וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועמר קדאפי נהרג במתקפת המורדים, גופתו הוצגה

20.10.2011 / 16:40

לאחר חודשיים של מרדף, שמונה חודשי לחימה ו-42 שנות עריצות, הצליחו המורדים בלוב ללכוד ולהרוג את השליט המודח של לוב. ראש ממשלת בריטניה: "ללובים סיכוי גבוה יותר כעת לעתיד טוב"

ראש מועצת המורדים הזמנית בלוב הכריז אחר הצהריים (חמישי) כי שליט לוב המודח, מועמר קדאפי, נהרג. קודם לכן דווח כי קדאפי נפגע בראשו ובשתי רגליו כששיירה בה נסע הותקפה, שעה שניסה להימלט מהעיר סירת, מעוזו האחרון שעמד ליפול בידי המורדים בשלטונו. הוא נלכד על ידי המורדים והועבר לקבלת טיפול רפואי - ובהמשך מת מפצעיו. גם שר ההסברה של מועצת המורדים, מחמוד שמאם, אישר את דבר מותו. כמו כן, העיתונאי הלובי, מחמוד פרג'אני, אמר כי ראה במו עיניו "את גופתו של קדאפי".

כלי תקשורת ערביים פרסמו תמונה של מה שנראה כמו גופתו של קדאפי (ראו בהמשך הידיעה), אך לא ניתן לאשר את אמיתות התמונה. עם היוודע דבר מותו של קדאפי, יצאו תושבים רבים בבירה טריפולי לרחובות העיר ופתחו בחגיגות. רבים מהם נשאו את דגלי מועצת המורדים הזמנית, צעקו קריאות "אללה אכבר" וחלקם אף ירה יריות שמחה באוויר.

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אישר את הדיווח על מותו של קדאפי. קמרון מסר הצהרה בה אמר כי "זה הזמן לזכור את קורבנותיו של קדאפי. עלינו לזכור את הלובים הרבים שמתו בידי הרודן האכזרי ומשטרו. לאנשים בלוב היום יש סיכוי טוב יותר לבנות לעצמם עתיד חזק. אני מודה ללובים שסייעו לשחרר את ארצם".


נפילת קדאפי - כותרות אחרונות
המורדים בלוב: "לכדנו את בנו של קדאפי בסירת"
לוב: קבר אחים נוסף ובו 200 גופות נחשף בטריפולי
המורדים משתלטים על מעוזי קדאפי, אחיינו נעצר
דיקטטורה בתמונות: 42 שנות משטר קדאפי

מועמר קדאפי נורה ונפצע על ידי המורדים בעיר סירת בלוב, אוקטובר 2011. רויטרס
גופתו של קדאפי כפי שהוצגה על ידי המורדים/רויטרס

עוד נמסר מהמועצה כי שר ההגנה של קדאפי, אבו באכר יונס ג'אבר, נהרג בתקיפה. על פי דיווח אחר, קדאפי בכלל נלכד כשהתחבא בבור בסירת, וזעק "אל תירו, אל תירו" לפני שנלכד. מדיווחים נוספים עולה כי גם דוברו של קדאפי, מוסא איברהים, נלכד בידי כוחות המורדים וכן כי בנו של השליט המודח, מותסם, נתפס אף הוא. מנאט"ו לא נמסרה עדיין תגובה רשמית.

משטרו של העריץ בא אל סופו באוגוסט האחרון, אז הצליחו המורדים, בתום חצי שנה של לחימה, להשתלט על הבירה טריפולי, וזאת בסיוע כוחות הברית הצפון-אטלנטית - בעיקר מארצות הברית, בריטניה וצרפת. קדאפי נס מהעיר, בזמן שהמורדים בוזזים את ארמונותיו הראוותניים, והנאמנים לו המשיכו להילחם בעיקשות בעיר סירת, עיר מולדתו. מדינות המערב כבר הכירו במועצת המעבר הלאומית שכוננה במדינה, הכוללת את נציגי המורדים, כיישות הריבונית בלוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
המורדים בלוב חוגגים את מותו של מועמר קדאפי. רויטרס
חוגגים את מותו של קדאפי בלוב/רויטרס

מועמר מוחמד עבד א-סלאם אבו מניאר קדאפי נולד ב-1942 למשפחת נוודים בדואית משבט קדאפה שבאזור העיר סירת. ב-1969 עמד קדאפי בראש קבוצת קצינים שיזמו הפיכה צבאית והפילו את שלטונו של המלך אידריס הראשון. הוא תפס את השלטון, העלה את עצמו לדרגת קולונל והכריז על הקמת הרפובליקה הערבית של לוב. לקדאפי שבעה בנים ובת, וכולם החזיקו בעמדות מפתח במשטרו.

קדאפי לא החזיק בתואר כלשהו כגון "נשיא" או "ראש ממשלה", אלא הסתפק בתואר "המפקד" או "המנהיג". יחד עם זאת, שיגעון הגדלות הנודע שלו גרם לו לא פעם לכנות את עצמו בשלל כינויים, כגון "מפקד ההפיכה", "מנהיג ברית מדינות המדבר" והכינוי הנודע "מלך מלכי אפריקה".

שנות שלטונו התאפיינו בשילוב בין שמרנות דתית, שכללה בין השאר איסור על הימורים ועל שתיית אלכוהול, לבין מדינת רווחה שסבסדה דיור, חינוך, בריאות והלאימה את החברות הגדולות במשק. לקדאפי שבעה בנים ובת, וכולם החזיקו בעמדות מפתח במשטרו. אף שלוב הרוויחה בתקופתו לא מעט בזכות תעשיית הנפט האדירה שלה (כמעט 50 מיליארד דולר בשנה), שיעור האבטלה עמד על 30%, המדינה סבלה מהיעדר תשתיות, רמת החינוך הייתה נמוכה ומערכת הבריאות קרסה כמעט לגמרי. במשך שנים דיכא באכזריות את זכויות האדם בארצו ולא אפשר למתנגדיו להביע את עמדתם ללא חשש.

(עדכון ראשון - 13:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully