הרואי, למען המדינה, ויכין את העם לקראת שלטון בנו.

מדינות רבות מעוניינות לייצב את האזור

קים ז'ונג און, היורש הנבחר, הוא תעלומה עבור ארגוני המודיעין במערב. למעט המידע על לימודיו בחו"ל, רב הנסתר על הגלוי. דרום קוריאה, סין, יפן וארה"ב עוקבות בדאגה אחר המתרחש בצפון קוריאה. אחד התסריטים המדאיגים את מדינות האזור הוא ניסיונה של צפון קוריאה להעביר מסר למדינות האזור, לפיו אין לראות במותו של קים סממן לחולשה. המשטר הצפון קוריאני עשוי להעביר מסר זה באמצעות ניסוי טילים או ניסוי גרעיני שלישי.

תסריט שני הוא נהירה המונית של פליטים לדרום קוריאה ולסין. שתי המדינות הגבירו את הכוננות בגבול, ומדינות האזור, למרות הסימפטיה המועטה כלפי צפון קוריאה, יפעלו לסייע למשטר בצפון לייצב את תקופת המעבר באמצעות סיוע במזון, והבלגה על פרובוקציות צפון קוריאניות צפויות. לאף אחד מהצדדים אין כיום אינטרס כלכלי, פוליטי ובטחוני להביא לקריסתה של קוריאה הצפונית.

*ד"ר אלון לבקוביץ, אוניברסיטת בר אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully