וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאט"ו הכריזה: "נסיים המבצע הצבאי בלוב ביום שני"

בעלות הברית הודיעו כי הפעילות הצבאית בלוב תגיע לקיצה בסוף החודש, לאחר שבעה חודשים - חרף בקשתו של המנהיג הלובי הזמני. מזכ"ל הברית: "אחד המבצעים המוצלחים בהיסטוריה של נאט"ו"

כשבוע לאחר מותו של שליט לוב, מועמר קדאפי, הודיעה אמש (שישי) הברית הצפון-אטלנטית, נאט"ו, באופן רשמי כי תסיים את פעילותה הצבאית במדינה ביום שני הקרוב, ה-31 באוקטובר. ההודעה על הפסקת המבצע הגיעה לאחר פגישה שקיימו נציגי 28 המדינות החברות בבריסל, ויממה לאחר שמועצת הביטחון של האו"ם הצביעה בעד הפסקת המנדט הצבאי במדינה.

סופו של מועמר קדאפי - כותרות אחרונות:
”בנו של קדאפי יסגיר עצמו לבית הדין הבינלאומי”
צפו: ”הלוויית קדאפי” שודרה בטלוויזיה בדובאי
קיצו של קדאפי: צפו בלכידת הרודן בתמונות חדשות
גופתו של מועמר קדאפי נטמנה במיקום סודי במדבר
לוב הכריזה על קץ 42 שנות שלטון מועמר קדאפי

מבקרים מצלמים את גופתו של מועמר קדאפי, מיסרתה, לוב, 22 באוקטובר 2011. רויטרס
ההודעה של נאט"ו מגיעה כשבוע לאחר מותו. גופתו של מועמר קדאפי/רויטרס

מטוסי הברית יחדלו מפעילותם לאחר שבעה חודשים בהם חגו מעל שמי לוב, כחלק מהמבצע שזכה לשם "שחר האודיסאה". במהלך תקופה זו ביצעו המטוסים 26 אלף גיחות והפציצו כששת אלפים מטרות, כגיבוי לכוחות המורדים שלחמו בקדאפי ובנאמניו לאורכה ולרוחבה של המדינה. "צייתנו באופן מלא למנדט ההיסטורי של האו"ם כדי להבטיח את הגנתם של אזרחי לוב וכדי לאכוף את השטח האווירי הסגור שהוכרז בשמי לוב", נמסר בהצהרה מטעם מזכ"ל נאט"ו, אנדרס פוג רסמוסן, "המבצע הזה היה אחד המוצלחים ביותר בהיסטוריה של נאט"ו".

במבצע "שחר האודיסאה" לקחו חלק פעיל מדינות האיחוד האירופי, בראשות בריטניה וצרפת, וכן רוסיה, סין, ברזיל, הודו ודרום אפריקה. לפי ההודעה, מעתה ועד יום שני ימשיכו כלי טיס של בעלות הברית לפקח על המצב בלוב ואם יהיה צורך, "יגיבו לאיומים על אזרחים". כמו כן, בכירים בנאט"ו אמרו בעלות הברית יהיו חופשיות להעניק סיוע ביטחוני ללוב באופן פרטני, לאחר סיום המבצע.

ראש מועצת המורדים, מוסטפא עבד אל-ג'ליל, מדבר במסיבת עיתונאים, טריפולי, לוב, 24 באוקטובר 2011. רויטרס
ביקש מנאט"ו להישאר באזור. מוסטפא עבד אל-ג'ליל/רויטרס

תחילת המבצע האוויר אירעה כאשר מטוסי ארצות הברית, בריטניה וצרפת תקפו לראשונה בלוב ב-19 במרץ, לפני ההחלטה הרשמית לצאת למבצע שהתקבלה כשבועיים לאחר מכן. נאט"ו הכירה בפעילות הצבאית בלוב כהצלחה, לאחר שלא היו נפגעים בקרב כוחותיה ומספר מועט של אזרחים חפים מפשע נהרגו מהפצצותיה. כעת, נחושות בעלות הברית להשיב את כלי הטיס שלהן הביתה בשלום ולהתמקד במלחמה באפגניסטן.

ההחלטה של נאט"ו מגיעה למרות בקשתו של מנהיג לוב הזמני, מוסטפא עבד אל-ג'ליל, השבוע להשאיר את הכוחות בשטח עד סוף השנה הנוכחית. עבד אל-ג'ליל הזהיר ביום רביעי כי נאמניו של קדאפי "עדיין מהווים איום". במקביל לדרישתו של עבד אל-ג'ליל, הגיעו דיווחים על כך שראש המודיעין של קדאפי, עבדאללה סנוסי, שנמלט מלוב, חצה את הגבול מניז'ר למאלי. עם זאת, לא ברור האם בנו המוכר של השליט לשעבר, סייף אל-איסלם, נמצאו עמו.

(עדכון ראשון: 20:16, 28.10.11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully