וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחים המוסלמים ליריביהם: קבלו רצון העם המצרי

התנועה התייחסה לקולות שמשמיעים נגדה יריביה הפוליטיים הישירים והמועצה הצבאית העליונה. במקביל נשמעות השערות כי האחים המוסלמים ישתפו פעולה דווקא עם החילונים, ובישראל לא דואגים

בעקבות קולות ביקורתיים רבים הנשמעים במצרים על ניצחונה הצפוי של מפלגת החירות והצדק, המזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים", בסבב הראשון של הבחירות לפרלמנט, התנועה קראה היום (שבת) ליריביה הפוליטיים לקבל את תוצאות הבחירות. "אנו קוראים לכל מי שמקשר עצמו עם הדמוקרטיה לכבד את רצון העם ואת בחירתו". עוד ציינו האחים המוסלמים כי "אלו שלא זכו להצלחה צריכים לעבוד קשה בשירות העם, כדי שיתמוך בהם בפעם הבאה".

הדברים נאמרים על רקע האשמות מקרב יריבים פוליטיים של האחים המוסלמים, כי אלו חילקו תרופות ואוכל לעניים על מנת לקבל את קולותיהם. ראוי לציין כי חלוקת מזון ותרופות לעניים עולה בקנה אחד עם האג'נדה הבסיסית של התנועה וחובת נתינת הצדקה שבאיסלם. גם מקורות במועצה הצבאית העליונה במצרים אמרו היום לעיתון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון כי תוצאות הבחירות גרמו לכעס ודאגה בתוך הממסד הצבאי. "למרות שהצבא מקבל את תוצאות הבחירות ככאלה שמבטאות את רצון הבוחרים, הממסד הצבאי חש דאגה מהן לאור התחזקות הזרם האיסלמי", נאמר.

במערכת הביטחון הישראלית, עם זאת, לא מתרגשים מהדיווחים על הצלחתם של "האחים המוסלמים". "האיסלם הוא לא מושג שלילי", הסביר גורם ביטחוני בכיר בשיחה עם וואלה! חדשות, "למרות החששות, בטוניס עלו לשלטון גורמים מתונים, וגם במרוקו מתמודדים יפה עם השינויים הפוליטיים". הוא מסביר כי גם במידה שאכן יעלו "האחים המוסלמים, יש לחכות להרכב הממשלה שתעלה. עוד ציין הגורם כי ישראל ומצרים משתפות פעולה בנושאים שונים, וכי "אנחנו בקשר טוב עם מצרים".

כנס של האחים המוסלמים, קהיר, מצרים, 18 במאי 2011. AP Photo/Nasser Nasser, AP
תומכי האחים המוסלמים במהלך כנס שערכו במצרים בחודש מאי/AP, AP Photo/Nasser Nasser

"השמועות על גוש איסלמי מאוחד מוקדמות"

בתנועת האחים המוסלמים טענו כי בכוונת התנועה לנקוט במדיניות מתונה, שלא תסכן את כלכלת מצרים, התלויה בחלקה הגדול על תיירות מערבית. דובר מפלגת "אל-ג'מעה אל-איסלמיה", המקושרת עם זרם האיסלם הקיצוני, אמר בראיון לעיתון המצרי אל-דסתור כי השמועות לפיהן מפלגתו תקים קואליציה עם "האחים המוסלמים" מוקדמות מדי – ויש לחכות לתוצאות הסבב השני והשלישי של הבחירות לפרלמנט. עוד הוסיף הדובר כי "נראה שהאחים המוסלמים אינם מעוניינים לשתף פעולה עם הכוחות האיסלמיים, אלא לשתף פעולה עם הפלגים הליברליים והחילוניים במצרים".

גורם ביטחוני ישראלי הוסיף עוד כי אין לחשוש מהתאחדות "האחים המוסלמים" בכלל מדינות ערב, שתוביל להתנגדות במשטרים השונים באזור. "האחים המוסלמים בירדן לא חזקים באופן שעלול לאיים על המשטר, ובסוריה מרבית הרחוב חילוני - והאחים המוסלמים חלשים". החשש העיקרי במערכת הביטחון הוא לאירוע נקודתי, "כתוצאה מאי-הבנה, חדירה בגבול או תגובה מצרית למבצע של צה"ל בעזה".

ההפגנה הגדולה במצרים , כיכר תחריר, נובמבר 2011. רויטרס
הפגנה בכיכר א-תחריר/רויטרס

ביום חמישי דווח באתר המצרי "אל-יום א-סאבע", כי המחנה האיסלמי גרף כ-60% מקולות המצביעים. אמנם טרם פורסמו התוצאות הרשימות של הסיבוב הראשון בבחירות לבית התחתון של הפרלמנט המצרי, אך על פי הדיווח באתר, גרפה מפלגת "החירות והצדק" השייכת לתנועת "האחים המוסלמים" 40% אחוז מהקולות. אחריה מובילה מפלגת "א-נור", הקיצונית-איסלמית ואשר מזוהה עם הזרם הסלפי באיסלם עם 20% מהקולות. ואילו "הגוש המצרי" המזוהה עם המחנה הליברלי במצרים זכה ב-15%, מפלגת "אל-ווסט" גרפה 6%, מפלגת "אל-וופד" 5% ומפלגת "אל-עדל" - אחוז אחד בלבד.

על אף הדיווחים באשר לתוצאות הבחירות, מדובר בסיבוב ראשון מתוך שלושה סיבובי בחירות לבית התחתון של הפרלמנט, הנקרא "מועצת העם" ומונה 508 מושבים. כל סיבוב ייערך בכמה מחוזות שונים ברחבי המדינה, והסיבוב האחרון ייערך ב-10 בינואר. לאחר סיום הבחירות לבית התחתון ייערכו הבחירות לבית העליון של הפרלמנט, "מועצת השורא", בין ינואר למרץ. בתום הבחירות האלה תורכב ועדה בת 100 חברי פרלמנט שתגבש חוקה למצרים. לאחר כמה חודשים תובא החוקה למשאל עם - ורק לאחר מכן ייערכו בחירות לנשיאות.

הבחירות במצרים - כותרות אחרונות
"המועצה הצבאית במצרים מודאגת מתוצאות הבחירות"
דיווח במצרים: "המחנה האסלמי גרף 60% מהקולות"
בחירות במצרים: מפלגה איסלמית קיצונית במקום השני

בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully