וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרם ערבי מרוכך על סוריה: סחר יופסק, טיסות לא

ניר יהב

27.11.2011 / 16:45

היסטוריה: ברוב של 19 מ-22 אישרה הליגה הערבית סנקציות חריפות על משטר אסד, הכוללת עצירת השקעות, חרם על הבנק המרכזי והגבלת תנועת בכירים. הושמט סעיף הקפאת הטיסות, שנכלל בטיוטה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ')

בידודו של המשטר בדמשק מגיע לשיא חדש: הליגה הערבית אישרה היום (ראשון) שורה של סנקציות חסרות תקדים בהיקפן ובחריפותן על סוריה, הכוללות בין היתר הקפאת נכסים של בכירים סורים, הגבלות על תנועותיהם (נאסר עליהם להיכנס למדינות ערב), איסור על מסחר עם הבנק הסורי המרכזי ועצירה של כל ההשקעות הערביות במדינה. כך נמסר בתום פגישת שרי החוץ של הליגה הערבית שדנו בסנקציות.

עם זאת, חבילת העיצומים אינה כוללת הקפאה של הטיסות ממדינות ערב לסוריה - סעיף שהופיע בטיוטת ההצעה עליה סיכמו אתמול שרי האוצר הערביים. זו הפעם הראשונה אי פעם שהליגה הערבית מטילה עיצומים כלכליים על מדינה ערבית. הסנקציות ייכנסו לתוקף באופן מיידי.

את ההחלטה הציג במסיבת עיתונאים בקהיר חמד בן ג'אסם א-ת'אני, ראש הממשלה ושר החוץ של קטאר - הנשיאה התורנית של הליגה. לדבריו, הסנקציות אושרו ברוב של 19 מתוך 22 המדינות. לבנון הצביעה נגד הסנקציות, ועירק נמנעה בהצבעה (המדינה ה-22 היא סוריה עצמה, שלא השתתפה בהצבעה משום שהושעתה החודש משורות הליגה). השר הבטיח כי הסנקציות שהוטלו "לא יפגעו בעם הסורי", שכן המסחר במוצרי יסוד יימשך כסדרו. עוד אמר כי טורקיה הביעה תמיכה בסנקציות שהוטלו.

כינוס הליגה הערבית בנושא הטלת סנקציות על סוריה, 24 בנובמבר 2011. מימין: שר החוץ של קטאר, חמד בן ג'אסם, ומזכ"ל הליגה, נביל אל-ערבי. רויטרס
שרי החוץ הערביים מכונסים בקהיר. מימין: שר החוץ הקטארי, בן ג'אסם, ומזכ"ל הליגה, נביל אל-ערבי/רויטרס

בן ג'אסם הסביר כי הסנקציות נועדו בין היתר לבסס את מעמדה של הליגה הערבית כגוף המרכזי המטפל בבעיה הסורית, ולמנוע הישנות של מקרים כדוגמת לוב, בהן נטלה הקהילה הבינלאומית את המושכות לידיה והובילה מבצע צבאי של נאט"ו במדינה. "כל העבודה שאנחנו עושים נועדה כדי למנוע התערבות חיצונית", הבהיר.

ההצבעה על חבילת הסנקציות נערכה לאחר שבימים האחרונים נכשלו כל המגעים בין סוריה לליגה הערבית על הצבת משקיפים מטעמה במדינה, וסוריה לא עמדה באולטימטום שהוצב לה להגיע להסדר בנושא. מזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי, אמר לאחר ההצבעה כי אם סוריה תחתום על המסמך שהוגש לה בעניין ותאפשר הכנסת משקיפים לשטחה, הליגה תבחן מחדש את הסנקציות. אל-ערבי חזר על קריאתו לסוריה להפסיק את שפיכות הדמים במדינה.

בתוך כך, לפחות 24 בני אדם נהרגו היום בסוריה. כוחות הביטחון הסוריים הרגו 16 בני אדם ובהם שני ילדים, 15 מתוכם בערים חומס וקסיר שבמרכז המדינה ואדם נוסף בדיר אזור שבמזרח סוריה. במקביל הרגו פעילי ארגון העריקים המורדים, "הצבא הסורי חופשי" שמונה חיילים של צבא סוריה - כך דיווחו פעילי זכויות אדם מקומיים.

ההתקוממות בסוריה - כותרות נוספות:
צה”ל נערך בגבול סוריה: ”מתכוננים לתרחישי פתע”
אסד תקף את מנהיגי טורקיה: חולמים להקים אימפריה
סוריה מקבלת גב מרוסיה: "לא להטלת סנקציות"
בסוף השבוע: 10 נהרגו ב"מתקפת טרור" על בסיס חיל האוויר

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

אזרחים ועריקים מצבא סוריה מפגינים נגד שלטון אסד בעיר חומס, 11 בנובמבר 2011. רויטרס
מפגינים נגד שלטון אסד, בשבוע שעבר בעיר חומס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully