וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם מברכים על מות קדאפי: "סוף של כל רודן"

מנהיגי העולם בירכו על הרג הרודן המודח בידי המורדים בארצו והביעו תקווה לעתיד טוב יותר ללוב. "אחד הדיקטטורים הגדולים והוותיקים בעולם איננו עוד", אמר נשיא ארצות הברית אובמה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד)

מנהיגי העולם בירכו הערב (חמישי) על הריגתו של שליט לוב המודח מועמר קדאפי בידי כוחות המורדים. המנהיגים אמרו כי מדובר בסופו של פרק שחור בהיסטוריה של לוב, וכי כעת יוכל העם הלובי להתמקד באיחודו ובבניית משטר דמוקרטי.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, מסר הצהרה בעקבות חיסולו של קדאפי. לדברי אובמה, "היום אנחנו יכולים לומר בוודאות כי משטר קדאפי הגיע סופית לקצו. במשך ארבעה עשורים הפוטנציאל של לוב לא מומש, קדאפי שלט באגרוף ברזל באזרחים חפים מפשע".

מותו של מועמר קדאפי - כותרות אחרונות
מועמר קדאפי נהרג במתקפת המורדים, גופתו הוצגה
צפו: גופתו של שליט לוב המודח מועמר קדאפי
מועמר קדאפי: מקצין כריזמטי לרודן נמלט

מועמר קדאפי נורה ונפצע על ידי המורדים בעיר סירת בלוב, אוקטובר 2011. רויטרס
גופתו של קדאפי מתוך הסרטון ששידרו המורדים/רויטרס

עוד אמר הנשיא האמריקאי בנאומו המיוחד במדשאת הבית הלבן כי "המשטר של קדאפי עינה, דיכא ועצר אזרחים. אחד הדיקטטורים הגדולים והוותיקים בעולם איננו עוד. מעתה, אזרחי לוב יוכלו לקבוע את גורלם העתידי בכוחות עצמם. קדאפי פגע בחפים מפשע והשתמש בכלי הטרור כנשק פוליטי. למעשה, הוסר הצל האפל של העריצות". אובמה גם הדגיש שמדובר ב"יום עצום בהיסטוריה של לוב" ואמר לאנשים בלוב: "ניצחתם במהפכה. נהיה השותפים שלכם בעתיד שמבטיח לכם את החירות". אובמה גם קרא לעם הלובי לבנות מדינה סובלנית ודמוקרטית.

המדינה המערבית הראשונה לאשר את מותו של קדאפי הייתה בריטניה. ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אמר בהצהרה כי "זה הזמן לזכור את קורבנותיו של קדאפי. עלינו לזכור את הלובים הרבים שמתו בידי הרודן האכזרי הזה ומשטרו", והוסיף כי "לאנשים בלוב יש היום סיכוי טוב יותר לבנות לעצמם עתיד חזק. אני מודה ללובים שסייעו לשחרר את ארצם".

נאט"ו קראו לעם הלובי לשים בצד את כל המחלוקות ומסרו כי יתאמו את סוף הפעילות הצבאית במדינה מול האו"ם ומול מועצת המורדים הזמנית בלוב. "אחרי 42 שנים, שלטון הפחד של הקולונל מועמר קדאפי הגיע סוף סוף לקיצו", אמר מזכ"ל נאט"ו, אנדרס פוג ראסמוסן, בהצהרה לאחר חיסולו של קדאפי, והוסיף וקרא "לשים את המחלוקות בצד ולעבוד ביחד לבניית עתיד טוב יותר בלוב".

ראש ממשלת לבנון לשעבר, סעד חרירי, אמר כי זהו סופו של כל רודן. "זהו סופו הבלתי-נמנע של כל רודן אשר מתנגד לרצון החירות והדמוקרטיה אצל עמו ובמקום זאת הורג, רוצח ומדכא", אמר. לדבריו, "העם הלובי סיים פרק שחור בהיסטוריה הפוליטית שלו והוא כעת צועד לקראת הקמת מדינתו הדמוקרטית והחופשית. כל משטרי האזור חייבים ללמוד לקח. גם לעם הסורי מגיעים חירות ודמוקרטיה לאחר הדיכוי שהוא עובר במשך עשרות שנים".

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אמר בתגובה כי מותו "פתח דף חדש לעם הלובי ומסמל את תחילתה של דמוקרטיה". סרקוזי הוסיף כי "השחרור של סירת חייב לסמל את תחילתו של הליך דמוקרטי מוסכם על ידי מועצת המורדים הזמנית על מנת להשיג מערכת דמוקרטית שבה לכל הקבוצות במדינה יש מקום והחופש מובטח". עוד אמר הנשיא הצרפתי כי זהו הזמן להתפייסות, אחדות וחופש".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"תחילתו של עידן חדש"

שר החוץ הצרפתי אלן ז'ופה אמר כי מותו של קדאפי מסמן את סופן של 42 שנות רודנות ותחילתה של דמוקרטיה בלוב. "זה תחילתו של עידן חדש, תחילתה של דמוקרטיה ובנייה מחדש בלוב", אמר ז'ופה לעיתונאים בניו דלהי.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, התייחסה אף היא להריגתו של קדאפי וואמרה כי כעת לוב "חופשית להתחיל מחדש". לדברי מרקל, לאחר מותו של קדאפי, "הגיע הזמן להתחיל בביצוע רפורמות לדמוקרטיה. זה מביא לסופה של מלחמה עקובה מדם של קדאפי נגד אנשיו שלו. גרמניה מאושרת נוכח ידיעה זו". היא הוסיפה כי על לוב לפעול למען רפורמות פוליטיות "כדי לוודא שהישגי האביב הערבי לא ייפגעו".

גם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, מיהר להגיב על הידיעות על מותו של קדאפי ואמר כי "זהו יום היסטורי לעם הלובי". באן הוסיף בהצהרה מיוחדת שמסר, כי "כולנו ראינו את הדיווחים על מותו של קולונל מועמר קדאפי ואת סוף הלחימה בעיר סירת ובערים אחרות במדינה. היום הזה ללא ספק מסמל שינוי היסטורי בלוב". כמו כן, קרא מזכ"ל האו"ם להפסקת אש בקרב כל הצדדים.

גם בעולם הערבי הגיבו למותו של הרודן. ממשלת מצרים הביעה תקווה כי מותו של קדאפי, "יוביל לפתיחת דף חדש לבניית המולדת הלובית". הממשלה הבהירה כי היא תומכת במאמצים לשקם מחדש את לוב וכי תסייע למועצה הלאומית הזמנית לעבור את השלב הנוכחי עד לכינון משטר דמוקרטי חופשי "שיענה על שאיפות העם הלובי".

מזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי, הביע תקווה כי הסתיים הפרק הטרגי בלוב לבלי שוב. הוא קרא לעם הלובי להביט לעבר העתיד ולנטוש את תחושות הנקמה שעלולות לפגוע בהשבת האחדות הלאומית והפיוס בין חלקי העם. "על כל פלגי העם להתאחד למען בניית עתידה של לוב באופן שיענה על שאיפות החירות והדרישה לבנות משטר דמוקרטי", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully